Bilder på Nymans-tillverkade cyklar del 1

Tips, frågor och allmänt snack.
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Bilder på Nymans-tillverkade cyklar del 1

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte visa upp ett urval av mina Nymans-tillverkade cyklar, de sämsta står på en vind, så ni får ursäkta de ibland dåliga bilderna, ljuset och platsen bidrar inte till den bästa kvaliten. Jag skriver under varje serie av bild vad ni ser. Hoppas ni får glädje av dessa!

Bild

Bild

Bild
Crescent 1940, orenoverat originalskick, sannolikt är det orginaldäcken som sitter på, av Lindblads eget märke "L&G". Inköpt på auktion i Östergötland 1999, pris 200 kr!

Bild
Bild
Bild
Hermes turistracer 1938, orenovead, saknar frambromsen. Har bleknat i färgen, var från början klarröd.
Bild
Bild
Bild
Rambler 1947, en tidigare ägare, köpt av en släkting till damen som köpte den ny i Hässleholm. Orenoverat originalskick, troligen orignaldäck sen ny. Damen använde alltid sadelöverdag, så sadel är nästintill i nyskick. Trasigt rammärke, nytt ska monteras så småningom.
Bild
Bild
Crescent turistracer 1937, dåligt skick, ej originalsadel, frambromsen saknas. Fel pedaler. Har en gång varit klarröd. Att rätt grejer saknas beror ofta på att halvracers och turistracers ofta konverterades om till standardcyklar, de var väl mer användbara i dagligt bruk. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fina cyklar tycker jag...

....men cykeln som fäste min blick längst är är den klarröda Hermes turistracern från -38 som ser ut att vara helt i original. Det måste vara en raritet. :shock:

Undrar vad den kan väga....?

Standardcyklar kan man se både här och där och även i ute i trafiken men riktigt gamla sportcyklar har jag knappast sett alls.

Tack förresten för din berättelse om vikter och konstruktioner på gamla cyklar. Det var mycket intressant läsning. thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2755
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ramblern va riktigt fin, vilket rammärke är det som är trasigt? jag har en del gamla vattendekaler det står Rambler på <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->56:an, cykeln är i originalskick förutom den då försvunna fälgbromsen.
Det verkar som det fanns en topp åren runt 1937-1940 då turistracers blev populära, kan finnas en koppling till semesterlagen, plötsligt var tälta och nöjescykling i ropet. I gamla broschyrer ser man ofta turistracers och käcka människor som ser färdiga ut att långcykla.

Tompa, jag menar frontmärket av metall. Det har knäckts någon gång i tiden, men jag har ett bättre begagnat som jag ska förnickla och måla svart enligt original nån gång.... <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jodå, det är fina cyklar allihop men jag har kollat särskilt på turistracern. Jag gillar "stuket" på den. Man har verkligen lyckats få den cykeln att se sportigt ut. Fälgbroms tänkte jag inte på. Inte heller kan jag se några spår efter en sådan. Var den fram eller bak menar du? Om den varit fram brukar det ju vara ett genomgående hål i gaffelkronan???

När du lyfter på den känns den lättare än en vanlig cykel från den tiden eller är vikten ungefär densamma?

Intressant koppling till semesterlagen. Har inte kollat när den kom men resonemanget låter mycket troligt.


Nu har Hermes cykeln nedan fått en ny (lycklig) ägare. Var du med och bjöd på den andybee och vad tycker du om priset?

Är cykeln från fyrtio- eller femtiotal?

http://www.tradera.com/Cykel-gammal-damcykel-auktion_100302_139029067 <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fälgbromsen satt där fram. Den satt monterat med klämmor i gaffeln, så därför finns det ingen genomgående bult. Vikten är väl marginell skillnad jämfört med en standardcykel, turistracern har ju skärmar och kedjeskydd samt oftast kromade och målade standardhjul, annars är det inte mycket som skiljer från en promenadcykel.

Lagstadgad semester på två veckor började gälla 1938.

Hermes damcykeln är en 50-talare mtp inga ramornament utan lackerad i stället. Med rostfria skärmar och fälgar och Nymans inbyggda dynamo, var den ett lyxexemplar. Jag bjöd inte på den, då den var något för "ny" för mig, jag håller mig oftast till cyklar före 1940, såvida de inte är mycket fina eller priset rätt. I detta fallet tror jag nog att köparen ska vara mycket nöjd, cykeln är ett fynd för 910 kr! Den ser ut att vara i originalskick förutom sadeln. Pedalerna förknippar jag med Monark, men det är kanske så att Nymans hade liknande själva, dock jag inget noterat tidigare. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar