NOVO frihjulsnav - När upphörde tillverkningen?

Tips, frågor och allmänt snack.
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

Ingen fara T M, senast idag gjorde jag bort mig om en cykeldatering, det gäller att titta noga och inte tro en massa.... Men samtidigt är det ju det som är roligt med forum, att spekulera!

För övrigt är cykelindustrin, som så många andra, full av patentstölder, piratkopior och allmänna idéstölder.

Ursprungligen fanns det ett par olika ideér om hur ett frihjulsnav ska se ut, dessa kopierades friskt av andra i många olika länder. Läs i denna tråd om de allra första frihjulsnaven:

http://thecabe.com/vbulletin/showthread ... ure+morrow

Vem som var först med vad är inte alltid lätt att veta. Men, somvi lärt oss i denna tråd, det är ibland ännu svårare att veta vem som var sist....:)

Ska forska lite mer och fråga runt lite, måste ju gå att reda ut detta med NOVO!
Senast redigerad av andybee den 14 jan 2014, 09:46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: ?????

Inlägg av JanneHagnell »

Wanonavet var alltså en Monarkkonstruktion?
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

Wano var ett namn som Monark använde på andra produkter, tror även cyklar fanns med det namnet. Jag vet inte vem som konstruerade det, men kan inte tänka mig annat än att det var Monark själva. Ska titta i kataloger i kväll för att se om det finns nån ledtråd.
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Wow

Inlägg av T M »

:twisted:
Vackra nav i den tråd men New Depature mfl nav är nog en djungel jag inte vill ge mig in i, var förvisso rätt sugen på ett tvåväxlat nos til Ågren men 275 usd + frakt.... :roll:
Httade några av vykorten på lusbukten, något inhumana priser 22_yikes.gif

Vi får väl efterlysa inskanningar av 59 - 70 Hva och Monark Marathon mfl broschyrer & resdelslistor som referensmaterial

Får jaga ut i boden och kolla navet på duplexen, är rätt osäker på åldern på den
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

Har kollat lite i kataloger nu. 1970 går det att köpa både hela och delar till Novo Special.

Gällande Wano finns det inte i 1947 års katalog. I 1950 års katalog finns en text där man gör gällande att Wano är nytt samt konstruerat av Monark. Intressant nog är några delar gemensamt med Victoria-navet som var tyskt och som Monark använde under 30-40-talen. [/img]
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

andybee skrev:Har kollat lite i kataloger nu. 1970 går det att köpa både hela och delar till Novo Special.
Det är väl ganska normalt. Tio år efter tillverkningens upphörande brukar fordonstillverkarna tillhandahålla reservdelar.

Jag jobbade extra efter skolan i en cykelaffär 1971 och -72 och då var Torpedo och Novo frihjulsnaven som gällde allmänt. Vid den tiden kom MCB med ett nytt mindre frihjulsnav som kallades "Tordpedo Boy" och som man tyckte var av sämre kvalitet. Shimano var vid den tiden ett okänt begrepp :D

Två eller tre växlar i baknaven, ville man ha fler växlar var det kedjeväxel som gällde :lol:
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

56:an skrev:
andybee skrev:Har kollat lite i kataloger nu. 1970 går det att köpa både hela och delar till Novo Special.
Det är väl ganska normalt. Tio år efter tillverkningens upphörande brukar fordonstillverkarna tillhandahålla reservdelar.

Jag jobbade extra efter skolan i en cykelaffär 1971 och -72 och då var Torpedo och Novo frihjulsnaven som gällde allmänt. Vid den tiden kom MCB med ett nytt mindre frihjulsnav som kallades "Tordpedo Boy" och som man tyckte var av sämre kvalitet. Shimano var vid den tiden ett okänt begrepp :D

Två eller tre växlar i baknaven, ville man ha fler växlar var det kedjeväxel som gällde :lol:
Men Pentasport fanns väl?
När jag fick ny cykel på 70-talet, en orange Crescent, var det Shimano treväxlat. Det var ett lyft från limpcykeln med Torpedo Dreigang med friläge, som jag tyckte var hopplös att cykla på. Detta bör ha varit typ 1977-79, och min nuvarande Folkcykel från 1977-78 har ju Shimano frihjulsnav.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

JanneHagnell skrev:Men Pentasport fanns väl?
Inte vad jag kommer ihåg....

Det där med att det absolut måste vara växlar på cykel måste ha kommit senare för dom flesta cyklar som såldes då var utan växlar.

Jag måste nog fortfarande leva i den tiden därför för mej är det normala ett vanligt frihjulsnav. Cyklat har jag gjort sen jag var liten men jag har aldrig haft någon växelcykel :roll:

I början av sjuttiotalet sålde sportbutikerna Intersport cyklar tillverkade av MCB fast med Intersports namn på. Intersportbutiken fanns inne i centrum på Kvarnholmen och om kunden kom med sån där det var fel eller punktering blev han som hade cykelaffären röd i fejset och tvärilsken
- Nej!!!! Dom där befattar vi oss inte med mistick_badwords
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

Det var ord och inga visor! Om det hade varit billiga skräpcyklar men i princip samma han sålde själv fast med annat namn. :roll:
På min ena Crescent står det Sportex på bakskärmen. Har för mig att det står Crescent där annars.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

JanneHagnell skrev:Det var ord och inga visor! Om det hade varit billiga skräpcyklar men i princip samma han sålde själv fast med annat namn. :roll:
1. Du ska inga andra cykelförsäljare hava före mig.
  • :roll:
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Penta

Inlägg av T M »

:twisted:
Torpedo pentasport kom 1987 enligt: http://all-about-hubs.com/start.php?act ... alerie1_en

Hade varit mer intressant om de inte haft så bedrövliga & fula reglage. :roll:

Kom en 1964 Monark broschyr på huvudsidan, tyvärr lite för låg upplösning för att zooma in bra, kan dock vara Novo nav på Standard turist och sport.
Lack/randning på fälgarna är intressant, har samma nyans randning på min Pilot f-stål alu med endrick fälgar & torpedo nav, misstanke om att någon köpt nya hjul nån gång på 60 talet.

Skulle behöva bra skanningar av resdels listor på novo och äldre nav till mitt e-boks projekt
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Penta

Inlägg av JanneHagnell »

T M skrev::twisted:
Torpedo pentasport kom 1987 enligt: http://all-about-hubs.com/start.php?act ... alerie1_en
Så sent? Där ser man. Trodde nog det fanns redan på 70-talet, men utan att ha några belägg för det. :roll:
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Re: NOVO frihjulsnav - När upphörde tillverkningen?

Inlägg av Rolle »

Nu kommer lite ny information beträffande Novo-naven.
Jag höll idag på med en militärcykel, som av smutsen att döma inte blivit tvättad på minst 10 år. Nåväl, eftersom den var så smutsig och att baknavet tydligen hade rasat, beslöt jag mig för att tvätta den ren.
Emedan navhylsan tvättades fick jag under en millisekund se, att den var stämplad 1969! Själva ramen var däremot inte från -69 utan 40-50-tal, då det fanns tydliga spår efter ett Hermes-emblem och en tydlig grå lack vid ställena där den gröna släppt. Fabriksrenoverad?
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: NOVO frihjulsnav - När upphörde tillverkningen?

Inlägg av 56:an »

Dom var gjorda så att delarna skulle vara ersättningsbara. Vem som hade tillverkat cykeln eller årgång skulle inte ha någon betydelse :)

Jag har ett tjugotal militärcyklar men inte en enda där det står tillverkningsårtal i baknavet. Det enda som möjligen finns är ett långt nummer med pyttesmå siffror. Det enda jag kunnat datera är om originaldäcken är kvar för då finns årtalsmärkning i däckssidan och jag tror det gällde däck på samtliga militära fordon.
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Re: NOVO frihjulsnav - När upphörde tillverkningen?

Inlägg av Rolle »

Där ser man.
Skriv svar