56:ans cykel(t)råd

Tips, frågor och allmänt snack.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

56:ans cykel(t)råd

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De senaste dagarna har jag pysslat om cykeln. Vevlagret har fått en välbehövlig översyn och de gamla Bacho cykelverktygen blev återigen värdefulla. Tro't eller ej men det känns tydlig skillnad mot före. Cykeln går lättare. :)

Cyklars vevlager (Fauber-typ) får så gott som aldrig underhåll. Det lilla fett som finns från början stelnar så det bara är tvål kvar för just tvål är bindemedlet i de flesta smörjfetter. Konstigt att vevlagret på alla tusentals och åter tusentals cyklar ändå fungerar.

För tillfället är det ett annat hjul bak för jag har gjort i ordning det som tillhör cykeln. Navet är rengjort om omsmort. Som på vissa cyklar från militären var det fyllt av fett och alldeles för mycket så bromsen var dålig. Nä, det måste vara rätt smörja på rätt plats och i lagom mängd. T.ex. bromshylsan fettar jag tunt invändigt men inte något utvändigt. Bara en tunn oljefilm påstruken med ett finger i navhylsan och då blir bromsen okej. Jag har också haft bort alla ekrar en efter en och satt dit dem igen efter rengöring och smörjning av gängan på eker och nippel. De här cyklarna har förzinkade ekrar och de rostar väldigt lätt fast på nippen så det inte går att rikta hjulen senare. Det är nu eliminerat. I kväll har jag riktat hjulet plus ett hjul till. Det var några år sedan sist men det gick bra.

Först riktar jag hjulet så det blir någorlunda rakt i sidled och det för att kunna fastställa hur mycket hjulet slår i höjdled. Sedan riktar jag hjulet med fokus på höjdled och rundhet. Det här är det svåra tycker jag. Sedan riktar jag i sidled så hjulet inte kastar mer än någon millimeter eller två. Därefter spänner jag alla ekrar så de är ungefär lika spända och då kastar hjulet som regel lite igen och då upprepar jag riktningen i sidled men då inte bara spänna ekrar utan även slaka vid behov.

Förr var jag lite petig med att rostskyddmåla fälgen sparsamt innanför däcket men gör numera avkall på det. Jag försöker skydda cykeln mot regn istället.

Det senaste jag lärt mig om cyklar är att gamla damcyklar kallas "rund ram"

Jag tycker nästan det är något erotiskt över den benämningen. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, det är alltid kul att ta isär vevlager och nav. Göra rent, smörja och justera. Det är alltid en lättnad att veta att man har fett på de ställen som ska det. <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul att du skrev igen, 56:an!! tTänkte starta upp nån tråd snart, det varlite inaktivt på cykeltråden... Jag ska snart starta upp en tråd för Crescent-intresserade, men jag behöver mer fakta tills dess, ämnet kommer att bli intressant..

På tal om vevlager, pillade isär vevlagren på min nyinköpta Crescent 1936 i somras... Såg ut att aldrig varit öppnad, inga märken i lagerskålar eller brickor, fettet var som pulver... Det är verkligen en fröjd att göra sådana jobb, den blev så lätt trampad!
Bilder finns på den på www.cykelhistoriska.se se under galleri, sedan crescent, det är en röd 36:a med de underbara och ovanliga skärmarna breddade i sidled. Enligt mitt tycke har det aldrig tillverkats vackrare cyklar än Crescent mellan 1935-1940

Ang den röda Nordstjernan, jag kan var ute på hal is nu, men jag tror inte de hade vita ornament, kan det vara en fabriksrenoverad?
De tidigare på 30-talet hade en annan typ som kunde vara svart, mörkröd eller mörkblå, men de kan ju bytt senare på 40-talet. Cykeln ser ut att var från mitten av 40-talet. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
andybee skrev:Ang den röda Nordstjernan, jag kan var ute på hal is nu, men jag tror inte de hade vita ornament, kan det vara en fabriksrenoverad?
Jag har fattat det som randade ramar började bli populärt på 30-talet och sedan allmänt förekommande på 40- och in på 50-talet. Sedan försvann den på 60-talet vid övergång till rostfria skärmar och fälgar och för övrigt raka linjer utan "krusiduller" men det här är som sagt bara min spontana uppfattning.

I alla fall har jag en cykel som på bilden men den är inte helt komplett. Det fattas bakhjul, pakethållare, sadel plus lite smådetaljer. Märket fram är borta för cykeln har haft cykelkorg men Nymansmärket finns i lykthållaren på styrröret. Jag fick "liket" för så där trettio år sedan av en äldre herre och cykeln hade varit fruns. Sedan dess är cykeln sparad i min källare. Det är i gott skick för övrigt. Tänkt göra en cykel av den så småningom. Hur som helst har den precis samma randning som cykeln på bilden. Den är förövrigt också nästan identisk men annat vevhjul och kortare framskärm. Cykeln på bilden har väldigt lång framskärm och det tyder nog på att det är en fyrtiotalscykel som du påpekar. <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det stämmer att det började bli poppis på 30-talet med randade ramar, även om det förekom tidigare, speciellt på amerikanska cyklar från åren runt 1900.

Man kan se på den kromade "listen" i zinkgods på framskärmen att det är en 40-talare det kom 1940 och fanns kvar till slutet på 50-talet.

Det kanske går att säga vilket märke din cykel har utifrån utseende, vevparti och hål för märket. Nyman hade många märken förutom sina egna, jag har en Nymans dam från ca 1937 som heter "Wasa", ett neutralt märke. Men resten av cykeln är helt byggd av Nymansdelar.
Endast randning och ornamenten skiljer den från en Hermes eller Crescent.

Men de brukar inte ha vita ränder eller ornament, vid denna tid tillhörde Nordstjernan Nymans. Men, man vet inte allt..... <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har tittat på din Crescent på cykelhistoriska.se och tycker den cykeln var jättefin. :) <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kan inte få ihop något av bokstäverna i kedjehjulet men det borde ha något med "Wiklunds" att göra.
Bokstäverna är "AWMV" vilket utläses som Anton Wiklunds Maskin Verkstad.

Damcykeln kanske kan vara en cykel tillverkad av någon annan, tror inte det är en av Nymans märkescyklar såsom Hermes eller Crescent. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Någon annan??? :shock:

Varför består då cykeln endast av tydliga nymanskomponenter och varför är cykeln sååååååå lik den här

http://www.raketsport.com/1955%2011.jpg

Kan man verkligen utesluta nymanstillverkning bara för det inte visas som ett märke på styrröret?

Jag vill snarare tro det var som Monarks att cykelhandlare nära varandra inte ville konkurrera med samma märke och då måste tillverkaren finna en lösning för att få avsättning för sin produkt. Det här är bara mina funderingar och något som bekräftar har jag inte.

Jag tog en särskild bild på bakskärm, lykta och reflex. Mer typiskt Nymans går väl ändå inte att hitta? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en Hermes från 1951. En invalid vann den på ett låtteri och sedan hängde den på en vind i 10 år. Därefter kom den in i byte till Falks, mot en modernare cyckel. När min far fyllde 50 köpte jag cyckeln åt honom. farsan byggde nya hjul till den med 3 pet Torpedo
och monterade fälgbroms fram. Då var han tvungen att kapa skärmfästet framtill. När farsan fyllde 60 hade han trasiga knän och kunde inte cyckla och då fick jag cyckeln. Orginalhjulen och ett nytt skärmfäste hänger i bon och cyckeln står under tak ute.
Smörjning: Kopplingshylsan på torpedo får bara oljeblandat fett, lite. Samma med drivaren. Bromshylsan får endast lite fett och utblaskat med olja. Konan på bromsarmen får oljeblandat fett. Oljeblandat ungefär som vapenfett.
Ibland var fettet så hårt att man fick ta morakniven och skrapa bort det.
Ibland hade man 3 cycklars delar för rengjörning i fotogenbaljan.
Fotogenbaljan var en sak för sig. Det var en plåtbalja med vatten i botten och en nätkorg som hängde stax åvanför vattenytan, därefter fotogen till nästan nätkorgens kant. Fördelen var att man sällan bytte fotogen, för skiten sammlades i vattnet och det bytte man.
Miljön :roll: Man pytsade ut fotogenen och tippade vattnet i golvbrunnen. Vatten, det var mera en soppa. Fotogenen återanvändes. <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Damcykeln kanske kan vara en cykel tillverkad av någon annan, tror inte det är en av Nymans märkescyklar såsom Hermes eller Crescent.
OJJ! Ett ord fel av mig och det blev tyvärr lite missuppfattning. Jag menade inte av någon annan utan ÅT någon annan. Jag tror absolut den är Nymanstillverkad mtp vevparti och lamphållare, men jag menade att den kan vara av neutral modell där cykelhandlaren satte dit sitt eget märke.

Ursäkta förvirringen! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar