GAMLA TRÄHANDTAG

Tips, frågor och allmänt snack.
batman
Inlägg: 17
Blev medlem: 25 jul 2010, 23:00

GAMLA TRÄHANDTAG

Inlägg av batman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har hållt på med cyklar sen jag var liten, antingen så har jag glömt eller också så har jag aldrig gjort det. Hur tar man bort trähandtag från ett styre utan att förstöra något? 50+are. :D <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lossa och tag bort skruven i handtagsänden sedan kan du dra av handtaget från styrstången. Ibland kan handtaget fastnat men då får du försöka med lite lämpor och knep.

Ofta har skruven rostat fast den gängade låsanordningen inne i styret. Jag brukar borra bort skruvskallen då istället. Hellre det än vrida sönder låsanordningen. Sedan kan man ersätta med ny skruv istället. Withworth 1/4 har jag för mig. <!-- </EdIndex> --></div>
batman
Inlägg: 17
Blev medlem: 25 jul 2010, 23:00

Inlägg av batman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kanoners,,tackar,tackar.jag var rädd att förstöra handtagena,för dom är fina,men kan man få tag på trä pluggarna eller måste jag öppna styrändarna för att få tag i dom,,,, :D <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det går att köra förnicklade träskruvar av gammalt snitt med spårskalle kullrig försänkt. Sen tillverkar man ny träplugg av kvastskaft som är så tight att man måste knacka in den i styret.
Sedan expanderar ju träbiten av skruven som du skruvar in så det sitter tillräckligt..Men är man fortfarande skeptisk stryker man på Super-epoxy på pluggen innan man knackar in den i styret <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Precis, ibland finns inte den där låsanordningen med "hullingar" inne i styrändarna utan man har helt enkelt slagit i en träplugg för att få fäste för en skruv.

Inte så illa faktiskt, det är en mycket enkel och bra lösning tycker i alla fall jag. <!-- </EdIndex> --></div>
batman
Inlägg: 17
Blev medlem: 25 jul 2010, 23:00

Inlägg av batman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vad bra då ska jag inhandla ett trä skaft,,,tackar <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
batman skrev:vad bra då ska jag inhandla ett trä skaft,,,tackar
Har du inte någon mindre yxa och en vass morakniv??? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Dan L
Inlägg: 1390
Blev medlem: 24 jan 2011, 00:00
Ort: Kareby / Kungälv

Inlägg av Dan L »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ett nos gammalt cykelstyre med handtag som är av trähandtagsmodellen , fast dessa är röd belysning i , hela handtaget lyser ??

Är detta nån sorts blinkers ?? Styret verkar vara av rostfritt.

Sedan har jag en skum framlampa där det hänger 2st lampor till på sidorna , de är lite mindre , någon som vet något om dem ? <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
batman skrev:vad bra då ska jag inhandla ett trä skaft,,,tackar
Jag såg inte doktorns inlägg längre upp när jag skrev innan. :oops:

Kanske enklast med en bit skaft annars går det med lite vad som helst i trä.

Dan L,

Lägg in en bild så är det lättare. <!-- </EdIndex> --></div>
batman
Inlägg: 17
Blev medlem: 25 jul 2010, 23:00

Inlägg av batman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag köpte ett kvastskaft för 15kr på coop så nu fick jag ihop allting,,plus ett nytt skaft till garage kvasten,tackar för tipsen <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar