min gammla haldo

Tips, frågor och allmänt snack.
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

min gammla haldo

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->städade fram min gammla Haldo idag..rätt skön gammal cykel..ska kolla om det går att tvätta bort omlackeringen på den.. :) tror denna är den mest lättcyklade jag har.. :wink:

Bild


Bild


Bild


tror nog inte att den är helt ny i allafall... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Monarkvev och Torpedo nav. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ah, ännu ett av dessa lokala märken som det kryllade av under 1900-talets första hälft. Ofta var det ju en cykel från någon av de stora som den lokala återförsäljaren satte eget namn på. Är detta månne en förklädd Monark? <!-- </EdIndex> --></div>
christian
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 mar 2009, 00:00

Inlägg av christian »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JanneHagnell skrev:Ah, ännu ett av dessa lokala märken som det kryllade av under 1900-talets första hälft. Ofta var det ju en cykel från någon av de stora som den lokala återförsäljaren satte eget namn på. Är detta månne en förklädd Monark?
Inte Monarkpedalar i alla fall. Reflexen på bakskärmen tydar på nogot Nymans, kanske? Lådan under pakethållaren, och skärmarna, tydar på 40-talet.

Ibland hittar man såna gamla (särskilld dam-) cyklar som är ofattbart lättcyklade. Jag undrar på vad det beror på, då andra från samma tid kan vara mycket tyngre att köra. Enligt min erfarenhet är det inte bara utväxlingen eller vevlängd det rör sig om. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det kanske är Nymans lättgångsnav, som de skröt med? <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror det beror på att de damer som haft cyklarna har skött utseendemässigt, men inte mekaniskt. Vilket menas att lager aldrig blivit aldrig blivit snuvade sin precisionsinställning från fabrik, endast olja genom oljeportarna, något som gör dem extremt lättgångna. Sedan beror det också på personens vikt och lufttryck. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men om man bara tvättar och aldrig gör något åt navet går det ju torrt till slut, även om cykeln står inne. Är sedan navet växlat så går det trögare i växlingen tills något går sönder och den gamla tantens sonson lessnar och dumpar eländet i ån där jag kan fiska upp den och renovera... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar