Var finns en kodnyckel för ramnummer?
Var finns en kodnyckel för ramnummer?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns det någon kodnyckel på webben där man från ramnumret på sin Crescent-cykel kan utläsa årsmodellen? Den cykel jag främst tänker på är gissningsvis tillverkad på 1970 eller 1980-talet. <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har tyvärr aldrig stött på någon sådan på nätet.
Du kanske skulle prova att kontakta Nymans Vänner och höra om de har någon information på Mcb-tillverkade cyklar.
Nymans tillverkade Crescentcyklar innan de slog ihop med Monark och bildade MCB, men cykelproduktion blev dock kvar i Uppsala.
Hemsida: http://www.nymansuppsala.se/hemsidan/nymanbolagen.html <!-- </EdIndex> --></div>
Du kanske skulle prova att kontakta Nymans Vänner och höra om de har någon information på Mcb-tillverkade cyklar.
Nymans tillverkade Crescentcyklar innan de slog ihop med Monark och bildade MCB, men cykelproduktion blev dock kvar i Uppsala.
Hemsida: http://www.nymansuppsala.se/hemsidan/nymanbolagen.html <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Du verkar ju vara en riktig Crescentkännare och -entusiast och välkänd i branschen. Vem vet - en sådan kodnyckel kunde kanske bli ytterligare en attraktion för er sajt. <!-- </EdIndex> --></div>
Om det finns någon som skulle kunna forska rätt på typ en sådan Crescent-"kodnyckel" som jag efterlyser, är det säkert DU, Josefine!Raketsport skrev:Jag har tyvärr aldrig stött på någon sådan på nätet.
Du kanske skulle prova att kontakta Nymans Vänner och höra om de har någon information på Mcb-tillverkade cyklar.
Nymans tillverkade Crescentcyklar innan de slog ihop med Monark och bildade MCB, men cykelproduktion blev dock kvar i Uppsala.
Hemsida: http://www.nymansuppsala.se/hemsidan/nymanbolagen.html
Du verkar ju vara en riktig Crescentkännare och -entusiast och välkänd i branschen. Vem vet - en sådan kodnyckel kunde kanske bli ytterligare en attraktion för er sajt. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eftersom du har dom "gamla" dekalerna och den senare lacken skulle jag nog kunna säga att den är från ca. 1980-1983. Kolla gärna om det står MCB ovanför Crescent-märket på styrstamsröret och på de flerfärgade deklarerna på "sadelröret". Om det är en krona på samtliga dekaler så är den förmodligen från 1983 eftersom 1982 togs MCB dekalen bort och ersattes av kronan, som än idag sitter på styrstamsröret. Inte så många som lagt märke till detta kanske.
<!-- </EdIndex> --></div>
<!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Så här ser det ut på "sadelröret":
Jag är onekligen förvånad att denna för mig nya cykel skulle kunna vara såpass gammal, jag gissar att den knappast vårdats något särskilt. Tänk om även bilar motstod "tidens tand" lika väl! <!-- </EdIndex> --></div>
Tack för utlåtandet!Rolle skrev:Eftersom du har dom "gamla" dekalerna och den senare lacken skulle jag nog kunna säga att den är från ca. 1980-1983. Kolla gärna om det står MCB ovanför Crescent-märket på styrstamsröret och på de flerfärgade deklarerna på "sadelröret". Om det är en krona på samtliga dekaler så är den förmodligen från 1983 eftersom 1982 togs MCB dekalen bort och ersattes av kronan, som än idag sitter på styrstamsröret. Inte så många som lagt märke till detta kanske.
Så här ser det ut på "sadelröret":
Jag är onekligen förvånad att denna för mig nya cykel skulle kunna vara såpass gammal, jag gissar att den knappast vårdats något särskilt. Tänk om även bilar motstod "tidens tand" lika väl! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för snabbt svar med bild! Det står MCB på "sadelröret" och då kan jag snabbt konstatera att den är från ca. 1981-1982. Ja, den är rätt sliten och dekalerna på "sadelröret" är ju praktiskt taget omöjliga att få tag på. MCB drog ju ner på "påkostandet" av cyklarna på 80-talet, så dom är inte så fina tycker jag. <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man inte är insatt kan det bli svårt att skilja på årsmodellerna. JanneHagnell: Kåpan på framgaffeln är av metall på din cykel. 1977 eller 1978 byts dom ut mot en plastkåpa. Crescent-märket på "styrröret" blir mindre på bredden (lite svårt att förklara) ca 1980. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Går det att få tag i delar till en så här gammal cykel? T.ex. ett nytt stöd, vajrar, några ekrar och kanske behövs det detaljer till växelnavet.
Finns webbutik? <!-- </EdIndex> --></div>
Tack, det var verkligen roligt få en datering. Nästan lite Antikrundan över det.Rolle skrev:Tack för snabbt svar med bild! Det står MCB på "sadelröret" och då kan jag snabbt konstatera att den är från ca. 1981-1982. Ja, den är rätt sliten och dekalerna på "sadelröret" är ju praktiskt taget omöjliga att få tag på. MCB drog ju ner på "påkostandet" av cyklarna på 80-talet, så dom är inte så fina tycker jag.
Går det att få tag i delar till en så här gammal cykel? T.ex. ett nytt stöd, vajrar, några ekrar och kanske behövs det detaljer till växelnavet.
Finns webbutik? <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ekrar kan du nog kolla på vilken cykelbutik som helst skulle jag tro. Annars kan jag ha originalekrar om du vill ha det, kolla längd i så fall.
Vajrar kan vara svårt, men mycket kan man göra själv med rätta lödnipplarna.
När det gäller att hitta veterandelar så är det: tradera, marknader och Classic Motor som kan vara till hjälp.
Du kan även ringa Rösebäckens Cykel och Motor de kan ha lite grejer. Ta reda på ungefärlig stödlängd före bara. http://rosebackenscykelomotor.se/
Ha en fortsatt trevlig Påsk! <!-- </EdIndex> --></div>
Vajrar kan vara svårt, men mycket kan man göra själv med rätta lödnipplarna.
När det gäller att hitta veterandelar så är det: tradera, marknader och Classic Motor som kan vara till hjälp.
Du kan även ringa Rösebäckens Cykel och Motor de kan ha lite grejer. Ta reda på ungefärlig stödlängd före bara. http://rosebackenscykelomotor.se/
Ha en fortsatt trevlig Påsk! <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Vajer till det "nya" Torpedo reglaget är mycket lätt att få tag på. En vanlig cykelbutik/cykelverkstad skall ha det. Det andra som du skrev ska också vara lätt och få tag på förutom stödet som inte säljs i vanliga cykelbutiker längre. Rösebäcken har nog det. <!-- </EdIndex> --></div>Raketsport skrev: Vajrar kan vara svårt, men mycket kan man göra själv med rätta lödnipplarna.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Det nedan sitter på min - är det "nya" Torpedo-reglaget?Rolle skrev:Vajer till det "nya" Torpedo reglaget är mycket lätt att få tag på. En vanlig cykelbutik/cykelverkstad skall ha det...Raketsport skrev: Vajrar kan vara svårt, men mycket kan man göra själv med rätta lödnipplarna.
<!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tack för svar, och jag besvarar påskhälsningen! <!-- </EdIndex> --></div>Raketsport skrev:Ekrar kan du nog kolla på vilken cykelbutik som helst skulle jag tro. Annars kan jag ha originalekrar om du vill ha det, kolla längd i så fall.
Vajrar kan vara svårt, men mycket kan man göra själv med rätta lödnipplarna.
När det gäller att hitta veterandelar så är det: tradera, marknader och Classic Motor som kan vara till hjälp.
Du kan även ringa Rösebäckens Cykel och Motor de kan ha lite grejer. Ta reda på ungefärlig stödlängd före bara. http://rosebackenscykelomotor.se/
Ha en fortsatt trevlig Påsk!