Kan någon berätta lite mer om denna blå Crescent?

Tips, frågor och allmänt snack.
joa
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 jul 2011, 23:00
Kontakt:

Kan någon berätta lite mer om denna blå Crescent?

Inlägg av joa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ålder, modell etc?
Den är dessutom lite mindre än en "vanlig" herrcykel, men det känns inte som en barncykel. Snarare en för mindre gubbar :D

Finns det någon efterfrågan på dessa?
Har redan en damsnurra och en herrcykel som jag är nöjd med så denna är "över"

http://imageshack.us/photo/my-images/15/img8907b.jpg/

//Jocke <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kan våga säga att det är en Crescent 92334. 20'' ram och 26'' hjul. Årsmodell....1963-1967 kanske. Tycker att du skall kolla datummärkningen. <!-- </EdIndex> --></div>
joa
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 jul 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av joa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Datummärkning?
N302334 är den enda märkning jag hittar och den sitter under sadelstolpen.
Antar att det inte är det då jag inte kan få ihop något datum från de siffrorna....... :?

//Jocke <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej, det förstår jag också. Jag menar att du skall titta på navhylsan, alltså det som sitter i centrum av bakhjulet. Där kommer det att stå t.ex Fichtel & Sachs Schweinfurt 36 H. Den bokstaven- som här står för 1965- avslöjar cykelns tillverkningsår med något års förskjutning. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag fick en liknande cykel när jag var elva tolv år. Om det är 26" hjul tror jag cykeln på bilden var tänkt för pojkar i tonåren. Det nedsvängda övre ramröret möjliggjorde låg sadel vilket i sin tur gjorde det gick att "växa" i cykeln.

Jag har även sett sådana cyklar med nedsvängt övre rör på 28" herrcyklar. Alla har ju inte långa ben.... :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar