Crescent Singlepeed Världsmästarn

Tips, frågor och allmänt snack.
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Crescent Singlepeed Världsmästarn

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->sådär, då har ju fått för mig att slänga på ny färg på min rosa crescent.

Bild


Bild

sadeln och styrlindan hittade jag på lokal cykel affär, plych typ... skönt som fan att hålla med! dom var i ett packet :) och bakfälgen är av alu fälg, och är lackad röd också.

såhär såg den ut när jag i min tur fick hem den.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har lagt märke till att racer/sportcyklar har höga ramar ungefär lika "antikcyklar" men är längre och ungefär lika långa som övriga moderna cyklar.

Ser på bilden att det är oväxlat nav bak. Jag trodde inte det fanns på sportcyklar men döm om min förvåning när jag fick se en sådan ny i en cykelaffär. Det var en Crescent och det kallades "Single Speed".

Du har fått cykeln snygg tycker jag och det blir nog kul att dra en repa med den.... <!-- </EdIndex> --></div>
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja. Det säljs nya. Även dom brukar ha flipflop nav, så man kan vända på hjulet så får man fastnav. Och dom är duktigt drevade. Mitt nav är från en kärringhonda, så drevningen är perfekt för stadskörning. Men ändå rätt bra topphastighet <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pop skrev:...man kan vända på hjulet så får man fastnav....
Va!!! Går det att cykla utan frihjul??? :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild


sådär ser flipflopp nav ut. frihjul på ena sidan och fast på andra, även kallad fixed gear, eller fixie. används av cykelbud och andra som gillar adrenalin. även mer använt inom bmw för att kunna kontrollera cykeln bättre :) <!-- </EdIndex> --></div>
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->även trackendsen är ju åt andra hållet mot andra cyklar bruka har <!-- </EdIndex> --></div>
Roos
Inlägg: 676
Blev medlem: 27 feb 2011, 00:00
Ort: Kilafors

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Raketsport - Där man lär sig något nytt varje dag :) 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dubbeldrev finns också på tre-växlat har jag sett. Ovanligt, men det förekommer. <!-- </EdIndex> --></div>
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->enligt en myt, så började det där med fastnav, från början med att ghetto kids snodde velodrom cyklar som dom hade kommit på va ritigt dyra och man kunde tjäna sig en hacka på dom, som sedan såldes till cykelbud som behövde snabba hojjar. och velodrom hojjarna som dom snodde hade fastnav. detta va i slutet av 80 talet. och folk inspirerade av cykelbudens snabba framfart börjde adaptera stilen, och sen kom även så kallade hippster använda sig av denna metod.

jag har inte källa på att det stämmer, det kan likaväl vara att cykelbud köpte snabba cyklar som var till salu på velodrom banorna och sen så började vanligt folk köra med det också... adrenalin junkies och sånt...

dom riktigt snabba hojjarna som finns på stan, dom saknar oftast helt broms! då bromsar man genom att "skidda". man lutar sig fram över styret, och håller imot med fötterna som ligger i korgarna på pedalerna, så man låser bakhjulet, typ "Tvänit" och sen sladdar man i sidled för att få stopp på cykeln. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar