"Hittat" en Blå Crescent.

Tips, frågor och allmänt snack.
Roos
Inlägg: 676
Blev medlem: 27 feb 2011, 00:00
Ort: Kilafors

"Hittat" en Blå Crescent.

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var till Farföräldrarnas sommarstuga idag som ligger vid sjön Iljungen i Rengsjö.
Farfar har haft en cykel vid stugan så länge jag kan minnas och först idag har jag lagt märke till att det faktiskt är en Crescent! :)

Bild
Bild
Bild

Med så många kunniga personer här så finns det kanske någon som har en aning om vilket årtionde den är ifrån m.m ? :) (Kan inget om cyklar utom hur man använder dom).

Får hoppas att följande bild inte bryter mot någon regel för känsligt material eller så

Men får man en Abborre som väger strax över 1kg och är 42cm lång med ett gammalt hederligt metspö med mask som bete så borde man väl få visa? :) :roll:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror att cykeln är från senare delen av sextiotalet.

Det var fina fiskar!

Har du ätit upp dem? :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Roos
Inlägg: 676
Blev medlem: 27 feb 2011, 00:00
Ort: Kilafors

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Äta fisk? Huuur kan du tro något sånt? :roll:

Skämt åsido: De har saltats in och ska ätas imorrn :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om cyklar vet jag lika lite som du men abborrar har man dragit upp några (braxar också)
Det är kul att meta kiloabborrar med toppknutet metspö
Synd att det inte var en romstinn hona då hade vågen visat ett par heklo till
<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/u9Ff7NbmChQ"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/u9Ff7NbmChQ" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object> <!-- </EdIndex> --></div>
christian
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 mar 2009, 00:00

Re: "Hittat" en Blå Crescent.

Inlägg av christian »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Roos skrev:Var till Farföräldrarnas sommarstuga idag som ligger vid sjön Iljungen i Rengsjö.
Farfar har haft en cykel vid stugan så länge jag kan minnas och först idag har jag lagt märke till att det faktiskt är en Crescent! :)

Bild
Bild
Bild

Med så många kunniga personer här så finns det kanske någon som har en aning om vilket årtionde den är ifrån m.m ? :) (Kan inget om cyklar utom hur man använder dom).

Får hoppas att följande bild inte bryter mot någon regel för känsligt material eller så

Men får man en Abborre som väger strax över 1kg och är 42cm lång med ett gammalt hederligt metspö med mask som bete så borde man väl få visa? :) :roll:

Bild
Härlig cykel (och fina fisk!). Troligen 1970-modell, då modellen året efter hade "knäckd" ram http://raketsport.com/guldcykeln71.htm, och den året före den där mystiska kedjeskärm http://raketsport.com/guldcykeln69.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Roos
Inlägg: 676
Blev medlem: 27 feb 2011, 00:00
Ort: Kilafors

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för hjälpen! :) <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nä, nä... Detta är en 50-talare, möjligen mycket tidigt 60-talare. Ska det vara så svårt att titta på "Datering av cyklar"? :evil: Om ni inte kan det, så kan ni väl iallafall titta på navhylsan :? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->1950-talet???

Nähe du, nu är du nog ute och cyklar.... :lol:


Rolle,
Tänk så här:
Oftast (inte alltid) är cykeln tillverkad senare än man först tror.... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:1950-talet???

Nähe du, nu är du nog ute och cyklar.... :lol:


Rolle,
Tänk så här:
Oftast (inte alltid) är cykeln tillverkad senare än man först tror.... :wink:
Inte för att vara otrevlig, men nu är det du som är ute och cyklar. Kolla dekalen på sadelrör. Finns den i med i slutet av 60-talet? Nej, den försvinner 1961.
Svårt att se om det finns några övriga kännetecken på ramen eftersom TS har tagit sopiga bilder. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det jag kollar är detaljer som det "kantiga" framnavet, fälgskenor, skärmar, kedjeskydd belysning m.m. Summan för mig blir fortfarande sent -60 eller början av 70-tal.

Om du iakttar baklyktan så ser du att sidorna är helt släta. De tre "röda knopparna" saknas. Det är en typisk industrirationalisering som konkurrensen med tiden gör att produkten måste förbilligas och till slut bytas ut helt (mot något i billig plast). <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, det kan jag hålla med dig om. Mycket är bytt på denna cykel, tillochmed vevklingan. Angående årsmodell så får jag nu säga att jag inte kommer någonvart. Svetsat fäste för kedjeskydd kom 1965, men jag är osäker om den kan vara yngre. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bland dom sista av dom som var bra. Cresent märke med orginalmonterat vevparti av märket Monark. alltså MCB <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rolle skrev:Nä, nä... Detta är en 50-talare, möjligen mycket tidigt 60-talare. Ska det vara så svårt att titta på "Datering av cyklar"? :evil: Om ni inte kan det, så kan ni väl iallafall titta på navhylsan :?
För datering brukar jag använda ytterligare ett sätt än navhylsan. Är det dessutom Novo nav är det heller inte säkert att någon datering finns att hämta där (Novo men inte Novo Special).

Inte alltid, men ofta finns tillverkningsår som två smidda siffror på Faubervevens mitt mellan lagren. Vevpartiet ska ju ändå tas isär för rengöring, justering och infettning av lagren. En serviceåtgärd som så ofta är eftersatt.

Eller hur? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Re: "Hittat" en Blå Crescent.

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Roos skrev:Bild
Jag tror den stora är från -03 och dom andra är nog -06or eller -07or

och jag är inte ute och cyklar för jag har ingen <!-- </EdIndex> --></div>
christian
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 mar 2009, 00:00

Inlägg av christian »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Det jag kollar är detaljer som det "kantiga" framnavet, fälgskenor, skärmar, kedjeskydd belysning m.m. ...
och pedaler... det tycks vara sen-50tals-pedaler (eller tidigt 60-tal), och då har Rolle säkert rätt. På slutet av 60talet var det rundt-om-pedaler. Nogon budget-model, kanske. Jag kan bara inte få kedjeskärmen till att stämma. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar