Har "fyndat" ikväll :) Ålder?

Tips, frågor och allmänt snack.
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Har "fyndat" ikväll :) Ålder?

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har fått tag på denna gamla Crescent nu ikväll, tyckte den var lite charmig och lagom inkörd :) Har letat en äldre cykel och nu kom jag över den här. Sen att det är en damcykel får man väl leva med.

Men vad är det för ålder på den? Gissar jag rätt på slutet av 40-talet med tanke på kedjeskyddet? Eller är den från början på 50-talet

Den sista bilden är en Monark jag också fick tag på, är väl 60-tal på den antar jag?

(klicka på bilderna för att se större version)

Bild

Bild

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Har "fyndat" ikväll :) Ålder?

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Sen att det är en damcykel får man väl leva med
Vet inte hur gammal du är men alltefter tiden går blir du nog bara gladare över att det är damcykel. Vad är den där stången på herrcyklar bra för egentligen? :roll:

Tidigare i somras cyklade jag omkull, på en hårt trafikerad väg dessutom :x , som tur var kom inga bilar just då. En tröja hängde om styret och for in i framhjulet. Det blev tvärstopp. Jag hann inte tänka så mycket förrän jag föll åt sidan men jag märkte i alla fall att jag inte kom av. Den där j-a stången var i vägen! :evil: <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är en 73:a, så jag är snart 38år ung :)

Jo, det är väl mer en prestigesak kanske det där med herrcykel.
Under alla yngre år så var det mest damcyklar jag använde. (många såna här som blev skrot då, såna cyklar fanns överallt och var ju gratis)

Den här ska iaf få användas lite, inte för att jag cyklar nåt direkt, men då jag väl vill cykla blir det ju med en charmigare cykel än en modern "mountainbike".
Hoppas den håller luften så jag slipper byta däck/slang.

(fick mig även två cyklar till, men det blir skrot, en Fram/King och en Mustang, Fram hade samma bakljus som en Mcb moppe på slutet av 60-talet/början på 70-talet, Mustangen samma som Monarken med tre linser på varje sida, så bakljusen hamnar på moppar) <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är en 50-talscykel <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, håller med Rolle, en 50-talare. Kolla baknavet efter årtalstämpel eller ev bokstav. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->38 ja... Då finns det mycket kvar.. :D

Crescent cykeln ser OK ut. Jag tror den är skön att cykla på. Lite olja här och där gör susen... :wink:

Jag gillar när det är tyst och lugnt. Kanske är det därför jag tycker om att cykla. Ibland cyklar jag på en cykelbro över en motorväg. Makalöst oväsen från en motorväg idag. Mycket lastbilar och kanske framförallt dagens breda däck på personbilar som frambringar denna kakafoni av oväsen. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är ni säkra på 50-tal? I broshyren för Crescent 1951 så är det modernare kedjeskydd, likaså 1955. DEt är öppet i mitten utan Crescent-texten.

Var på baknavet står det årsmodell? Vilka bokstäver är vilket år? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Se den klistrade tråden "Datering av cyklar" fär navkod. Den andra cykeln skulle jag säga är sent 60- tal. <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Är ni säkra på 50-tal? I broshyren för Crescent 1951 så är det modernare kedjeskydd, likaså 1955. DEt är öppet i mitten utan Crescent-texten.

Var på baknavet står det årsmodell? Vilka bokstäver är vilket år?
Titta i 1958 års katalog. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rolle skrev:
Amarace skrev:Är ni säkra på 50-tal? I broshyren för Crescent 1951 så är det modernare kedjeskydd, likaså 1955. DEt är öppet i mitten utan Crescent-texten.

Var på baknavet står det årsmodell? Vilka bokstäver är vilket år?
Titta i 1958 års katalog.

Fast då är det andra handtag, färgen finns inte, inte samma dekal på sadelstolpen.
Då stämmer 51 mycket bättre, förutom just kedjeskyddet. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ha inte alltför stor tilltro till delarna. Det kan ha ändrats efteråt och t.o.m under tillverkningseriens gång. Om en viss pryl tar slut måste den ersättas med något annat. Det går ju inte bara att stänga ner tillverkningen...

Amarace,
Tillverkningsår hittar du som siffror på gamla Torpedo nav och då menar jag 30, 40 och 50-tal. Kolla efter två siffror på navhylsan, ofta till vänster under "Fichtel&Sachs örnen". Till höger är en bokstav som då motsvarar tillverkningsmånaden enligt vad jag tror.

Bakhjulet ser ut att vara original och har du tur så är det så men riktigt säker kan du ju inte vara eller hur? :wink:

Om du nu inte känner till hela cykelns historia förstås men då hade du också säkert vetat när den var köpt. <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har bde 40-tals cyklar samt en crescent -52 med detta kedjeskydd. det fanns modeller som hade andra typer av kedjeskydd. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag kollat, står 53 på navhylsan, så det är en 53 eller 54 då med andra ord :)

Var bara o pumpa däcken på den så kunde jag ta en testtur. Måste dock smörja upp allt innan man börjar använda den. <!-- </EdIndex> --></div>
christian
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 mar 2009, 00:00

Inlägg av christian »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
andybee skrev:Jag har bde 40-tals cyklar samt en crescent -52 med detta kedjeskydd. det fanns modeller som hade andra typer av kedjeskydd.
Kanske bara för 26"-cyklar? <!-- </EdIndex> --></div>
christian
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 mar 2009, 00:00

Inlägg av christian »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Är ni säkra på 50-tal? I broshyren för Crescent 1951 så är det modernare kedjeskydd, likaså 1955. DEt är öppet i mitten utan Crescent-texten.

Var på baknavet står det årsmodell? Vilka bokstäver är vilket år?
Brochyren har inte fotos men deremot färglagda ritninger. Jag tror helt enkelt att illustratoren har velat spara tid! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar