Vad är det här för växelnav?

Tips, frågor och allmänt snack.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Vad är det här för växelnav?

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag körde runt lite på tradera och fick se det här växelnavet

http://www.tradera.com/sachs-torpedo-a2110-automatic-auktion_302473_145280584

Kan någon förklara hur det funkar? Det heter "automatic", växlar det av sig själv då eller vad menas???

Har t.ex. du någon aning Rolle? :D



Inte cykel men någon kännedom om den här firman i Karlskoga?

http://www.lagerholm.com/SOM/aldell1.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Dan L
Inlägg: 1390
Blev medlem: 24 jan 2011, 00:00
Ort: Kareby / Kungälv

Re: Vad är det här för växelnav?

Inlägg av Dan L »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Jag körde runt lite på tradera och fick se det här växelnavet

http://www.tradera.com/sachs-torpedo-a2110-automatic-auktion_302473_145280584

Kan någon förklara hur det funkar? Det heter "automatic", växlar det av sig själv då eller vad menas???

Har t.ex. du någon aning Rolle? :D



Inte cykel men någon kännedom om den här firman i Karlskoga?

http://www.lagerholm.com/SOM/aldell1.jpg

Hej

Man trampar bakåt får in nästa växel , varannangång blir lägre eller högre , ka vara lite dumt när man bromsar om man kör på ettan och bromsar/stannar sedan skall köra igen , då är tvåan i , men bara att snabbt trampa bak o sen fram så är ettan i igen.

Dessa var hur vanliga som helst , satt på minicyklar och diverse andra
Jag tycker det är ett mycket bra växelnav till en brukscykel då inga vajrar behövs och oftast räcker det med 2 växlar för normal cykling.

Jag hade sånt nav på min speedwaycykel 1971 så visst fanns dom före 1974.

:wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är jag som säljer navet. Dan L refererar till fel nav; Duomatic. MCB bedrev lite lurendrejeri med namnet på navet. För vem har inte sett klistermärket på bakskärmen som säger MCB Automatic. MCB har aldrig haft någon cykel med det riktigt Automatic-navet.

Duomatic 102: 1964-1973
Duomatic R2110: 1973-1990-1992
Automatic A2110: 1974-1984

Automatic-navet växlar automatiskt med hjälp av centrifugalkraften.


Har redan tagits upp här: http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=2340&highlight=torpedo+automatic&mforum=raketsport

Aldells mekaniska låg i stadsdelen Sandviken här i Karlskoga. Tror att de blev uppköpta av något annat företag.[/u] <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Dan L
Inlägg: 1390
Blev medlem: 24 jan 2011, 00:00
Ort: Kareby / Kungälv

Inlägg av Dan L »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rolle skrev:Det är jag som säljer navet. Dan L refererar till fel nav; Duomatic. Där växlar du med "bakåttramp". Automatic-navet däremot växlar av sig självt vid en viss hastighet med hjälp av centrifugalkraften.

Har redan tagits upp här: http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=2340&highlight=torpedo+automatic&mforum=raketsport

Aldells mekaniska låg i stadsdelen Sandviken här i Karlskoga. Tror att de blev uppköpta av något annat företag.
.

OK ,Verkar käckt att slippa trampa bak ,
Vilket år kom Duomaticnavet som jag gillar?

:wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dan L,

Duomatic-navet är gammalt har jag nu sett i äldre cykelkataloger. Det är nog från början en femtiotalskonstruktion men de såg klumpigare ut då.

Det Duomatic-navet (bakåttrampartypen) vi föreställer oss kom 1964 enligt Rolle och så kom en moderniserad upplaga 1973 med bl.a. den vanliga 9,5 mm axeln.

Intressant info Rolle kommer med tycker jag....


Rolle,

Fanns Automatic-navet på någon svensk cykel och vilket märke då i så fall?

Har du provat navet på någon cykel och i så fall funkade det bra eller mindre bra? <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oja, det två-växlade navet är mycket gammalt. F&S startade tillverkningen av det 1904-1905 och slutade tillverkas 1954. Då hade det- som på tre-växlade nav- en kedja och ett reglage.
Sedan tog det tio år att utveckla det nya navet 102:an och 101:an (vilket är ofantligt svårt att få tag på).

102:an/101:an med 515/415 klassas som de bästa flerväxlade nav F&S gjort. Naven före dem är absolut inte dåliga, tvärtom, men nu var de färdigutvecklade.

Sedan kommer R2110 och H3111. Stämplarna försvinner och kvaliteten blir sämre; plasten gör sitt inträde, mindre kulor på ringarna, sämre utbytbarhet.

Vad gällande Automatics inträde i Sverige, vet jag inte. Har inte heller prövat navet. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Rolle för bra info... :)

När du säger det så har jag nog sett de riktigt gamla Duomaticnaven hade handreglage istället för bakåttramp.

Det ska ligga något växelnav av femtiotalstyp i garaget. Det blåser som f-n här men jag ska försöka gå ut och kolla lite på bilen. Måste spärra huven i öppet läge med en träregel. Lite lurig att stå framåtlutad under huven om det kommer en kraftig vindby så den blåser igen. Snacka om råttfälla.... :shock:

Ska samtidigt kolla om växelnavet. Återkommer senare ikväll. Hej så länge... <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mins inte när navet med bakåtväxel kom , men jag mins första gången tag tog i ett.
Mcb sammlade ihop alla cyckelhandlare i Västerås, på KFUMs kafe och jag råkade få vara med. Det delades ut var sitt nav för att demontera och montera. Medans instruktören talade om hur det skulle gå till att öppna navet, hade jag redan rivit isär det. Jag monterade ihop det medans dom andra demonterade. Nyfikenhet kallas det.
Navet med plastringen på bilden är av dom senaste modellerna.
Jag har kvar ett nav som sitter på en Cresent låghjuling med brons färg. Cyckeln är nästan i nyskick. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har jag missat...... :cry2:

http://www.tradera.com/birger-svensson-sveriges-cykelmonark-albert-sandklef-varberg-auktion_302473_142354721

Om nuvarande ägare tröttnar går det bra att skicka ett litet PM sådär... :whistle2: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag kollat navet i garaget. Det är ett Torpedo Triplex, jag skulle tro från slutet av femtiotalet. Det ser ut som 515-navet men det har större diameter, säkert onödigt stor då man senare fick plats med hela innehållet i en betydligt mindre navhylsa. Så här ser det ut i alla fall:

http://www.raketsport.com/002senast_finesseerna.jpg

Jag tror inte det har något särskilt värde mer än skrotvärdet. Ska spara det i alla fall för det kan vara kul att lägga upp dem i en rad och följa utvecklingen om jag hittar fler. <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Javisst är det likt 515, men den där modellen heter 55 och tog över efter 53:an. 55 och 53 blev väldigt kortlivade; 53: 1953-1956, 55: 1956-1961.

-91 slutade ju det enväxlade navet att tillverkas. Då flyttades alla maskiner till något annat land. Då kan det väl inte ha gått att få tag på original reservdelar? Till 102 och 515 gick det dock att få tag på nya delar ända fram tills -96. Man kan ju undra varför det gick? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror bara jag har ett eller kanske två 515 nav. Däremot har jag många H3111 nav. Varför är det så???

Borde det inte vara så att det såldes mängder av cyklar med H3111 navet men betydligt färre cyklar med 515 navet för det navet är väl sextiotal och kanske början av sjuttiotalstillverkning?

När kom H3111 navet? <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min egen tanke är att på 60- och 70-talet hade standardcyklarna bara upp till 3-växlar. 515 var troligen ganska dyrt och fick endast sitta på lite sportigare cyklar som var dyrare. Med 515:s "pungkrossfunktion" för okunniga cyklister och sämre ekonomi, var F&S tvungna att göra en drastisk lösning: Skapa ett nav med hyffsad kvalitet, inget friläge och som klarade ekonomin.

H3111 tillverkades från 1975 till ?. Jag vet inte exakt årtal, men tror att det rör sig om -96-97. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror jag förstår. H3111 kom att bli ett nav för standardcyklar då kraven ökade på växlar. Det där med friläget tänkte jag inte på men så är det ju. Själv tycker jag att H3111 är pålitligt nav om det får lite smörjning och service i alla fall någon gång. Kan väl hända det någon gång går sönder någon grej i dom men det är väl inte så ofta eller??? <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jovisst, pålitliga är nästan alla F&S-nav, bara de underhålls ibland. Nej, man får tycka hur en vill. Jag går främst på utbytbarheten och kvaliteten. För att F&S skulle gå med vinst, så gjorde de att vissa delar endast kunde köpas kompletta t.ex. bromsarmskonan, bromskoppel, planethjul. Dessa saker gäller givetvis inte bara H3111. Kromet på ett H3111 är mycket sämre än på ett 515 från tidigt 60-tal.

Sedan var F&S tvungna att komma på en smörjlösning. Att cyklisterna själva skulle sköta sitt nav, var helt bortlagt. Nu var det den s.k. permanentsmörjningen som gällde, vilket var ett stort misstag. Jag har sett allt för många nav som beckat ihop p.g.a. detta. Förr stod det i instruktionerna hur man skulle gå tillväga för att smörja och justera; nu var det fackmän som skulle göra det. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar