Var finns den äldsta svensktillverkade Crescent-cykeln?

Tips, frågor och allmänt snack.
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Var finns den äldsta svensktillverkade Crescent-cykeln?

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har varit intresserad av gamla cyklar i många år, speciellt Crescent, men jag har inte helt fått reda på sanningen om när och hur den svenska Crescenten började tillverkas.

Crescents svenska historia började som importerad amerikansk cykel som blev så populär att när den amerikanska cykelindustrin kollapsade pga uppköp och dåliga tider, togs namnet över (via licensrätt, kanske?) av de svenska importörerna som började tillverka sin egen.
Se länk för mer detaljerad historia: http://cykelhistoriska.se/crescenthistoria.htm

Men vilket år skedde det? Hur såg den ut? Finns det någon kvar i originalskick?

Vissa källor anger ca 1908 som första året, andra 1912. Jag råkar äga en1913 års katalog från en av grundarna till det svenska importbolaget. Det är en katalog över märkena â€￾Eliâ€￾ och Crescent. Eli Petterson lämnade importbolaget och startade eget och August Lindblad fortsatte sin Crescent försäljning.

I denna katalog, finns modellerna Crescent 51 & 52, modell 51 är herrmodell, 52 är dammodell.

Det karaktäristiska kedjehjulets mönster verkar fortsätta i ny version, jämför man med tidigare amerikanska modeller är de påfallande lika, se Image Schack-länken. Det kan bero på att kedjehjulets utseende var som ett varumärke och igenkänningsmärke som man ville behålla för att man lätt skulle känna igen en Crescent.

I Lindblad priskurant från 1926-27 finns reservdelar till modellerna 51 & 52, bla kedjedrevet av modellen som finns i Eli-katalogen. Enligt priskuranten från Lindblads fanns modell 51 & 52 åren 1910-1914. Modell 1915 har en annan typ av vev.

Det finns även avbildat delar till modell 33-39, åren är då 1903-09.
Kan det betyda att 1910 är första året för den svenska Crescenten? Eller skedde en överlappning i tillverkningen så att modell 33-39 är den första svenska?

Någon som har ledtrådar, eller äger/sett en tidig Crescent som det stå â€￾Lindbladsâ€￾ på rammärket?

Allt i detta ämne vore intressant att veta!

P.S I ett nummer av Cykelhistoriska föreningens tidning Velocipeden fanns en reportage om en Crescent med kedjehjul modell 1910-1914. Tyvärr hade denna blivit hårt fabriksreoverad och ombyggd på 60-talet, så det är svårt att avgöra exakt hur det såg ut från början.

]http://imageshack.us/g/97/dscn2311f.jpg/[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har tyvärr inget att tillföra här men det är intressant läsning. Det här är nog specialintresse som få har kunskaper om tror jag.

Det är ändå positivt just för mig för intresset väcks för de två gamla cyklarna jag har själv.

Den andra håller jag så smått på att göra färdklar. Just nu står den i farstun med båda hjulen på. Intressant att cykeln har jämförbar vikt med dagens cyklar och någon tung "klump" är det inte trots den är bortåt hundra år så jag tror den kommer gå bra att cykla på utan man blir trött. :) <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trevliga bilder, 56:an, men tyvärr hjälper det mig inte med min specifika fråga. Den tecknade reklam trycktes upp igen på 70-80-talet, råkar äga en tavla med det motivet. Fanns även som affisch.

Reklamen för att man började sälja i USA är något lägnaktig, då cykeln inte är från 1894, snarare runt 1900. Det kan som samm ungefär, men utseendet på en ca 1895 års cykel skiljer sig markant från 1898-1899, då cyklarna mer såg ut som moderna map ram. Tidigare var det tunna ramrör och klumpiga kedjor och drev. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar