Cykel eller moped?

Tips, frågor och allmänt snack.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Cykel eller moped?

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Cykel eller moped?

För fem-sex år sedan köpte jag en Crescent paketcykel, eller Crescent transportcykel 293 som den egentligen heter. Cykeln annonserades på blocket och fanns bara någon knapp mil bort. De begärde 4' för den men jag ringde ändå för jag var extra sugen på sådana då. Någon bil hade jag inte vid det tillfället och efter någon timme så bara stod dom här utanför med cykeln hängande bakpå en bil. Vet inte riktigt vad som hände men efter en stund hade dom åkt och jag stod där med cykeln och cirka 2' fattigare.... Jag kunde helt enkelt inte stå emot men det är ändå något särskilt med den cykeln för den verkar ytterst lite använd men å andra sidan har den stått ute en längre tid. Den är inte direkt dålig men det syns ändå. Cykeln är grå till färgen och jag tror det är någon av de sista årgångarna de tillverkades. Har kollat navhylsa och vev men minns inte exakt årtal just nu men sent femtiotal är det i alla fall. Jag cyklade med den då och då den sommaren men på hösten blev den lätt demonterad och undanställd vilket den är fortfarande.

Den här paketcykeln känns annorlunda att cykla på än en vanlig cykel. Styret är bredare och så är det en annan känsla när man svänger men man vänjer sig efter ett tag. Det går också lasta ruggigt mycket där fram utan att cykeln känns instabil. Parkeringsstödet är kanon för det är mycket kraftigt och sitter omedelbart under pakethållaren fram så med stödet nedfällt blir det nästan som att ställa saker på en kraftig bänk...

I våras fick jag tag på en s.k. "navmotor" som komplett hjul, 24" tror jag... Det är i alla fall ungefär samma storlek som på paketcykeln. Det lär vara något fel på navmotorn men jag tror att jag fixar det. Nu har jag fått en idé att montera den här motorn på paketcykeln och ett bilbatteri ovanför pedalveven. Jag har också fått tag på en pedalvev från en JLO FP50 motor som är lite bredare så batteriet får plats mellan pedalcirklarna. Ska absolut inte göra någon åverkan på cykeln utan de här extra delarna blir klamrade fast. Hur det blir med pådragsreglaget vet jag inte riktigt än men antingen blir det enkel strömbrytare eller reglerbart fartreglage.

Det jag undrar över är resultatet. Kommer det fortfarande vara en cykel eller har den plötsligt blivit en moped?

Är det en moped måste jag ju ha både hjälm och trafikförsäkring. Hjälm är väl OK, för åkdonet har ju blivit ett trettiotal kilo tyngre, men betala trafikförsäkring på någon tusenlapp för ett fåtal mil om året har jag vare sig lust eller råd med för det höga nöjet att kunna glida in så gott som ljudlöst på en kommande veteranträff.... :P

Här är cykeln....

Bild


och här är en s.k. navmotor:

http://www.motorkonsult.se/hjul/hjul.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Byt inte veven!
Min kompis köpte från Kina kompletta hjul, som användes till laborationer på högskolan i Västerås. Efter en tid "förskingrades" hjulen. Han har ett antal hemma och på cyklar. Inga 30 kg för batterier. Han har 3 st 12 v 6Ah om dom är i serie eller pararellt vet jag inte. Motorn skall endast kopplas in när man vevar på pedalerna, enl EU. Men han är labingenjör innom elektronik så jag tror att han även bromsar med motorn och sammtidigt laddar batterierna. Den får gå max 25 km/ tim. Fast den går fortare. Han har cykelhjälm på sig. Vi har diskuterat olika lösningar och vad EU föreskriver, men försäkring har aldrig varit på tapeten i snacket.
Elmotorer på cyklar är intressant tycker jag, gillar det tekniska och dessutom är jag lat.
Vi var i Vetnam och där åker dom 3 personer på elcyklarna och dom ser ut som plastmoppar.
Jag skulle montera och åka med cykelhjälm och se glad ut. <!-- </EdIndex> --></div>
Exit
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 maj 2009, 23:00
Ort: Karlskrona

Inlägg av Exit »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en nästan likadan cykel från MCB, fast min är lite nyare. Kanske kan lägga upp en bild sen. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grattis till en superfin cykel! :D
Det där med navmotor låter intressant, vet någon var man kan köpa dessa? <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du hittar dom på delupe.se ,el-scooter.se ,ecoride ,qvadmotion ,ehoj electro-mobile ,skottens atb jag har haft funderingar på dom men motorerna är ganska dyra.Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JanneHagnell skrev:Grattis till en superfin cykel! :D
Tack så väldigt mycket! :)

För några år sedan fanns det en hel del gamla två- och trehjuliga transportcyklar till salu på Blocket men när jag kollade nyss fanns det inte en enda :shock: undantaget ett chassi med Victoria påhängsmotor monterad. Har också sparat ett par dussin blocketbilder på gamla transportcyklar som varit till salu tidigare.

Kanske är de flesta nu placerade hos samlare. Jag köpte en till på blocket och även den fanns här i stan. Cykeln finns på bilden nedan. Ytterligare en tvåhjulig paketcykel köpte jag av en som skulle sälja föräldrahemmet men den är väldigt rostig för den har stått ute i så där 30-40 år och t.o.m. styrningen har rostat fast... men med lite värme från gassvetsen går det säkert att ordna det också. Sedan har jag inte fler tvåhjuliga. Missade en som såldes på en marknad för ett par år sedan. Den var bra i skicket och var en Monark. 1000 spänn var priset som jag i alla tycker är helt rätt men tyvärr var det tomt i kassan den gången.... :(


Bild
Här är cykeln jag köpte men gillar inte parkeringsstödet. Det är en mycket undermålig och samtidigt klumpig konstruktion...


Bild
Här är cykeln för 1000 spänn jag inte köpte... :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Byt inte veven!
Min kompis köpte från Kina kompletta hjul, som användes till laborationer på högskolan i Västerås. Efter en tid "förskingrades" hjulen. Han har ett antal hemma och på cyklar. Inga 30 kg för batterier. Han har 3 st 12 v 6Ah om dom är i serie eller pararellt vet jag inte. Motorn skall endast kopplas in när man vevar på pedalerna, enl EU. Men han är labingenjör innom elektronik så jag tror att han även bromsar med motorn och sammtidigt laddar batterierna. Den får gå max 25 km/ tim. Fast den går fortare. Han har cykelhjälm på sig. Vi har diskuterat olika lösningar och vad EU föreskriver, men försäkring har aldrig varit på tapeten i snacket.
Elmotorer på cyklar är intressant tycker jag, gillar det tekniska och dessutom är jag lat.
Vi var i Vetnam och där åker dom 3 personer på elcyklarna och dom ser ut som plastmoppar.
Jag skulle montera och åka med cykelhjälm och se glad ut.
Tack för info, men varför ska jag inte byta veven??? Jag vet den är annorlunda och inte hör dit men jag kan ju på en halvtimme byta tillbaka igen...

Angående batterier är det helt enkelt så att jag har ett par nya bilbatterier. Tänkte bara att få användning för dom. De väger c:a 15-20 kg styck och ett får räcka. Sedan väger navmotorn också. Säkert 5-10 kg för det är den större modellen.

Jag förstår nu man måste trampa hela tiden för det ska betraktas som cykel. Får nog bli som du säger att åka och se glad ut. Det är nog den enda möjligheten som finns för en vanlig enkel hembyggare.

Jättekul att du också är intresserad. thumb_up Vi får återkomma i ärendet. Jag måste som sagt kolla upp navmotorn och du kanske har erfarenhet av dem. Jag föreställer mig det är något så underligt som en borstlös permanentmagnetiserad likströmsmotor. Tror också transmissionen sker med kuggrem och här får man nog inte använda ordet "tandrem" för just den termen hör till den gamla mopedtiden som vi gillar på det här forumet.... <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror det är en stegmotor utan rem. Om du vill kan jag koppla ihop dig med Bertil som vet massor. På högskolan hade dom hjulen i labbsyfte och vet väl en hel del om bitarna. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar