Bilder på Nymans-tillverkade cyklar del 2

Tips, frågor och allmänt snack.
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Bilder på Nymans-tillverkade cyklar del 2

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fler cyklar från vinden:

En Wasa från 1937, ett neutralt märke utan ort, Nymans-tillverkad ram, kanske är hela cykeln tillverkad på Nymans, skulle tro att det är så. Nymans typiska cykelsymbol i sadellädret. Fint orenoverat originalskick. Märket är sannolikt ett lågprismärke, kan ha sålts på järnaffärer eller dylikt. Lampan är dock äldre än cykeln, det satt på vid köpet. Det är en Bosch av 20-tals modell.
Bild
Bild
Bild

Hermes 1939,saknar sadel. Rostig, har varit vinröd från början.
Bild

Hermes 26" ballong, rostfria serien.
Bild
Crescent 1937, med en mycket ovanlig svensktillverkad lykta av märket SBIK. Ska nog ta bort lyktan och ha den i min lampsamling istället.
Bild

Hermes 1937, mörkröd, rostfria serien. Ramen är ovanligt hög, dessutom är ramen troligen tillverkad runt 1933-34, då ramnumret är mycket lägre än vad som kan förväntas för en cykel av 1937 års modell. Kanske en specialbeställning på ramen som man gjorde ett antal av, och sedan sålde efterhand efterfrågan fanns.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En Hermes 26" ballong har jag också men din verkar mer original i.a.f. till utseendet.

Min är övermålad svart, kanske sprej, och så har den breda kedjan och grovekerhjul.

När man tar i den känns det kvalitet rakt igenom....

Det är också en sådan cykel jag skulle vilja fixa till köra lite på.


andybee skrev:Hermes 26" ballong, rostfria serien.
Jag upplever samma på min men vad är rostfritt mer än ekrarna? <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man betalade runt 20 kr extra kunde man från 1934 fram till någon gång på 40-talet få alla blankdelar utom nav, vevparti och kedjeskydd i rostfritt stål. Så t.ex styre, sadelfjädrar, skruvar, pedaler mm är gjort i 18/8 stål (kallas även 304) samma som man förr använde till diskbänkar bland annat. Totalt var det runt 200 delar i rostfritt, jag kommer inte ihåg den exakta siffran.

Trots den relativt låga merkostnaden upplever jag att man ser dem ganska sällan. När man hittar en är lyckan gjord, det räcker med sandpapper och polering för att det blanka ska bli i nyskick. Se reklamen för rostfritt under länken "nymans reklam 1935".

På Hermes kunde man även få rostfria hjul 1936, sedan även och skärmar from 1936-37.
Jag har även sett ett par Crescent med rostfria originalhjul, trots att detta inte nämns i katalogen.

Även andra färger än svart förekommer ganska sällan, förmodligen av praktiska och kulturella skäl. En cykel har alltid varit svart, och därför skulle man ha en svart nästa gång man köpte en ny. Dessutom var andra färger än svart svåra att fixa lackskador på, det finns ju bara en svart (nästan). Beständigheten var också dålig, vilket man ser tydlig, röd och grön brukar bli antingen urblekta eller mörkare än original.

Så att hitta en kulört 30-talare med rostfritt och rostfria hjul och skärmar vore en dröm, har hittills inte sett någon, men nånstans där ute finns den... <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men Vasan har ju Monark vevparti :? <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Conrad, det kan man ju tro vid första ögonblicket! Men jag misstänker att Nymans inte ville använda sina märkesvevpartier på neutrala märken. Jag vet inte hur det är i detta fallet, men jag har sett stjärnformade kedjedrev med stämpeln "N" i en cirkel. Tittar man noga så är Monarks variant mer droppformad i hålet i "ekern", medan andra har ett avslut mot veven så att hålet ser mer ut som trianglar, om ni förstår vad jag menar. När möjlighet kommer ska jag kolla om man kan hitta nån stämpling. Annars finns ju möjligheten att man bytt vevpartiet.... <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Intressant som vanligt andybee! thumb_up

Jag ska kolla vidare bland mina cyklar och -vrak och se om jag har något som kan tillföras diskussionen.

Någon, eller flera av mina gamla cyklar har en liten "smörjkopp" på ovansidan av vevlagerhylsan. Går de att förknippa med ålder, fabrikat eller något annat? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej andybee, nu har vi jobbat en stund.... :lol:

Jag vann ett paket NOS grova cykelekrar (trpt-eker) men de passar inte gamla cyklar vad jag vet men väl de moderna "Kronan" cyklarna med 47-622 hjul och det kan vara bra att ha det också.

Egentligen hade jag velat haft paketet med kortare ekrarna men priset skenade iväg till över tvåhundra spänn och det är över vad jag tyckte det var värt. Annars hade de ekrarna passat till framhjulen på Nymans trehjuliga transportcykel som har 54-428 hjul fram och jag har ett par sådana så gott som NOS hjul från en transportkärra så jag klarar mig ändå.

Jag kollade affischen du köpt tidigare det var en riktig panggrej! :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej 56.an, menar du att vi bjöd på samma sak på Tradera? Är du Mombom?
Jag är väldigt nöjd med affischen, ska låta rama in den så det kan få komma upp i mitt cykelrum! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar