DBS 70-talare

Tips, frågor och allmänt snack.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

DBS 70-talare

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jepp, då var man igång med lite cykelmeck igen! :D
Fick för några dagar sedan svärfars cykel som han inte använt på säkert tio år. En metallicbrun, 3-växlad (Torpedo, förstås) DBS som jag tror är från 70-talet (någon får gärna försöka årsbestämma den, kan om inte annat kolla på växelnavet annars).
Cykeln behövde i princip bara pumpas men jag passade förstås på att tvätta den också. Värst var fälgarna då det såg ut som om cykeln i något skede stått i parkerad i försk asfalt! :shock: När jag skrubbat bort det värsta sprayade jag på rejält med avfettning och sedan fick den stå ute i regnet, sedan väntar vaxning.
Min svärfar är kring två meter lång och det avspeglar sig i ramhöjden: Jag har fått sätta sadeln nästan så långt ner det går! 8)
Bild

Uploaded with ImageShack.us
Bild

Uploaded with ImageShack.us
Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sen 70-talare gissar jag på. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Saknar du inte Scooteretten? :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur menar du med det? Är det en 60-talare? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Saknar du inte Scooteretten? :D
Nej, men jag saknar det här forumet! :D
Är aktiv på ett bilforum (inga namn...) och där får man en respons på typ vart tionde inlägg man gör. Ibland undrar jag om jag är ensam där (på forumet kan ingen höra dig skrika...) men så fort jag laddat upp en bild rasslar det till och blir 20-30 nedladdningar... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rolle skrev:Hur menar du med det? Är det en 60-talare?
Jag tror det var en off-topic-fråga. offtopic (borde finnas en off-topic-gubbe med glad mun också, jag är inte arg)
Själv tror jag på 70-tal, det är mest trumbromsen som jag tycker känns äldre. Men jag får väl kika på navet. Hur var det nu, Sachs började från bokstaven A typ 1967, eller nå't? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Igår var det premiärtur på DBS:en. Den var SUPER-SKÖN att köra, härlig gubba-feeling! :bananas:
Följande noteras dock:
1) Måste höja sadeln lite. Men det vill jag inte innan...
2)...jag höjt styret
3) Vrida handbromshandtaget från sin position fem-över-halv-sex
4) Bakhjulet är lite skevt. Planen är att plocka ihop ett annat Torpedo -hjul jag har och byta så jag kan fippla med originalhjulet i vinter. :bike_pedalare: <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JanneHagnell skrev:
Rolle skrev:Hur menar du med det? Är det en 60-talare?
Jag tror det var en off-topic-fråga. offtopic (borde finnas en off-topic-gubbe med glad mun också, jag är inte arg)
Själv tror jag på 70-tal, det är mest trumbromsen som jag tycker känns äldre. Men jag får väl kika på navet. Hur var det nu, Sachs började från bokstaven A typ 1967, eller nå't?
Var så snabb med att skriva att jag inte hann se att det var pangerva som hade skrivit. Trodde att det var du, hehe.
Bokstaven A=1958 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Där ser man, 10 år fel av mig :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men! Uppgifterna om navdatering låg ju precis bredvid min tråd! Kalla mig mr Nollkoll... :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Härligt att se/läsa dig igen Janne!

Du vet att här kan man skriva och vara med även om man inte har en moppe förtillfället. Vi har också "övriga fordon" där man kan snacka om en massa andra fordon. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar och bockar! slider_thankyou.gif
Ja, jag kanske skulle låta min Saab V4 vara med på detta forum också..?
:roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jaaaa! Janne mefipallina_yahoo.gif lägg in den på övriga fordon älskar gammla saabar både 96 an och 95 an.. :D <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, får ta det när jag är hemma vid bilddatorn igen. Har inte tänkt på den möjligheten innan; tack för uppmuntran! <!-- </EdIndex> --></div>
Petter Olsen
Inlägg: 9
Blev medlem: 18 nov 2009, 00:00

Inlägg av Petter Olsen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->rammelås på dbs-syklene begynte i 77-78. Derfor en sen 70-tallere/tidlig 80-tallere. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar