Vad har jag för nav?

Tips, frågor och allmänt snack.
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Vad har jag för nav?

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag som inte så ofta ställer frågor, utan svarar på frågor, behöver nu lite hjälp.
Det är dags för byte av lagerkonor till framnavet, men eftersom det inte finns någon stämpel eller någon sån kona med i mitt ringa sortiment av reservdelskataloger. Kan någon bidra med någon bild på MCBs reservdelssortimentet för framnav ca. -74-75, så vore jag jätteglad. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Rolle!

Jag har ju köpt en del cykelkataloger nu på Tradera men problemet här är att de förmodligen är äldre än det du söker men jag ska i alla fall kolla. Ser jag nå't som kan vara i närheten så lägger jag upp en bild. :wink:

Jag har också ett ganska hyggligt sortiment på cykelkonor, både äldre och nyare, så om jag bara visste vad du ville ha kunde jag kanske skicka det du söker i ett kuvert.... <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen...

Nu har jag kollat.
Katalogen jag köpte nu senast var från sent femtiotal så där är bara gamla grejer. Köpte tidigare i höstas en Kroon cykelkatalog från 74-75 men där fanns inga framnav eller delar med alls. :(

Har också en cykelkatalog från 1999 men där vad det bara en enda kona och den var för 7.9 mm axel. Den var lite längre och cylindrisk och såg ut som konorna på MCB:s 70-tals cyklar.

Kanske du kan fotografera navet och delarna och lägga upp en bild? <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för svar!

Får se när jag får tillgång till kamera, så skall jag ta kort. <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har kommer lite bilder. Hoppas att de blev hyffsade.

http://imageshack.us/g/444/dsc02456y.jpg/ <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Knacka bort plåtringen och slipa om konan.
Axel och kona i borrmaskinen och sedan emot smärgelskivan, medans borrmaskinen roterar.
Så gjorde vi ofta. Det gick fortare än att leta fram en ny. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, Conrad så kan man säkert göra om man håller borrmaskinen precis still mot något stöd. Jag har också ofta gjort liknande och senast när jag slipade ner ett gängsnitt med cykelgängan för att passa i en DIN hållare. Det funkar ju men något exakt blir det sällan.

Rolle,

Det var bra jättebra bilder och nu fattas bara lite måttuppgifter. :P

Om du helt bortser från plåtringen, konans diameter, längd och axelns diameter mätt över gängan?

Är det 7,9 mm axel?

Sedan kan jag säkert hitta någon eller ett par konor till dig. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är skillnadom det skulle vara axeln som snurrar men när axeln står stilla så kan konisiteten vara på sidan utan att det gör något. <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mitt skjutmått som jag har är inte speciellt bra, men såvitt jag ser så är det 7,9 mm axel. Konan är -om man inte skall mäta de filade sidorna för nyckeln- är ca. 15,5 mm i diameter och ca. 12 mm lång. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK, Conrad.....

Rolle,

Jag ber att få gratulera till verktyget. Själv har jag inget sådant tyvärr och måste alltid knacka fast muttern med en dorn vilket deformerar de små hålen. :(

Är det nu rätt verktyg så det passar och fyller sin funktion så var priset bra för det verktyget går knappast att få tag på och då är det ett fynd! :P

http://www.tradera.com/verktyg-auktion_302473_143014471


Har för mig det fanns ett verktyg för samma uppgift som man grep ihop som en tång men jag kan också ha fel..... :? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rolle skrev:Mitt skjutmått som jag har är inte speciellt bra, men såvitt jag ser så är det 7,9 mm axel. Konan är -om man inte skall mäta de filade sidorna för nyckeln- är ca. 15,5 mm i diameter och ca. 12 mm lång.
Bra!
Ska kolla ikväll. Återkommer..... <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:OK, Conrad.....

Rolle,

Jag ber att få gratulera till verktyget. Själv har jag inget sådant tyvärr och måste alltid knacka fast muttern med en dorn vilket deformerar de små hålen. :(

Är det nu rätt verktyg så det passar och fyller sin funktion så var priset bra för det verktyget går knappast att få tag på och då är det ett fynd! :P

http://www.tradera.com/verktyg-auktion_302473_143014471


Har för mig det fanns ett verktyg för samma uppgift som man grep ihop som en tång men jag kan också ha fel..... :?
Tack så mycket! Var det du som låg efter mig (edgren)? Nu fattas bara stoppmutterverktyget till Fauber-veven.
Bra!
Ska kolla ikväll. Återkommer.....
Ok, mycket bra. Om inte du har några nya blir det Stahléns. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rolle skrev:Var det du som låg efter mig (edgren)?
Nej inte edgren, men jag ska vara ärlig och berätta att jag faktiskt la ett bud men det kom av någon anledning inte med. :? Dock var det under ditt slutbud så det hade inte spelat någon roll. :)

Rolle skrev:Nu fattas bara stoppmutterverktyget till Fauber-veven.
Jag har inte det verktyget heller, utan måste slå fast muttern med en dorn och sabbar alltid hålen där också..... :(

Det kommer säkert sådana på Tradera men hur ska man veta det är rätt?

Gamla har jag förvisso, sådana som följde med cyklar, får väl prova dem först kanske men det svårt att få riktigt kraft med dem.

Rolle skrev:Ok, mycket bra. Om inte du har några nya blir det Stahléns.
Måste konorna vara helt nya????

I så fall är det lönlöst att söka. Har jag är det begagnade men hela.
Den konan på bilden du lagt upp ser bra ut tycker jag. :?

Hur många konor behöver du? <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag har inte det verktyget heller, utan måste slå fast muttern med en dorn och sabbar alltid hålen där också
Ja, det är väldigt jobbigt. <!-- </EdIndex> --></div>
christian
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 mar 2009, 00:00

Re: Vad har jag för nav?

Inlägg av christian »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rolle skrev:Jag som inte så ofta ställer frågor, utan svarar på frågor, behöver nu lite hjälp.
Det är dags för byte av lagerkonor till framnavet, men eftersom det inte finns någon stämpel eller någon sån kona med i mitt ringa sortiment av reservdelskataloger. Kan någon bidra med någon bild på MCBs reservdelssortimentet för framnav ca. -74-75, så vore jag jätteglad.
Sögreni här i Köpenhamn brukar "rädda" slitna konor med en kanske lite tvilsam metod: Han spännar konor, nya kulor och lagerbanor hårdt samman, med fett, och användar sen en borrmaskin för att snurra axeln så fort rundt att det rökar från det. På så sätt, säger han, dannas nya "banor". Det kostar förstås ett antal kulor...

Jag har inte provad själv, men om inte delarna är mycket skadade, kan det förmodligen fungera. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar