Vad är det här för växelnav?

Tips, frågor och allmänt snack.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har också lagt märke till det är mycket fint utförd förkroming på 515 och det äldre duomaticnavet men det gäller nog alla Torpedonav från femtio och sextiotal. Ännu äldre nav tycker jag förkromingningen verkar varit lite si och så med för de är oftast rostiga och har silvermålats kanske mer än en gång.... H3111 navet verkar ha en förkroming som inte är så djupblank men verkar hålla bra ändå med tanke på att cyklarna de sitter på oftast alltid står ute i ur och skur.

Att det inte gick att köpa alla delar lösa till H3111 navet känner jag inte till men när jag pratat med cykelreparatörer idag säjer dom att hela inkråmet i regel byts som en hel enhet i dagens växelnav.

Dom säjer också att Torpedo frihjulsnavet görs fortfarande men det har inte alls samma kvalitet som på F&S tiden. Vart det tillverkas idag vet jag inte och kanske det sker olika platser i världen men skulle nog gissa i något av de forna östländerna eller kanske i Kina. <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det beror ju helt på om cyklen stått ute. Förkromningen är minst lika bra från 30-talet. Fanns också de navhylsor som svartmålades från fabrik.

Nej, det stämmer bra det. Renak köpte de maskiner som behövdes för att tillverka frihjulsnavet. De skall ha varit mycket slitna. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar