NOVO frihjulsnav - När upphörde tillverkningen?

Tips, frågor och allmänt snack.
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Är alldeles säker på att du menar "Favorit". Tror det tillverkades i Tjeckoslovakien. Verkar vara rätt bra kvalitet på det navet.

Har ett enda "Perry" nav och det verkar engelskt. Tycks vara kvalitetsförkroming på det navet.

Hittade också en "Torpedokopia" med märket "Renak"

Och så ett "Torpedoliknande" nav av märket "Astolla"
Det finns såklart mycket fler kopior på navet.
Dessutom fans det Torpedo transport och Torpedo boy.
...och Torpedo Jet och Torpedo Komet. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rolle skrev:Det finns såklart mycket fler kopior på navet.
Det är precis vad jag också tror.... :wink:

men kunde bara referera till vad jag själv sett (och minns just nu)...

Världen är ju stor. Vad fanns för cykelnav i Portugal? Argentina? Grekland? Italien? Frankrike? Kenya? osv. osv.... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och Torpedonaven tillverkas väl ännu fast de heter Sram och inte Sachs? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Älskar fö den här tråden! :D Har haft och har fortfarande allvarliga funderingar på att nörda in på frihjuls- och växelnav på svenska 60-70-talscyklar. Tänk vilken värld av teknik och teknisk kunskap som finns där och som är helt okänd för vanliga dödliga! :cool2: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Janne.... Kom för övrigt in för ett par timmar sedan efter ha suttit nästan lika länge på sadeln. Periodvis sommarhalvåret och speciellt när jag inte är så uppåt och känner mig desillusionerad kan jag bara cykla omkring utan något särskilt ärende. Lite puckat kanske men jag tycker om det. Cykel i staden är lite speciellt för man kommer snabbt fram men är ändå nära det som sker och kan uppleva ljud, dofter, temperatur, vind etc.

En Junior Supreme på Max brukar vara standard vid kvällscykelturen liksom ett besök vid stationen för i bästa fall se något tåg (och helst med Rapidlok) anlända. I kväll blev det också en runda genom Sylvanderparken vid slottet. Det ligger lite, lite vid sidan om de centralaste delarna men ändå alldeles intill så det brukar vara ganska lugnt där. Parken är vacker med raka grusade gångar längs stranden samt med en otrolig utsikt över slottet och stadsparken. På hemvägen rekade jag runt Folkets Park där det ska bli veteranmarknad i morgon förmiddag. Den börjar kl. 10 för att vara exakt.

Sista omvägen för den här kvällen med militärhojen var runt Skälby loge där det ikväll var dans till Black Jacks orkester. Dessvärre måste jag hålla mig undan för sådant för jag har tyvärr fått något fel på mina öron, speciellt det vänstra, så jag tål inte kraftiga ljud som sätter trumhinnan i rörelse längre. Utan hörselskydd fick det därför bli 100 meter skyddsavstånd vilket var vid parkeringsplatsen ungefär.

Hem cyklade jag genom Oxhagen (bostadsområde med hyreshus) och just där funderade jag på den här tråden och kände mig lite bekymrad om hur intresset skulle bli. Därför blev jag extra glad när jag kom hem och läste inlägget här ovan. :D

Här är en länk som jag hittade lite snabbt med vyer jag brukar se. Lösryckta bilder från okänd plats kanske inte säger så mycket med är ändå en bild av vad jag menar.

http://medlem.spray.se/balkonganna/kalmarbilder.htm

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Utöver baknav så finns det ju även framnav på en cykel. Jag har sett små framnav med stora kulor och stora framnav med små kulor. Typiskt tycks också vara att kulornas storlek minskat till ett visst mått med tiden.

Egentligen är det fantastiskt att kunna se gamla cyklar fortfarande rulla med tanke på hur bristfällig smörjning och service de som regel fått, och ännu värre, kanske fått stått ute år efter år i ur och skur... <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vackert med bilderna. :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Vackert med bilderna. :shock:
Ja fina bilder
om man "klippte bort" bilarna kan man inte tro dom är "nytagna" , kunde lika gärna vara 70-tal <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det här är en tråd med intressant läsning, som jag nyligen börjat följa.
Fint att få en titt på Kalmar. En del av Sverige jag inte sett. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, att cykla kan vara väldigt kontemplativt, själv borde jag nog cykla mer och meka mindre... Men att plocka i sådana här gamla grejer som folk ofta ratar för att det inte är nytt, trendigt och datorstyrt älskar jag. :D Kanske borde bilda en intresseklubb för Torpedonav... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JanneHagnell skrev:Ja, att cykla kan vara väldigt kontemplativt, själv borde jag nog cykla mer och meka mindre... Men att plocka i sådana här gamla grejer som folk ofta ratar för att det inte är nytt, trendigt och datorstyrt älskar jag. :D Kanske borde bilda en intresseklubb för Torpedonav... :roll:
Men om något går sönder måste man ju meka. Då kommer ju cykelturerna bort. Ja, de nya naven är egentligen bara skräp. Det sparas inte lite på matrialkostnader. Om en Torpedo-klubb ska bildas vill jag absolut vara med! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rolle skrev:
JanneHagnell skrev:Ja, att cykla kan vara väldigt kontemplativt, själv borde jag nog cykla mer och meka mindre... Men att plocka i sådana här gamla grejer som folk ofta ratar för att det inte är nytt, trendigt och datorstyrt älskar jag. :D Kanske borde bilda en intresseklubb för Torpedonav... :roll:
Men om något går sönder måste man ju meka. Då kommer ju cykelturerna bort. Ja, de nya naven är egentligen bara skräp. Det sparas inte lite på matrialkostnader. Om en Torpedo-klubb ska bildas vill jag absolut vara med!
Klubbnamnet är ju givet: NAVelskådarna! :lol:
Såhär på nattkröken infinner sig de lite mer udda tankarna: Det finns ju cykelmuseer men ett navmuseum?! Förutom nav från hela 1900-talet skulle det förstås finnas sprängskisser, historia och flödesscheman som visar utveckling, licenstillverkningar mm! Tanken svindlar... :runaround: <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag skulle laga punktering på min Hermes kroncykel och fann att baknavett är ett Novo T 1981690 det borde inte stämma. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HUSQVARNA SPORT skrev:Jag skulle laga punktering på min Hermes kroncykel och fann att baknavett är ett Novo T 1981690 det borde inte stämma.
Kul om du kunde lägga in någon bild på cykeln - och kanske även navet. :)

Har för mig vissa (senare) Novo baknav till militärcyklar (förkopprade istället för förkromade hade ett långt nummer, som du visar ovan, istället för beteckningen på civilnaven och de tidigare (50-talet) Novo nav för militärcyklar.

Jag tror inte ditt hjul måste vara originalhjulet för den just den cykeln. Jag har sett på mina cyklar att militären kunde byta hjul lite hit och dit som det passade. <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu kommer jag med lite mer fakta från -79 års reservdelskatalog.

På Wano-fronten, där man 1968 kunde få tag på alla delar, har nu (-79) inskränkt sig till endast 6 delar: Drivaren, bromshylsa, axeln, konmuttern, mutterbrickan med knaster och konan. Nedanför står det: 'Övriga delar till Wano-nav kan ej levereras.'
Då står det ju klart att det antingen beror på minskad efterfrågan eller så håller lagren på attt sina.

Novo Standard nämns inte ens i reservdelskatalogen, men däremot till Novo Special (och Transport). 1968 kunde man få tag på alla delar och t.o.m. köpa ett nytt. 1979 kunde man få tag på 13 delar.


Lite andra saker som jag märke var att man inte kunde få tag på bromshylsan till Automatic-navet fast det fortfarande tillverkades och att det var samma som till Duomatic.
Också på Duomatic-102 blev jag lite förbryllad. Produktionen av nya 102:or med oljekoppsförsedda-nav slutade ju i.o.m. att man bytte till stålbromshylsor 1972, men 1979 går det ännu att få tag på sådana. Likaså är det med metallbromshylsor och lösa bromsarmskonor (utgår dock när lagret är slut). <!-- </EdIndex> --></div>
christian
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 mar 2009, 00:00

Inlägg av christian »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rolle skrev:Nej, det har du ju rätt i. Många kvinnor (och män) bytte cyklar under 60- och 70-talet pga. att de tyckt att de blivit för gamla. Då ställdes de gamla cyklarna undan.

Det stämmer att Nymans licenstillverkade Torpedo nav. Detta var under kriget och fabriken i Schweinfurt låg i sikte, därav ville man säkerställa att nav fanns till cyklarna. Navet hette Torpedo NV
Jag läste nogonstans att Nymans producerade Torpedo c. 1947-1951. Öppenbarligt hade de ett stort lager från före Schweinfurt blev bombarderad. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar