Gjorde jag rätt eller fel?

Tips, frågor och allmänt snack.
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Enligt min erfarenhet gäller att för säkerhetscyklar ( dvs de med modern ram, från åren runt 1895 och framåt) är cyklarna lättare ju äldre de är för att sedan bli tyngre längre fram i tiden. Detta beror på att man hade dåliga vägar och grova kedjor, man lättade då cyklarna för att kompensera detta.

Nackdelen är uppenbar, man hade mycket oftare ram-och gaffelbrott, efterhand lärde man sig mer om legeringar och materialkvalitet, men i början fick man lära sig av sina misstag. Jag har en kopierad broschyr skriven 1896 som beskriver Columbia-fabriken i USA och hur man jobbade med att göra cykeln lätt och stark.

Faktiskt har jag råkat ut för att knäcka en Fauber-vev på en 10-talare. Då jag råkar jobba med bla materialanalys avslöjade brottytan fel pga utmattning och sannolikt felaktigt materialval/kontra efterbehandling, dvs härdning. Har även sett en herre knäcka sin vev på en Scania, som var helt orenoverad, han blev inte så glad....

Jag har ägt en amerikansk cykel från ca 1895, nästan skrämmande hur tunnt materialet i nav och vevparti var, det hade knappt gått att renovera den map att slipa bort rost för ytbehandling, det hade inte blivit mycket material kvar. Samma erfarenhet har jag gjort på en Husqvarna 1902 som är under renovering, bla styret, pedalplåtar, bromsen mot framhjulet mm är mycket tunnt.

En cykel från åren runt 1900 är lättare än en från 30-talet som i sin tur lättare än en från 50-talet, på 30-talet användes inte trä längre i standardcyklar, skärmarna var smala och tunna, på 40-50- talen blev skärmarna länge, tjockare och bredare, det kom mer tillbehör under tidens gång, t.ex belysning pakethållare, stöd, växlar etc.

Jag uppfattar en 50-talare som lite klumpig och onödigt tung, därför gillar jag nog 30-talarna bäst, de är mer lättcyklade, tycker jag.

En gång fick jag en Hermes från 1940 av en äldre herre som cyklade då han upptäckte att en buss höll på skära kurvan där han körde, blev rädd för att bli överkörd, varpå han kastade sig av cykeln som blev överkörd och skrot!

Vi kom att prata gamla cyklar då han hade en numera nedlagd mack/cykelaffär som jag köpte en del grejer i från. Trots att ramen blev tillplattad och vevpartiet mer eller mindre lika platt, höll lödningar i ramen, materialet sprack inte i vevpartiet, utan bara böjdes. Det vittnar om hur bra kvalitet man hade på både material och hantverk vid denna tid.

Det var en cykel i mycket fint originalskick, snyggt olivgrön, med silverfärgade skärmar och hjul, så synd att den blev skrot. Jag fick den senare och det enda som kunde räddas var naven och bakljuset samt smådetaljer allt annat var krokigt.

I eftermiddag ska jag lägga upp lite bilder på diverse cyklar, bla de ramar från åren runt 1900 jag har samt lite annat skoj! <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här kommer lite bilder för jämförande av höga ramar och hur cyklar såg ut ca 1900-1915.
Nedan visas bilder på en troligen amerikansk cykel. Det som tyder på det är bla patentdatum på lamphållare, utförandet på skärmstag, styre, lamphållare, vevparti mm. Det finns rester av träskärmar och trähjul med fast nav i mahognyfärg med fina ränder i flera färger. På vissa ställe finns spår av olivgrönt, så den har förmodligen blivit övermålad svart nån gång. Olivgrönt är inte helt ovanligt på amerikanska cyklar, men det var kanske för magstarkt för svenska förhållanden. Då frontmärket är borta (som vanligt... :evil:) och jag inte hittar några specifika detaljer som kan peka ut tillverkaren, förblir den nog okänd. Jag tror att den är från de sista åren på 1800-talet, det kom in stora mängder cyklar från USA vid denna tid.

Bild
Bild
Bild
Bild

Denna cykel är intressant, då den har ett mycket ovanligt vevparti, det är stort och ser ut som en strålande sol, mycket vackert! Frontmärket är givetvis snott av nån s.k samlare, detta förstör så mycket av cykelhistorian... Men jag är rätt säker på att den är av märket Eskilstuna, då de hade detta vevparti som de tillverkade själva.
Den verkar vara av en sportigare variant mtp det nedböjda styret. Tror att den är från ca 1910.
Bild
Bild
Bild

Nedanstående cykel är mer komplett, dock har det hänt en del genom åren. Träskärmen där bak antyder att den haft trähjul och träfälgar. Den har nog haft fast nav, men det är inte helt säkert. Många cyklar med fast nav och träfälgar uppgraderades med nya hjul av plåt och oftast New Departure-nav,, då dessa var vanligast vid tiden 1905-1920. Inget märke här heller, det finns inga hål för det heller, så troligen har den haft en dekal, även detta vanligt runt 1800-talets slut och 1900-talets början.

Observera att vevpartiet har orden "Fauber Standard Trademark" och datum för patentdag (7 mars 1893), se även bild från reklam. Alla vevar hade inte märkning, de flesta jag sett har ingen text. Kedjehjulet kallas "Crown" och förekommer i olika varianter. Det fanns även vanliga tråkigare stjärnformade och säkert ett uppsjö andra modeller.

Två andra ovanliga saker med denna cykel är blockedja, dvs inga rullar utan "block". Enligt vissa är det en föregångare till rullkedjan, men jag har sett äldre cyklar med rullkedja... En annan sak som jag inte sett på en så tidig cykel, men som jag vet fanns mycket tidigt, är justerbart styre. De var fast som var absolut vanligast.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar