Snart cykel väder!

Tips, frågor och allmänt snack.
andybee
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jun 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av andybee »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Haha, kätting?! Då ska du se kedjorna på 1890-tals cyklar, där kan man prata om kätting...Gällande kedjor med 1" tums delning kan jag väl uttrycka det så här: häromdan på CHF:s styrelsemöte var det marknad före, i samma sekund som jag kom in i lokalensåldes en NOS 1" kedja för 400 kr. Säljaren hann knappt plocka upp den innan den försvann. Köparen betalde direkt utan minsta antydan till prut.Jag hade gjort det samma.... Mao är dessa kedjor mycket svåra att hitta. Ovanpå allt elände finns de dessutom i olika bredd samt även i 5/8 tums delning.

Mitt tips är veteranmarknader eller E-bay mtp att de fanns länge i USA. Har sett dom på E-bay, tyvärr mycket dyra om man vill ha NOS. Kanske Peter på mo-ped.se har, han säljer en del kedjor på tradera nu.
Jag har löst mina problem genom att köpa vrak och ta därifrån, men de är ju inte särskilt lätta att hitta, förstås... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:var köper man en sån kedja skulle behöva en till min jonne..
Bild

Uploaded with ImageShack.us
Jag vet var det finns en :wink:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->så himla skönt att komma igång igen! har dragit ungefär 1 mil varje morgon nu sen stenarna från vägen kommit bort, nu börjar det visa resultat i tid, magen hänger ännu nedanför buken, men tiden är 2 minuter snabbare ungefär för varje vecka, nästa vecka ska jag korta den med 5 minuter och köra som en jävla galning!

slänger upp en bild om någon dag på min centrum racer. så som det ska se ut idag i cykel modet.

min fransyska får agera landsvägs och motionracer i några månader till, även om rosten tittar fram. men den var gratis så ska inte klaga <!-- </EdIndex> --></div>
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->min fylle racer! med strålkastare fram. som lyser fint och slipper polis och andra människor.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var är du?? Ser ut som ett dammutskov :!:

Du är vid ett vattenkraftverk :idea:

Konstiga pejlstänger med skyltar på vad är det :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Rocket Scientist
Inlägg: 198
Blev medlem: 05 mar 2008, 00:00
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rocket Scientist »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev: Konstiga pejlstänger med skyltar på vad är det :?:
-Varning för svag is? <!-- </EdIndex> --></div>
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kanot gymnasiet tränat där, det är en gammal kraft station som revs på 80 talet, den hade kvarnhjul som drev en generator, typ byggd på 1800 talet, och gav ström till fabriken bredvid. mycket fin byggnad. en bit längre ner finns fors ullspinneriets lokaler, där fors yllefilt gjordes som är ganska rikskända från militären bland annat. deras kraftverk är fortfarande i bruk. och lokalerna används som restaurang och även kontorslokaler. en bit längre ner finns ett annat spinneri och kraftstation, även den i bruk fortfarande, samma turbiner som för 70 år sedan, rätt coolt

http://www.youtube.com/watch?v=xLKQfy8wUiY
samma ställe.

området heter perioden i nyköping <!-- </EdIndex> --></div>
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

Tandem cykeln byter färg, från vidrig grön, till lagom ljusgrå <!-- </EdIndex> --></div>
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->sådär, då är lacken och ihop monterandet fullgjort! fattas bara en cykel generator fram, eftersom den jag hade var pajj, sen är den good to go.

3 växlad såklart.

från detta:
Bild

till detta

Bild


vet ej märke. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser fin ut :) men modellen okänd för mig. Kan det vara ett hemmabygge tro?

Du ska väl ha kedjeskydd? :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den är välbyggd och fogarna ser ut att vara svetsad av någon som gjort det förr, och även fästet för kedjeskyddet var popnitad. Mycket besvärlig att komma upp på i fram.

Kedjeskydd ska fixa, blir två st lika från två andra cyklar, det som ska sitta där är borta <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag kollar närmare så tror jag också det är ett proffsbygge, d.v.s. tillverkad på fabrik. Stil och valda komponenter är tecken på det. Ta tjejen med dig på en lillsemester en solig sommardag, dom här cyklarna är gjorda för två kan man ju säga... :P <!-- </EdIndex> --></div>
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har test cyklat med mig, 95 kilo, och en annan man på 98 kilo, gick utmärkt, lite svampig men det var nog däcken som flexa. <!-- </EdIndex> --></div>
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där ser riktigt intressant ut hördu Pop nu blev jag riktigt nyfiken...

Ekrarna till kedjehjulet liknar bladfjäderpaket kan det här vara något från Tyskland tro?

Jag vet inte men jag gissar det döljer sig en växellåda inuti vevnavet. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar