Gjorde jag rätt eller fel?

Tips, frågor och allmänt snack.
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Rolle, det kan det ju vara förstås.. fast de var väl inte så vanliga i Sverige, mer förekommande på tyska cyklar. Fast vi vet ju inte än var cyklarna är tillverkade. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->England körde också med klockvev. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rolle skrev:Det är inte en klockvev du har på cykeln, då?
Vad är klockvev?



Här är några bilder på den slipade ramen med det konstiga vevpartiet. Har även fixat med den andra cykeln men det blev inga bilder på den ikväll och troligtvis inte i morgon heller. Få se senare i veckan.


Bild
Stora delar av ramen tycks ha en plätering av gulmetall. Varför då?


Bild
Här en närbild på vevpartiet ovanifrån. Lägg märke till kedjehjulets ekerform som är likadan som den vanliga från Varberg.


Bild
Vevpartiet underifrån. Hålet är en öppning för ett verktyg som ska gripa in i en kronmutter inne i hylsan. På den här sidan kedjehjulet finns en lös ringmutter. Den låser endast fast kedjehjulet till vevarmen.
Vänligen berätta hur jag ska ta isär det här vevpartiet för jag vet inte hur man gör.


Bild
Bägge cyklarna har den här typen av infästning för bakhjulet.


Bild
Lägg märke till skruven för sadelröret och de två smala rören som är direkt fogade mot sadelröret.


Bild
Styrröret med lager. Ramnummer på rörklämman.


Bild
Gaffelbenen är förnicklade.


Det verkar som jag helt saknar hjul till den här cykeln. Resten finns dock i en låda. Skärmarna ser inte ut att vara original, snarare riktigt gamla universal plåtskärmar som ersatte original träskärmar? <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm, det var knepigt. Det är inte klockvev eller kilbult som det egentligen heter. Verkar vara någon slags blandning av Fauber och något okänt. Har aldrig sett ett sådant vevparti. <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Cykeln ser typiskt svensk ut, enligt min åsikt. Ramen är inte pläterad, den är lödad med mässingslod. Vevpartiets konstruktion har jag hört talas om men ej sett innan, ska kolla i mina kataloger om man kan få nån ide hur man tar isär det.

Kedjehjulets form är inte ovanligt när det gäller gamla cyklar. I detta fall kan det möjligen ge en viktig ledtråd: Wiklunds sålde cyklar med epitetet "stjärncyklar", det syftade på kedjehjulets form, som en stjärna. Dessutom stämplade Wiklunds ofta detaljer med stjärnor, tex pedaler, styrklämma mm. De använde dessutom 1/2 tums delning på kedjorna tidigt. De bytte till ett drev med texten "AWMV" 1914, tror jag, om jag inte minns fel.

Wiklunds använde dekaler i stf rammärken under 1900-talets tidiga år. Det fanns ju inga skruvhål för rammärke. Det kan vara en wiklunds-cykel, ramumret kan tänkas vara rimligt för en 10-talare. Dock ser lödningen för bakgaffeln ovanlig klumpig ut, kanske är de utbytta.

Slutligen, det kan möjligen vara en Nordstjernan eller Polstjernan. Jag tror det är från runt 1910, men möjligen ända upp till 1920. Vissa cyklar var "omoderna" länge. Jag har en Husqvarna från 1902, den ser ut att vara tillverkad runt 1920 pga dess moderna och smäckra ramutförande, så det är lurigt att datera cyklar :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
christian
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 mar 2009, 00:00

Inlägg av christian »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rolle skrev:England körde också med klockvev.
Ochså en del danska cyklar från den tiden. Men klockvev är väl inte samma sak som kilbult, men en variant av Fauber??? <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej, det har du förstås rätt i. Jag som sade fel. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Dan L
Inlägg: 1390
Blev medlem: 24 jan 2011, 00:00
Ort: Kareby / Kungälv

Inlägg av Dan L »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det verkar vara cykelexpeter här.
Jag har en fråga !! ; När jag var liten på 60-talet stod det en liknande herrcykel i vedboden , den hade fyrkatiga muttrar och bultar till styre sadelstolpe mm , vilket år hör det hemma ungefär !!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har någon eller ett par sådana cyklar med fyrkantig bultskalle för styret och det är cyklar från 30 eller möjligen 40-talet. De är framförallt lägre och har modernare design på ramarna än "antikcykeln" ovan.

Det framgår tyvärr inte av bilderna ovan men om jag ställt en sådan ram bredvid som jämförelse hade du direkt sett skillnaderna!!! <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man kan omöjligen säga åldern med en så vag beskrivning, fyrkantiga bultar fanns under tiden 1890-tal in till 30-talet. lite mer detaljerad beskrivning behövs... :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->andybee,

Jag återkommer snart om den andra antik-cykeln med bilder och så. Det är inte alltid jag orkar och hinner med allt som är tänkt numera.... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Dan L
Inlägg: 1390
Blev medlem: 24 jan 2011, 00:00
Ort: Kareby / Kungälv

Inlägg av Dan L »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
andybee skrev:Man kan omöjligen säga åldern med en så vag beskrivning, fyrkantiga bultar fanns under tiden 1890-tal in till 30-talet. lite mer detaljerad beskrivning behövs... :lol:
Den cykeln vi hade var stor hög ram , likadant bakljus som den på marknaden , liknar faktiskt den väldigt mycket.
min pappa grävde ner den på sommarstugetomten 1971
undrar hur den ser ut om man gräver upp den? :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan det vara en "Mito"-vevarm på ramen ovan?

Vad vet ni om "Mito" vevarmar ni cykelkännare där ute??? <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om Mito-veven vet jag inte så mycket mer än att den ofta användes på Hermes cyklar. Skillnaden mot traditionell Fauber-vev var att den hade en utvändig stor gänga utan knasteruttag (klack) för kedjedrevet. Man gängade då på kedjehjulet direkt på veven.

Gamla Fauber-vevpartier hade oftast kedjehjulet fastskruvat mot veven, men jag har även sett gängade varianter. Övriga s.k standardvevar med klack hade inga gängor för kedjedrevet utan gängorna satt i själva veven, man skruvade då fast kedjehjulet med en låg mutterliknande bricka.

På de gamla Fauber-vevpartierna med oftast 4 små skruvar hände det ibland att skruvarna lossade, antar att man därför försökte lösa detta med vevparti typ Mito. Den s.k standardveven med klack är säkert lika gammal som Fauber-konstruktionen, jag har en del mycket gamla kedjehjul med 1â€￾ delning med olika former på hålet för klacken.

När Mito kom vet jag inte, men en mörk höstkväll ska jag kolla igenom mina kataloger och priskuranter för att se när Mito omnämns första gången. Det tar nog en stund, jag har en del kataloger…

Undrade just på varför man tog fram Mito-konstruktionen? Klackvarianten är ju inte så dum?
En teori är, att vissa kedjehjul, pga av sitt mönster, inte hade något utrymme för ett hål för klack, vissa tillverkare värnade om sina kedjehjul, de var ett varumärke, och framför allt ett sätt att göra â€￾reklamâ€￾ för sitt märke.

Just Hermes hade en variant med tre cirklar under mycket lång tid, tror att det dök upp på 10-talet. Senare på 50-talet fick alla Nymans cyklar denna typ innan Monark-stjärnan tog över.
På detta kedjehjul hade det inte passat så bra med klack, kanske?

Crescent, Rambler, Wiklunds mfl höll hårt på sina varianter länge, Husqvarna var mer ombytlig. Har en katalog från Allvelo år 1912 där man framhäver att cykeln National-Svecias vevparti var ett inregistrerat varumärke och vars kedjehjul följdaktligen endast fanns på denna cykel.

Gamla kedjehjul är oftast mycket vackra!!

Ang. SKF kullager hade Wiklunds med Nordstjernan-cykeln detta, men jag minns inte när det kom, på 30-talet, kanske? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack, andybee. Det var intressant läsning! :)

Här finns nog en hel del att prata om innan allt är ordentligt utrett.... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar