"Hittat" en Blå Crescent.

Tips, frågor och allmänt snack.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
christian skrev:
56:an skrev:Det jag kollar är detaljer som det "kantiga" framnavet, fälgskenor, skärmar, kedjeskydd belysning m.m. ...
och pedaler...
Det är vanliga (på den tiden) UNION pedaler. Näst däck är det nog pedaler man får byta ut först. Så det är inte säkert pedalerna på cykeln varit med sedan den var ny. Jag tror det är en lågprisvariant av Crescent cykel och då valdes nog de enklaste (och billigaste) komponenterna vid sammansättningen.

Visst hade Crescent cyklar "runtompedaler" på sextiotalet men jag tror den här cykeln kan vara efter "runtompedalen" försvunnit från tillverkningen.

Undrar förresten om där inte står "Lättgångslager" på det där märket under sadeln.... :? <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pedalerna är troligtvis original. Runtompedalerna kom 1966 eller 1967 eftersom de finns med i 1968 års katalog. Precis, på vevslängarna står det, om cykeln är tillräckligt ung "MC och årtalet". Jag tror dock ändå att kedjehjulet är bytt eftersom jag skulle inte tro att Crescent monterar fel kedjehjul.
Medan jag skriver nu så tror jag att jag hittade cykeln i reservdelskatalogen... 21 tums ram och 28 tums hjul. Modellen heter 91917 och är dock här en Monark, men fanns säkert som Crescent. 190 mm låmg gaffel, Endrick stålfälgar 28x 1 1/2 med rostfria ekrar och Novo Special alt. Torpedo frihjul, 52mm breda skärmar av stålplåt, sportpedaler troligtvis Union, utväxling 46 x 21. Kedjeskyddet är samma som satt på 92153 i Crescent katalogen från -64.
Sammanfattningsvis vill jag säga att det enda som inte original är sadel och kedjeskydd. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man kunde välja Novonav måste det vara en gammal katalog du kollat i. Har själv aldrig sett något nyare Novonav än möjligtvis alldeles i början av sextiotalet. Militärcyklar från sextiotalets början har fortfarande Novonav men det är troligtvis för att försvaret föredrog inhemsk tillverkning.

Om du frågar mig vilket frihjulsnav jag föredrar så är det just Novo. :wink:

Torpedo är lite, lite "fjädrande" när man går från broms eller frihjul till drivning medans Novo är mer distinkt.

Hej då för nu måste jag sluta för jag ska iväg på min militärhoj med Novo Special baknav... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, jag tittade i reservdelskatalogen från -68. Nej, det är väldigt ovanligt med riktigt unga Novo-nav. Jag tror att MCB slutade att montera Novo på vanliga cyklar ungfär -69-70. Efter det var det bara militärcyklarna som skulle ha dem. Gissningsvis var slutstöten av reservdelar ca. -79-80, men det är ju bara vad jag tror. 1973 fanns det fortfarande reservdelar kvar. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror inte "runtompedalen" har med Nymans och Crescent att göra överhuvudtaget. Snarare är den helt och hållet Monarks och kom någon gång på senare delen av femtiotalet. Kollade i en låda med pedaler i källaren och hittade med en gång fyra stycken sådana. Alla märkta "Monark" på sidorna. Likaså har jag en Monark "ballongcykel" från femtiotalets slut, du vet de där med märket "Flygstål" på sadelröret och rostfria skärmar och fälgar. Den cykeln är oskruvad och har runtompedaler även de märkta "Monark". När jag drar mig till minnes hade även Husqvarna egna pedaler på femtiotalet. De hade stomme i gjuten lättmetall och var smalare vid fästet och bredare utåt.

Det här var vid en tid då kampen om kunderna inte enbart gällde lägsta pris utan även "Bästa Svenska Fabrikat" kunde avgöra vart köpet skulle göras. Tiderna förändras dock och senare vid fusionen av "de tre stora" gällde andra mer lika dagens villkor. De egentillverkade pedalerna försvann och tycks ha ersatts av i första hand importerade pedaler från Tyskland av märket "Union".

Jag tror inte något är utbytt på cykeln som visas på bilderna mer än sadeln som är av senare stuk och möjligen däcken. Cykeln är i gott skick och ser inte ut att ha rullat allför lång så varför skulle det vara det?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ja, det här är min spontana uppfattning. Vad säger du Rolle, är jag ute och cyklar nu igen? :bigeyebouns: <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej, det stämmer att de ursprungliga runtompedalerna var Monarks idé. Jag tror att de kom på 40-talet, men kan också vara 50-talet. Husqvarnas pedaler hette "Orto" och var väl tänkta som ortopediska för fötterna. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Re: "Hittat" en Blå Crescent.

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:Bild
Jag tror den stora är från -03 och dom andra är nog -06or eller -07or

och jag är inte ute och cyklar för jag har ingen
Roos skrev:Skämt åsido: De har saltats in och ska ätas imorrn :)
Hur blev dom då
Nåt för recepttråden kanske <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rolle skrev:Nej, det stämmer att de ursprungliga runtompedalerna var Monarks idé. Jag tror att de kom på 40-talet, men kan också vara 50-talet. Husqvarnas pedaler hette "Orto" och var väl tänkta som ortopediska för fötterna.
Tillverkade Nymans egna pedaler på 50- 60-talet och hur såg de ut i så fall? <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nymans har mig veterligt bara gjort en pedal, fast jag tror att jag har sett en Union-liknande pedal någon gång. Här är iallfall den första: http://www.bicicletasantigas.com.br/arquivos/portal/galeria/m98.htm F.ö. så är cykeln helt ny. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sådana pedaler har jag rätt många men inte några nya. Skicket varierar från sämre till dåliga. :lol: Trodde det var en standardpedal. Axel, hylsa och lager är detsamma som till pedaler som har "fyrkantiga" pedalgummin. <!-- </EdIndex> --></div>
Benke
Inlägg: 179
Blev medlem: 11 nov 2010, 00:00
Ort: Skåne

blå crescent

Inlägg av Benke »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den blå färgen hade Monark på sina cyklar .På mitten av 70talet,då var Crescent oranga. <!-- </EdIndex> --></div>
Roos
Inlägg: 676
Blev medlem: 27 feb 2011, 00:00
Ort: Kilafors

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> --> Tackar än en gång för all hjälp! :)

Rolle: Var på väg därifrån och tog några bilder "i farten" med en gammal mobilkamera, så ja, de är ganska sopiga. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar