Mitt nya cykelfinrum klart!

Tips, frågor och allmänt snack.
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Mitt nya cykelfinrum klart!

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då familjen flyttade till större hus i december förra året, har jag nu äntligen fått tid, plats och möjlighet att inreda en "finrum" för mina finaste cyklar.
Nu är det klart med el, fönsterrenovering och målning, det tar tid, mycket mer än man tror...

Någon tyckte det såg ut som ett museum, men jag gillar inte termen, ett museum för mig innebär att man inte vågar använda sakerna.

Naturligtvis vill jag kunna cykla på mina velocipeder när sommarsolen lyser, gamla cyklar är helt klart bäst och finast, tycker jag!

Jag har samlat i många år på cykelgrejer, synd att bara låta ligga i lådor, det är roligt om andra intresserade också kan se dem.

Nån mer som har ett trevligt cykelrum?

http://imageshack.us/g/829/dscn2358y.jpg/ <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bland det finaste jag någonsin sett! Fantastiskt fin samling man blir lite avis. slider_score.gif :drewl: <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det här alla CEJ-kedjor finns, hehe? F.ö. mycket fint! <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var håller du till någonstans? ifall man har vägarna förbi och skulle vilja kika på din samling <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OJOJOJ, VAD SNYGGT! <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:OJOJOJ, VAD SNYGGT!
Jodå, jag instämmer. Tycker det påminner lite om vad ni håller på med fastän det här handlar om cyklar.

knils knilsson verkar också ha en intressant samling men de bilderna ska jag kolla närmare på imorgon. <!-- </EdIndex> --></div>
klein
Inlägg: 125
Blev medlem: 02 nov 2009, 00:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av klein »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inte illa :Wow: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Super stiligt !! (Å alla är otrimmade :) <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oj, så många snälla och uppmuntrande kommentarer, det får man inte av alla, en del tycker man är konstig som samlar på cyklar, inklusive min fru! :D
Men jag bjuder på det, det finns ju konstigare saker och samla på, jag läste en gång om en dam som samlade på damm från domkyrkor!?! Vanliga bonnkyrkor dög inte, det skulle bara vara från domkyrkor!

Andra tycker jag skulle samlat på mopeder, men det gjorde jag i min "ungdom", sen blev det så förbaskat dyrt, så jag sålde allt utom en Monark 1-petare och köpte jänkare och brännvin för pengarna i stället :lol:

När man köpte moppar förr fick man cyklar på köpet, ingen ville ha dem och de kostade sällan över 3-400 spänn på veteranmarknaderna... Ja, det var bättre förr på det gamla goda tidiga 90-talet, HAHA!!

Å andra sidan så när priserna stiger så uppskattas grejerna mer och sparas därför i större omfattning. Fast tänk om man varit runt 20 bast på säg 70-talet och kunde samlat på sig moppar och gamla cyklar för billiga pengar..... :roll: Jag skulle fyllt flera lador, ungefär som Göran Martinsson från Våxtorp, hans samling är otrolig! <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker priserna utvecklats lite olika.

Sysslade själv mycket med MC på sjuttiotalet och samlade på bl.a. HVA Silverpilen. Räknar penningvärdesförsämringen också tror jag inte det är dyrare idag. Kanske t.o.m. tvärtom för många mc-samlare gör sig av med grejerna på ålderns höst och de yngre kanske inte är intresserade på samma vis.

Gamla cyklar tycker jag fortfarande är lågt värderade men jag tror det har att göra med de saknar motor.

På Emmaboda veteranmarknad för ett år sedan var det en som skulle sälja en gammal Crescent herrcykel från femtiotalet i patinerat originalskick och allt funkade t.o.m. baklyset. Killen stod precis innanför insläppet och frågade i stort sett varenda en som passerade. Priset varierade mellan 100-200 kronor. Mot slutet när i stort sett alla knallar packat ihop och gett sig av stod cykeln fortfarande kvar och då gick jag fram till killen och sträckte fram en hundring och fick då genast cykeln.

Följ de här auktionerna och se själv. Ska bli intressant att se vart priset hamnar tycker jag....

http://www.tradera.com/Gammal-Antik-Cykel-samlarobjekt-auktion_100302_139028812

http://www.tradera.com/Cykel-gammal-damcykel-auktion_100302_139029067

http://www.tradera.com/Cykel-gammal-herrmodell-samlarobjekt-auktion_100301_139029354

Så gott som allt i motordrivet tvåhjulsväg jag haft är omsatt men just cykelgrejer är kvar. Kanske för det inte haft något värde och därmed inte gått att sälja? :?

Våxtorp vart då förresten??? <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Borttaget <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rolle skrev:En grabb ska köra på herrcykel och töser på damcyklar, så är det bara.
Nämen Rolle..... :P


Ser tjejer på herrcykel i verkligheten ibland men inte så lätt hitta bild. Lyckades till slut i alla fall...

Klicka på länken Rolle!

http://gd.se/nyheter/gavle/1.3828201-cykeln-tillbaka-efter-15-ar


Var inlagd för operation för en vecka sedan. Tyvärr hade jag ingen damcykel körklar när jag kom på benen igen annars hade en sådan varit det absolut bästa! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rolle skrev:En grabb ska köra på herrcykel och töser på damcyklar, så är det bara.
Nämen vad säger du... Förut skulle man nödvändigt skilja på vad som var manligt och kvinnligt. Knäppning på skjortan, blixtlåset placering osv för att alla skulle kunna se skillnaden på vad som tillhörde man och kvinna. Damcykelns utformning på ramen är för att kunna cykla med kjol (som alla kvinnor hade förr) och så länge man inte har kjol så kan man cykla på vad man vill. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Borttaget <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->andybee är det ett forumtroll, eftersom den inte svarar? :?: :roll: :evil: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar