Hjälp med årsmodeller på dessa cyklar?

Tips, frågor och allmänt snack.
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Hjälp med årsmodeller på dessa cyklar?

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan nån säga vad det kan vara för årsmodell på dessa hojjar?

http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=7498&mforum=raketsport <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den första cykeln tycker jag är intressant för det ser ut som en "totalgenomgång" eller "renovering med omlackning". Cykeln och hjulen ser ut att vara 26" medan skärmarna verkar vara 28" med tanke på den större radien. Om dekalkomanin visar på "originallack" kan jag tyvärr inte se. I grunden ser det ut att vara en cykel från sent femtiotal eller tidigt sextiotal. Jag tycker det är en fin cykel. Tyvärr kanske "marknaden" inte har upptäckt det. :?

Den andra cykeln tror jag är från tidigt 40-tal. Om det inte varit för de långa skärmarna hade jag kanske gissat på 30-tal.

Det här är vad jag tror. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den blå är nog ingen renoverad cykel enligt min åsikt, utan snarare en lågpris cykel från 60-talet, med lampa från 40-talet och baklampa från 50-talet eller en bit in på 60-talet. Vilket märke är det?

Den andra är sannolikt en 40-talare, antingen är kedjeskyddet utbytt eller troligare original fast omodernt. Speed var ett lågprismärke från Konsum på 30-60-talet. Det fanns även mopeder.

De flesta cykelmärken slutade med halvtäckande kedjeskydd till 1940 års modell, men andra fortsatte en tid in på 40-talet, bl Monark. Vissa kom med heltäckande redan 38-39, t.ex Apollo. Slutsats: jag tror på tidigt 40-tal! <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
andybee skrev:Den blå är nog ingen renoverad cykel enligt min åsikt, utan snarare en lågpris cykel från 60-talet, med lampa från 40-talet och baklampa från 50-talet eller en bit in på 60-talet. Vilket märke är det?

Den andra är sannolikt en 40-talare, antingen är kedjeskyddet utbytt eller troligare original fast omodernt. Speed var ett lågprismärke från Konsum på 30-60-talet. Det fanns även mopeder.

De flesta cykelmärken slutade med halvtäckande kedjeskydd till 1940 års modell, men andra fortsatte en tid in på 40-talet, bl Monark. Vissa kom med heltäckande redan 38-39, t.ex Apollo. Slutsats: jag tror på tidigt 40-tal!
Den blå är orenovarad, det stämmer. Minns inte om jag satt dit lampan själv.

Baklampan har nog suttit där hela tiden. Tror inte hojen rullat många mil.

Den är bara märkt med "SPORT". Tror på lågpris jag också. Originaldäcken sitter på. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter som cykeln är jungfru...

....men hur förklarar ni att skärmarnas radie är större än hjulens radie???

Ser ut som 28" skärmar och skärmstag och ram och hjul 26".... <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Låter som cykeln är jungfru...

....men hur förklarar ni att skärmarnas radie är större än hjulens radie???

Ser ut som 28" skärmar och skärmstag och ram och hjul 26"....
Ingen luft i däcken! <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser ut som fälgarna saknar randning. Kolla om ekernipplarna är lackerade med samma färg som fälgen. Kan i så fall även finnas färgstänk en liten bit upp på ekrarna.

Om så fallet är cykeln sannolikt en "totalgenomgång med ugnslackering".

Har sett flera sådana "totalgenomgångar" med just den blå metallic-kulören och ibland tillsammans med en beige kontrast på styrhuvudet.

En sådan har jag själv i form av en 26" damballongcykel i mycket gott skick men tyvärr med fel skärmar. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Ser ut som fälgarna saknar randning. Kolla om ekernipplarna är lackerade med samma färg som fälgen. Kan i så fall även finnas färgstänk en liten bit upp på ekrarna.

Om så fallet är cykeln sannolikt en "totalgenomgång med ugnslackering".

Har sett flera sådana "totalgenomgångar" med just den blå metallic-kulören och ibland tillsammans med en beige kontrast på styrhuvudet.

En sådan har jag själv i form av en 26" damballongcykel i mycket gott skick men tyvärr med fel skärmar.
Nej den är inte renoverad, hittade den på en loge för 10 år sedan.... <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller med 56:an att påfallande många fabrikrenoverade cyklar ofta är metallicblå! De har ofta ganska bred randning som ser rätt "grov" ut, lite som Rex cyklar gjorde på 30-50-talen. Ibland är de gröna, men jag har nog aldrig sett en röd eller svart t.ex...

Denna är nog inte omlackad mtp den fabriksmässiga dekalen på sadelröret, tror jag. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man ska tror på något och jag tror fortfarande det är en renoverad cykel (men det betyder inte att jag tycker jag har rätt).

Jag kollade lite på min egen "fabriksrenovering".

(men det gjordes faktiskt på cykelverkstäderna, har själv varit med om det när jag "praktiserade" en dag på en cykelverkstad som tolvåring. I mån av tid sattes det ihop cyklar av skrot som skickades iväg på ugnslackering. Cykeln blev sedan som ny och priset inte långt därifrån heller....)

Jag tror inte det var så många lackverkstäder som sysslade med sådant här heller. Snarare var det några stycken med specialinriktning. Det kan inte varit helt lätt jobb med maskering, randning, metalliclacker osv. Det fordrades säkert ett mycket rationaliserat arbetsförlopp tillsammans med stor erfarenhet för att få det lönsamt.

Min cykel har samma färgsättning med ljusbeige styrhuvud och vit slutdel på bakskärm. Om skärmarnas randning överenstämmer kan jag inte se på bilden.

På min cykel saknas dekalkomanin. Om det nu bara står "Sport" på ramröret och "trikoloren" (röd-vit-blå) på sadelröret så hänvisar inte det till någon särskild tillverkare men ger samma intryck så jag föreställer mig det kan varit någon "universaldekal-sats".

Min cykel är en 30-40 tals och det framtill finns märket där det står "SNABB" Sundbyberg. Om nu märket är samma som när cykeln var ny kan ingen veta. Det fanns säkert burkar fulla med gamla cykelmärken hos cykelverkstäderna förr.... <!-- </EdIndex> --></div>
christian
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 mar 2009, 00:00

Inlägg av christian »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:
56:an skrev:Låter som cykeln är jungfru...

....men hur förklarar ni att skärmarnas radie är större än hjulens radie???

Ser ut som 28" skärmar och skärmstag och ram och hjul 26"....
Ingen luft i däcken!
Jag har sett många garanterad o-renoverade 26"-cyklar med den där skillnad på radien. Ser lite konstigt ut. Men kanske däcken har bytats från ballong till vanliga? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så du tror att det är en ballongcykel???? <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Intressant diskussion :D Ingen som vill köpa den för att ta en närmare titt?

Den är faktiskt jäkligt fräsch, original eller renoverad ska jag väl inte uttala mig om kanske. <!-- </EdIndex> --></div>
christian
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 mar 2009, 00:00

Inlägg av christian »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Så du tror att det är en ballongcykel????
Ingen aning, faktiskt, och jag vet inte heller om man skulla kunna montera äkta ballongdäck på dina fälgar. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar