Identifiering av Monark...

Tips, frågor och allmänt snack.
epinut
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 maj 2011, 23:00
Kontakt:

Identifiering av Monark...

Inlägg av epinut »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, ny här & hittade hit sen jag börjat sukta efter en gammal cykel & kollat dom fina skanningarna av Crescent broschyrer!

Tänkte höra om nån kan bidra med lite info om den här Monarken, årsmodell osv... Skulle själv gissa på tidigt 60-tal, jag ser att växelreglaget & handtagen är av nyare modell & navet sägs vara Shimano kan det vara original? Tacksam för all info!
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Re: Identifiering av Monark...

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
epinut skrev:Hej, ny här & hittade hit sen jag börjat sukta efter en gammal cykel & kollat dom fina skanningarna av Crescent broschyrer!

Tänkte höra om nån kan bidra med lite info om den här Monarken, årsmodell osv... Skulle själv gissa på tidigt 60-tal, jag ser att växelreglaget & handtagen är av nyare modell & navet sägs vara Shimano kan det vara original? Tacksam för all info!
Bild
Navet är inte Shimano, utan Sachs Torpedo. Detta ser jag på reglaget och bromsarmen. Årsmodell på Monarken är jag osäker på, men 40-50-tal kan det nog gälla sig om. Kolla om det finns någon dekal med flygstål. <!-- </EdIndex> --></div>
epinut
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 maj 2011, 23:00
Kontakt:

Re: Identifiering av Monark...

Inlägg av epinut »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rolle skrev:
Navet är inte Shimano, utan Sachs Torpedo. Detta ser jag på reglaget och bromsarmen. Årsmodell på Monarken är jag osäker på, men 40-50-tal kan det nog gälla sig om. Kolla om det finns någon dekal med flygstål.
Ok tack, undrar var han fick Shimano ifrån...? Fast reglaget & ser väl ut att vara sent 70 eller 80 tal va? När jag gissade på tidigt 60 tal så var det väl mest bakljuset & det lilla enkla kedjeskyddet som fick mig att tro det, sadel ser ju onekligen äldre ut.

Vad säger "flygstålsdekalen" om årsmodellen, fanns den mellan vissa år? <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag ser att ett handtag är original; det på vänster sida. Kedjeskyddet kan vara bytt. Monarks runtompedaler kom på 40-talet. Sadeln är nog inte original. <!-- </EdIndex> --></div>
epinut
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 maj 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av epinut »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hittade den här broschyrbilden från -58. Skulle vara intressant att se fler årsmodeller!
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar