Justera växlar på Torpedo 5vx

Tips, frågor och allmänt snack.
Lason
Inlägg: 82
Blev medlem: 28 jan 2010, 00:00
Ort: Kalmar, Blårökens Mekka!

Justera växlar på Torpedo 5vx

Inlägg av Lason »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en mycket fin Skeppshultcykel, men ett litet problem.

Ettan fungerar, och trean, men de andra växlarna vill inte ritkigt.

Har kunnat justera de systemen någolunda, men glömt hur man gör.

HAr någon nån info hur man gör?

Är det femväxlade torpedo penta-sportnavet med dubbla växelwierar.

Tack för förhand :) <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hallåååååååå!!!! Rolle var är du? :P

Jag kan inte det här.... :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hehe, jag kan inte ställa in de där växlarna, men tror att du skall sätta reglaget på 4:an. Om du är bra på tyska, är detta bra litteratur http://www.scheunenfun.de/images/naben_infomaterial/pdf/h5111-montageanleitung.pdf Går ner till Einstellung.

F.ö. vill jag säga att det navet är det krångligaste de gjort. Om inte monteringen är svår en för amatör, så är inställningen verkligen det. Drar mig för att hålla på med dessa 5- och 7-växlade nav. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Brukar finnas en markering på växelreglaget som visar vilken växel man ska ha i vid justering. Inget allt för uppenbart, bara någon extra punkt, streck, pil eller liknande vid en av växlarna. Sedan ska man räkna ut hur vajern ska justeras vid navet, jag tror att dendär modellen ska ha så vajrarna nätt och jämnt är spända med växelreglaget i rätt läge - annars brukar det finnas markeringar att följa. <!-- </EdIndex> --></div>
Lason
Inlägg: 82
Blev medlem: 28 jan 2010, 00:00
Ort: Kalmar, Blårökens Mekka!

Inlägg av Lason »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja den där tyskan va inte lätt att förstå :shock:

Inte va översättningsprogram till nån större nytta heller :evil:

Har ju läst tyska i fyra år, men inte sån tyska, och dessutom är det 7 år sen jag läste det :wink:

Men det har fungerat, får väll ställa det i 4:an och spänna till wajrarna, och se om det blir bra :) Det lär inte vara nått galet inne i navet iaf. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar