Gjorde jag rätt eller fel?
Gjorde jag rätt eller fel?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Cykeln på bilden nedan såldes på en marknad för något år sedan. Priset var 1600 kronor och inte prutbart. Det speciella med cykeln var att den inte var renoverad. Den var helt enkelt ny och aldrig använd. Någon hade köpt i en cykelaffär, tagit hem den och sedan helt enkelt ställt den på vinden där den sedan stått länge, länge. Jag gick femtielva varv runt cykeln och sedan gick jag vidare. Jag köpte den inte.
Gjorde jag rätt eller fel?
<!-- </EdIndex> --></div>
Gjorde jag rätt eller fel?
<!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det beror på vad du skulle ha den till. Skulle den bara stå (något som är väldigt synd) eller ska du cykla på den ibland? Vet en cykelreparatör som köpte en helt ny Crescent damcykel från 40- eller 50-talet för 2000 kr. Den får stå i skymundan för att folk inte ska börja bjuda. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du gjorde "fel" kan väl egentligen bara du tycka. Personligen hade jag köpt den inom 5 sekunder, speciellt för det priset. Cykeln är från ca 1925-1930, man kan se det på svartlackerat kedjeskydd, framskärmens längd, sadel, styre mm. Gissar på att det bara finns kanske 5 kvar i detta skick från denna tidsperiod oavsett märke eller modell. Skulle tro att värdet för samlare som jag, ca 5000-7000 kr, kanske mer, vissa samlare eller museum betalar höga priser för "nya" grejer. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Säger marknadsvärdet 5000-7000 kronor så gjorde jag absolut fel och det är om jag kunde sålt den vidare och köpt en moped istället för mellanskillnaden...
Jag såg den cykeln då som ett utställningföremål snarare än som en cykel att cykla på så därför blev det ingen affär. Varför skulle just jag härbärgera den i torrt och varm utrymme åt eftervärlden lixom...???
Jag tycker nog som Rolle att den cykeln passar bäst som uppmuntrande blickfång i en cykelaffär. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag såg den cykeln då som ett utställningföremål snarare än som en cykel att cykla på så därför blev det ingen affär. Varför skulle just jag härbärgera den i torrt och varm utrymme åt eftervärlden lixom...???
Jag tycker nog som Rolle att den cykeln passar bäst som uppmuntrande blickfång i en cykelaffär. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lägg också märke till förnickling istället för förkromning. Förnicklat stål är känsligt för rost så jag tycker det är enastående att förnicklingen klarat sig så bra. Även ekrarna är förnicklade. Det måste varit en torr vind som den förvarats på, kanske läckte värmen upp genom bjälklaget??? <!-- </EdIndex> --></div>
Intressant andybee, jag tror dej....andybee skrev:Cykeln är från ca 1925-1930, man kan se det på svartlackerat kedjeskydd, framskärmens längd, sadel, styre mm. Gissar på att det bara finns kanske 5 kvar i detta skick från denna tidsperiod oavsett märke eller modell.
Lägg också märke till förnickling istället för förkromning. Förnicklat stål är känsligt för rost så jag tycker det är enastående att förnicklingen klarat sig så bra. Även ekrarna är förnicklade. Det måste varit en torr vind som den förvarats på, kanske läckte värmen upp genom bjälklaget??? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, förnickling är känsligare än krom förvisso, men om den stått på en vind lär det inte så fuktigt, vindar är ju normalt torra.
Jag kom precis på att jag känner en herre som jobbade på ett slott i skåne. En dag fick han i uppdrag att röja vinden. Där hittades två mycket fina och helt orörda amerikanska cyklar, en herr och en dam, som greveparet köpt på 1890-talets slut. Märket är Wolf American. De är i makalöst fint skick.
För de som tror detta är en skröna, så kan cyklarna beskådas på Smålands bil- musik- och leksaksmuseum i Rydaholm dit dom senare såldes. Jag har själv tittat på dom ett flertal gånger.
Så nog kan en vind bevara cyklar bra! <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kom precis på att jag känner en herre som jobbade på ett slott i skåne. En dag fick han i uppdrag att röja vinden. Där hittades två mycket fina och helt orörda amerikanska cyklar, en herr och en dam, som greveparet köpt på 1890-talets slut. Märket är Wolf American. De är i makalöst fint skick.
För de som tror detta är en skröna, så kan cyklarna beskådas på Smålands bil- musik- och leksaksmuseum i Rydaholm dit dom senare såldes. Jag har själv tittat på dom ett flertal gånger.
Så nog kan en vind bevara cyklar bra! <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilka priser har du Conrad? Jag har förnicklat en hel del hemma de senaste 15 åren. Slipjobbet brukar vara helvetiskt på små detaljer, om man inte ska förstöra dem helt. Jag brukar även förkoppra. Har gått ifrån glansförnickling pga kontamineringsproblem samt att man inte kan inte kan köpa glansmedel löst. Eller har du?
Idag kör jag specialprocesser med inblandning av kobolt. Hemligt hur jag fick tag i det.... <!-- </EdIndex> --></div>
Idag kör jag specialprocesser med inblandning av kobolt. Hemligt hur jag fick tag i det.... <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är bara amatör på området, knappt det. En del prylar har gått bra att förnicka. Ibland sitter det fast och ibland lossnar det. Poleringen är ju jobbig, dessutom att få rent innan förnickling. Mina utsvävningar har stannat där. Men nyfikenheten fins kvar, ang förkoppring. Kobolt är fortfarande långt utanför min kunskap.
Däremot Nickel kör kompisen flera ton i väckan och det brukar ligga bitar kvar på lastbilsramen, på kvällarna. Om bitarna ligger på landsvägen eller hos mig är ju smma förlust för ägaren av lasset. <!-- </EdIndex> --></div>
Däremot Nickel kör kompisen flera ton i väckan och det brukar ligga bitar kvar på lastbilsramen, på kvällarna. Om bitarna ligger på landsvägen eller hos mig är ju smma förlust för ägaren av lasset. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
På övervåningen har jag ett par äldre herrcyklar, skulle tro de är från tjugotalet. Var uppe och kollade lite hastigt på dem nyss. De ser inte riktigt svenska ut för den är en annan infästning för bakhjulet. De avlånga spåren går rakt bakåt. Också fauberveven är något annorlunda med skarpare vinklar. Cyklarna är kompletta men något demonterade. Såg också lädersadlarna i en kartong och de såg hela ut. Ramarna verkar höga och så såg jag en "påhopparpinne" på bakhjulsaxeln. En av ramarna var nog färgen bortslipad på och plåtren men den andra var svart originalfärg på.
Har också en NOS kedja till den mycket gamla kedjedelningen där det ser ut som varannan kugg fattas på kedjehjulen.
Är det något av intresse? <!-- </EdIndex> --></div>
Nej, inte skröna. Det låter snarare precis som det var då. Inte vem som helst kunde köpa en cykel och inte var som helst heller för den delen. Det skulle nog dröja åtminstone ett par-tre årtionden till...andybee skrev:Där hittades två mycket fina och helt orörda amerikanska cyklar, en herr och en dam, som greveparet köpt på 1890-talets slut. Märket är Wolf American. De är i makalöst fint skick.
För de som tror detta är en skröna,....
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
På övervåningen har jag ett par äldre herrcyklar, skulle tro de är från tjugotalet. Var uppe och kollade lite hastigt på dem nyss. De ser inte riktigt svenska ut för den är en annan infästning för bakhjulet. De avlånga spåren går rakt bakåt. Också fauberveven är något annorlunda med skarpare vinklar. Cyklarna är kompletta men något demonterade. Såg också lädersadlarna i en kartong och de såg hela ut. Ramarna verkar höga och så såg jag en "påhopparpinne" på bakhjulsaxeln. En av ramarna var nog färgen bortslipad på och plåtren men den andra var svart originalfärg på.
Har också en NOS kedja till den mycket gamla kedjedelningen där det ser ut som varannan kugg fattas på kedjehjulen.
Är det något av intresse? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vart ungefär bor du?
Är du helt säker på att alla gamla cyklar hade rammärken?
Jag kollade gaffelramröret där cykelmärken brukar sitta men där fanns inget spår efter något märke på någon av cyklarna. Den ena är förvisso slipad men det brukar finnas små hål....
Det ser ut att vara två så gott som identiskt lika cyklar sett på ramarna. Den ena har dock mer flat bakskärm och den andra något rundare. Till en av cyklarna finns framskärm och den slutar vid gaffeln som de gjorde på gamla cyklar. Till båda cyklarna finns läderväskan för verktyg och båda väskorna är i gott skick för sin ålder. Även verktygen finns. Kollade bara lite hastigt den här gången också och såg att ett bakhjul hade New Departure frihjulsnav liksom min Emmaboda Original II också hade.
Framgaffeln har lite större runda hål för framaxeln och gafflarna är förnicklade dock ej i nyskick.
Den ena cykeln (den som inte är slipad) är nästan inte rörd eller demonterad. Bara framhjulet och pedalerna är borttagna och kedjeskyddet, om det nu funnits något sådant. Det finns ett svart kedjeskydd i kartongen men det ser "svenskt" ut och inte original. Bakskärmen är den flatare typen och ett gammal "kjolskydd" är kvar trots det är en herrcykel. Kjolskyddet är faktiskt helt och verkar vara av någon sorts galon. Bak finns en pakethållare av svensktyp som verkar monterad senare. Båda cyklarna har också pakethållare fram men jag ser det är extra tillbehör. Inga baklysen, endast rött "kattöga". I kartongen finns framlykta och ett lyktfäste för gaffelmontering.
Jag tror de här cyklarna är import och säkert tillverkade i England eller Amerika. Genomgående har ramarnas rör större diameter än "svenskcyklar".
Det finns pumphållare i mässing i kartongen med delar. Den större diametern skvallrar att den suttit på cykeln och då den som är påbörjad renovering och slipad. På pumphållarna står så här:
ERNEST.H.HILL MAKER SHEFFILLD
"THE INSTANTER" 1 1/8
Under ett av vevpartierna såg jag ett nummer som verkade tresiffrigt.
Kunde just nu endast se två hjul. Har haft cyklarna i ett tjugotal år så jag kommer inte ihåg hur många hjul som fanns med vid köpet. Hade det varit fler borde de stått där cyklarna är.
Det är inte så lätt att fotografera just nu för kameran är dålig. Jag måste även ta ut grejerna på gården så det blir perspektiv men det är så fuktigt och blött nu efter allt regnande här. Kanske till veckan om det ordnar till sig med vädret.... <!-- </EdIndex> --></div>
Är du helt säker på att alla gamla cyklar hade rammärken?
Jag kollade gaffelramröret där cykelmärken brukar sitta men där fanns inget spår efter något märke på någon av cyklarna. Den ena är förvisso slipad men det brukar finnas små hål....
Det ser ut att vara två så gott som identiskt lika cyklar sett på ramarna. Den ena har dock mer flat bakskärm och den andra något rundare. Till en av cyklarna finns framskärm och den slutar vid gaffeln som de gjorde på gamla cyklar. Till båda cyklarna finns läderväskan för verktyg och båda väskorna är i gott skick för sin ålder. Även verktygen finns. Kollade bara lite hastigt den här gången också och såg att ett bakhjul hade New Departure frihjulsnav liksom min Emmaboda Original II också hade.
Framgaffeln har lite större runda hål för framaxeln och gafflarna är förnicklade dock ej i nyskick.
Den ena cykeln (den som inte är slipad) är nästan inte rörd eller demonterad. Bara framhjulet och pedalerna är borttagna och kedjeskyddet, om det nu funnits något sådant. Det finns ett svart kedjeskydd i kartongen men det ser "svenskt" ut och inte original. Bakskärmen är den flatare typen och ett gammal "kjolskydd" är kvar trots det är en herrcykel. Kjolskyddet är faktiskt helt och verkar vara av någon sorts galon. Bak finns en pakethållare av svensktyp som verkar monterad senare. Båda cyklarna har också pakethållare fram men jag ser det är extra tillbehör. Inga baklysen, endast rött "kattöga". I kartongen finns framlykta och ett lyktfäste för gaffelmontering.
Jag tror de här cyklarna är import och säkert tillverkade i England eller Amerika. Genomgående har ramarnas rör större diameter än "svenskcyklar".
Det finns pumphållare i mässing i kartongen med delar. Den större diametern skvallrar att den suttit på cykeln och då den som är påbörjad renovering och slipad. På pumphållarna står så här:
ERNEST.H.HILL MAKER SHEFFILLD
"THE INSTANTER" 1 1/8
Under ett av vevpartierna såg jag ett nummer som verkade tresiffrigt.
Kunde just nu endast se två hjul. Har haft cyklarna i ett tjugotal år så jag kommer inte ihåg hur många hjul som fanns med vid köpet. Hade det varit fler borde de stått där cyklarna är.
Det är inte så lätt att fotografera just nu för kameran är dålig. Jag måste även ta ut grejerna på gården så det blir perspektiv men det är så fuktigt och blött nu efter allt regnande här. Kanske till veckan om det ordnar till sig med vädret.... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tog ut cyklarna ikväll och tittade lite närmare på dem. Tyvärr blev det mörkt snabbt så några bilder blev det inte än. Kunde konstatera att de båda cyklarna inte alls är identiskt lika och nu tänker jag sätta dina kunskaper på prov. Jag berättar lite och du får sedan förklara hur det kan vara.
Den hopsatta cykeln:
Jag ställde den jämte min 28" militärcykel och konstaterar att den gamla cykeln är cirka 10 cm kortare och har cirka 10 cm högre ram. Den är m.a.o. kortare och högre än en vanlig cykel.
Ramnumret finns instansat under vevhylsan och är tresiffrigt med numret 544.
Veven ser ut att vara en tidig helsmidd system Fauber' och kedjan är 1/2x3/16 (bred cykelkedja)
Kedjeskydd saknas och det finns inga spår att något sådant funnits där tidigare. Istället användes på den tiden en "klämma" som höll ihop byxbenet så det inte kom in i kedjan. En klämma av stål som såg ut som en hårnål. Har haft sådana tidigare kanske finns här någonstans....
Däckdimension är som väntat 28x1½ dvs. samma som moderna millimetermåttet 622. "Nytt" däck bak grått (Trelleborg T-nabb) och svart Engelbert däck fram. Framnavet är också Departure.
Styrlager, klämma m.m. ser inte ut som vanlig svensk cykelstandard. Lite mindre, lite smäckrare kanske...
Den slipade ramen:
Ser inte ut att haft någon grundfärg, endast något lager svart. Ramen verkar både svetsad och hårdlödd. Sadelröret till vevhylsan var nog hårdlött och resten gassvetsat. Några svetsar går inte se för allt är noga slipat vid fabrik.
Veven är okänd för mig. På håll ser ut som Fauber men vid närmare koll så är den inte helsmidd utan på något sätt delbar - inne i vevhylsan . Justering görs på höger sida innanför kedjekransen. Under hylsan ett hål in för ett verktyg och över smörjkopp på varje sida. Kedja som ovan.
Ramnumret är instansat under vevhylsan och på klämman för styrstolpen. Numret är 22182
Det här var några igenkänningsmärken får se om du kan uttyda något av dem.
I morgon är det söndag ska se om jag kan få till några bilder då....
Kollade lite på cykelhistoriska... Mest lik mina var den här:
http://www.cykelhistoriska.se/husqvarna%201906.html
.... så det kanske är en svensk cykel trots allt.... <!-- </EdIndex> --></div>
Den hopsatta cykeln:
Jag ställde den jämte min 28" militärcykel och konstaterar att den gamla cykeln är cirka 10 cm kortare och har cirka 10 cm högre ram. Den är m.a.o. kortare och högre än en vanlig cykel.
Ramnumret finns instansat under vevhylsan och är tresiffrigt med numret 544.
Veven ser ut att vara en tidig helsmidd system Fauber' och kedjan är 1/2x3/16 (bred cykelkedja)
Kedjeskydd saknas och det finns inga spår att något sådant funnits där tidigare. Istället användes på den tiden en "klämma" som höll ihop byxbenet så det inte kom in i kedjan. En klämma av stål som såg ut som en hårnål. Har haft sådana tidigare kanske finns här någonstans....
Däckdimension är som väntat 28x1½ dvs. samma som moderna millimetermåttet 622. "Nytt" däck bak grått (Trelleborg T-nabb) och svart Engelbert däck fram. Framnavet är också Departure.
Styrlager, klämma m.m. ser inte ut som vanlig svensk cykelstandard. Lite mindre, lite smäckrare kanske...
Den slipade ramen:
Ser inte ut att haft någon grundfärg, endast något lager svart. Ramen verkar både svetsad och hårdlödd. Sadelröret till vevhylsan var nog hårdlött och resten gassvetsat. Några svetsar går inte se för allt är noga slipat vid fabrik.
Veven är okänd för mig. På håll ser ut som Fauber men vid närmare koll så är den inte helsmidd utan på något sätt delbar - inne i vevhylsan . Justering görs på höger sida innanför kedjekransen. Under hylsan ett hål in för ett verktyg och över smörjkopp på varje sida. Kedja som ovan.
Ramnumret är instansat under vevhylsan och på klämman för styrstolpen. Numret är 22182
Det här var några igenkänningsmärken får se om du kan uttyda något av dem.
I morgon är det söndag ska se om jag kan få till några bilder då....
Kollade lite på cykelhistoriska... Mest lik mina var den här:
http://www.cykelhistoriska.se/husqvarna%201906.html
.... så det kanske är en svensk cykel trots allt.... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det du beskriver med korta, höga ramar med tjocka rör, flata skärmar som slutar vid framgaffeln, vevpartier med kantiga vevar är typiskt för tiden runt 1910 plus minus 5-10 år. Jag tror nog att de är svenska, det var mycket vanligt med amerikanska delar såsom New Departure nav och Fauber-nav på svenska cyklar. Det kom även en hel del amerikanska cyklar hit på slutet av 1890-talet/början av 1900-talet. De brukar ofta ha delar märkta med patentår. t.ex vevpartiet , lamphållare etc. De kan ofta var i gladare färger med mer randningar och finare detaljerade pedaler osv än svenska vid den här tiden. Träskärmar och träfälgar med fast nav var vanligt och är mycket ofta utbytt mot plåt och new departure-nav.
En brasklapp i sammanhanget är vad man menar med "korta, höga ramar". Jämfört med moderna cyklar upplevs alla äldre cyklar så. Vad jag menar är att cyklarna kan vara från 20-talet också, man måste se dem med egna ögon för att kunna avgöra det. Spännande, det här! [/b] <!-- </EdIndex> --></div>
I norra skåneVart ungefär bor du?
Nej, en del hade enbart dekaler, vissa lär varit helt utan märke, men det tror jag är ovanligt, man ville ju framhäva cykeln så mycket som möjligt."Är du helt säker på att alla gamla cyklar hade rammärken?"
""Det ser ut att vara två så gott som identiskt lika cyklar sett på ramarna. Den ena har dock mer flat bakskärm och den andra något rundare. Till en av cyklarna finns framskärm och den slutar vid gaffeln som de gjorde på gamla cyklar. Till båda cyklarna finns läderväskan för verktyg och båda väskorna är i gott skick för sin ålder. Även verktygen finns. Kollade bara lite hastigt den här gången också och såg att ett bakhjul hade New Departure frihjulsnav liksom min Emmaboda Original II också hade.
Framgaffeln har lite större runda hål för framaxeln och gafflarna är förnicklade dock ej i nyskick.
Den ena cykeln (den som inte är slipad) är nästan inte rörd eller demonterad. Bara framhjulet och pedalerna är borttagna och kedjeskyddet, om det nu funnits något sådant. Det finns ett svart kedjeskydd i kartongen men det ser "svenskt" ut och inte original. Bakskärmen är den flatare typen och ett gammal "kjolskydd" är kvar trots det är en herrcykel. Kjolskyddet är faktiskt helt och verkar vara av någon sorts galon. Bak finns en pakethållare av svensktyp som verkar monterad senare. Båda cyklarna har också pakethållare fram men jag ser det är extra tillbehör. Inga baklysen, endast rött "kattöga". I kartongen finns framlykta och ett lyktfäste för gaffelmontering.
Jag tror de här cyklarna är import och säkert tillverkade i England eller Amerika. Genomgående har ramarnas rör större diameter än "svenskcyklar".
Det du beskriver med korta, höga ramar med tjocka rör, flata skärmar som slutar vid framgaffeln, vevpartier med kantiga vevar är typiskt för tiden runt 1910 plus minus 5-10 år. Jag tror nog att de är svenska, det var mycket vanligt med amerikanska delar såsom New Departure nav och Fauber-nav på svenska cyklar. Det kom även en hel del amerikanska cyklar hit på slutet av 1890-talet/början av 1900-talet. De brukar ofta ha delar märkta med patentår. t.ex vevpartiet , lamphållare etc. De kan ofta var i gladare färger med mer randningar och finare detaljerade pedaler osv än svenska vid den här tiden. Träskärmar och träfälgar med fast nav var vanligt och är mycket ofta utbytt mot plåt och new departure-nav.
Ang ramnumrena, de korta siffrorna kan antyda en liten lokal tillverkare, det leder nog inte vidare, tyvärr. Det andra ramnumret med samma nummer på klämman för styrstolpen är intressant, vissa större tillverkare hade det så under 10-talet, det kan leda vidare."Under ett av vevpartierna såg jag ett nummer som verkade tresiffrigt.
Ramnumret är instansat under vevhylsan och på klämman för styrstolpen. Numret är 22182"
En brasklapp i sammanhanget är vad man menar med "korta, höga ramar". Jämfört med moderna cyklar upplevs alla äldre cyklar så. Vad jag menar är att cyklarna kan vara från 20-talet också, man måste se dem med egna ögon för att kunna avgöra det. Spännande, det här! [/b] <!-- </EdIndex> --></div>