Har "fyndat" ikväll :) Ålder?
Har "fyndat" ikväll :) Ålder?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har fått tag på denna gamla Crescent nu ikväll, tyckte den var lite charmig och lagom inkörd Har letat en äldre cykel och nu kom jag över den här. Sen att det är en damcykel får man väl leva med.
Men vad är det för ålder på den? Gissar jag rätt på slutet av 40-talet med tanke på kedjeskyddet? Eller är den från början på 50-talet
Den sista bilden är en Monark jag också fick tag på, är väl 60-tal på den antar jag?
(klicka på bilderna för att se större version)
<!-- </EdIndex> --></div>
Men vad är det för ålder på den? Gissar jag rätt på slutet av 40-talet med tanke på kedjeskyddet? Eller är den från början på 50-talet
Den sista bilden är en Monark jag också fick tag på, är väl 60-tal på den antar jag?
(klicka på bilderna för att se större version)
<!-- </EdIndex> --></div>
Re: Har "fyndat" ikväll :) Ålder?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tidigare i somras cyklade jag omkull, på en hårt trafikerad väg dessutom , som tur var kom inga bilar just då. En tröja hängde om styret och for in i framhjulet. Det blev tvärstopp. Jag hann inte tänka så mycket förrän jag föll åt sidan men jag märkte i alla fall att jag inte kom av. Den där j-a stången var i vägen! <!-- </EdIndex> --></div>
Vet inte hur gammal du är men alltefter tiden går blir du nog bara gladare över att det är damcykel. Vad är den där stången på herrcyklar bra för egentligen?Amarace skrev:Sen att det är en damcykel får man väl leva med
Tidigare i somras cyklade jag omkull, på en hårt trafikerad väg dessutom , som tur var kom inga bilar just då. En tröja hängde om styret och for in i framhjulet. Det blev tvärstopp. Jag hann inte tänka så mycket förrän jag föll åt sidan men jag märkte i alla fall att jag inte kom av. Den där j-a stången var i vägen! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är en 73:a, så jag är snart 38år ung
Jo, det är väl mer en prestigesak kanske det där med herrcykel.
Under alla yngre år så var det mest damcyklar jag använde. (många såna här som blev skrot då, såna cyklar fanns överallt och var ju gratis)
Den här ska iaf få användas lite, inte för att jag cyklar nåt direkt, men då jag väl vill cykla blir det ju med en charmigare cykel än en modern "mountainbike".
Hoppas den håller luften så jag slipper byta däck/slang.
(fick mig även två cyklar till, men det blir skrot, en Fram/King och en Mustang, Fram hade samma bakljus som en Mcb moppe på slutet av 60-talet/början på 70-talet, Mustangen samma som Monarken med tre linser på varje sida, så bakljusen hamnar på moppar) <!-- </EdIndex> --></div>
Jo, det är väl mer en prestigesak kanske det där med herrcykel.
Under alla yngre år så var det mest damcyklar jag använde. (många såna här som blev skrot då, såna cyklar fanns överallt och var ju gratis)
Den här ska iaf få användas lite, inte för att jag cyklar nåt direkt, men då jag väl vill cykla blir det ju med en charmigare cykel än en modern "mountainbike".
Hoppas den håller luften så jag slipper byta däck/slang.
(fick mig även två cyklar till, men det blir skrot, en Fram/King och en Mustang, Fram hade samma bakljus som en Mcb moppe på slutet av 60-talet/början på 70-talet, Mustangen samma som Monarken med tre linser på varje sida, så bakljusen hamnar på moppar) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->38 ja... Då finns det mycket kvar..
Crescent cykeln ser OK ut. Jag tror den är skön att cykla på. Lite olja här och där gör susen...
Jag gillar när det är tyst och lugnt. Kanske är det därför jag tycker om att cykla. Ibland cyklar jag på en cykelbro över en motorväg. Makalöst oväsen från en motorväg idag. Mycket lastbilar och kanske framförallt dagens breda däck på personbilar som frambringar denna kakafoni av oväsen. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent cykeln ser OK ut. Jag tror den är skön att cykla på. Lite olja här och där gör susen...
Jag gillar när det är tyst och lugnt. Kanske är det därför jag tycker om att cykla. Ibland cyklar jag på en cykelbro över en motorväg. Makalöst oväsen från en motorväg idag. Mycket lastbilar och kanske framförallt dagens breda däck på personbilar som frambringar denna kakafoni av oväsen. <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Titta i 1958 års katalog. <!-- </EdIndex> --></div>Amarace skrev:Är ni säkra på 50-tal? I broshyren för Crescent 1951 så är det modernare kedjeskydd, likaså 1955. DEt är öppet i mitten utan Crescent-texten.
Var på baknavet står det årsmodell? Vilka bokstäver är vilket år?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Fast då är det andra handtag, färgen finns inte, inte samma dekal på sadelstolpen.
Då stämmer 51 mycket bättre, förutom just kedjeskyddet. <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle skrev:Titta i 1958 års katalog.Amarace skrev:Är ni säkra på 50-tal? I broshyren för Crescent 1951 så är det modernare kedjeskydd, likaså 1955. DEt är öppet i mitten utan Crescent-texten.
Var på baknavet står det årsmodell? Vilka bokstäver är vilket år?
Fast då är det andra handtag, färgen finns inte, inte samma dekal på sadelstolpen.
Då stämmer 51 mycket bättre, förutom just kedjeskyddet. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ha inte alltför stor tilltro till delarna. Det kan ha ändrats efteråt och t.o.m under tillverkningseriens gång. Om en viss pryl tar slut måste den ersättas med något annat. Det går ju inte bara att stänga ner tillverkningen...
Amarace,
Tillverkningsår hittar du som siffror på gamla Torpedo nav och då menar jag 30, 40 och 50-tal. Kolla efter två siffror på navhylsan, ofta till vänster under "Fichtel&Sachs örnen". Till höger är en bokstav som då motsvarar tillverkningsmånaden enligt vad jag tror.
Bakhjulet ser ut att vara original och har du tur så är det så men riktigt säker kan du ju inte vara eller hur?
Om du nu inte känner till hela cykelns historia förstås men då hade du också säkert vetat när den var köpt. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace,
Tillverkningsår hittar du som siffror på gamla Torpedo nav och då menar jag 30, 40 och 50-tal. Kolla efter två siffror på navhylsan, ofta till vänster under "Fichtel&Sachs örnen". Till höger är en bokstav som då motsvarar tillverkningsmånaden enligt vad jag tror.
Bakhjulet ser ut att vara original och har du tur så är det så men riktigt säker kan du ju inte vara eller hur?
Om du nu inte känner till hela cykelns historia förstås men då hade du också säkert vetat när den var köpt. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Brochyren har inte fotos men deremot färglagda ritninger. Jag tror helt enkelt att illustratoren har velat spara tid! <!-- </EdIndex> --></div>Amarace skrev:Är ni säkra på 50-tal? I broshyren för Crescent 1951 så är det modernare kedjeskydd, likaså 1955. DEt är öppet i mitten utan Crescent-texten.
Var på baknavet står det årsmodell? Vilka bokstäver är vilket år?