Jobbat på en hel del med Greger. Så sakta men säkert ger det resultat...
Nu fått svetsat färdigt vänster sidan! Japp vart bra mycket mer där än önskvärt så hjulhus fick sig ett nytt domkraftfäste och en hel del mer plåt.
Baljan vart ingen höjdare den heller. Å borde väl varit bytt sen vart det ett nytt stänkläppsfäste på det..
När jag ändå höll på fick det bli ett par nya fjädrar också si så där 15 gummimellanlägg skvallrade rejält om att det var på tiden..
Ändå utöver svetsjobb har de vart lite halvintressanta broms bekymmer.
Har tjutit riktigt ljudligt om vä bak broms. Insåg att det satt ate sprintar och de hängde på trekvart halvvägts ute knackade tillbaksdem för att se att den insmalnande delen inte satt som den skulle.. Jaja tänkte det är väl fel monteringssats och beställde till girling i stället.
Ja de smalare Girling-sprintarna passade än mindre. Insåg att det var Ate ok som någon gång fått uppborrade hål till sprintarna..
Så fick lösa problemet det vart en liten mix av delar.. Belägg ATE samt fjäder kombinerat med sprintar från girling men till framok... Ja kan ju korta sprintarna men känns inte så viktigt funktion finns belägg sitter bra fast och tjutande upphört..
Hade bara fått ordning på tjutet bak när det började skrapa höger fram i stället... Så plockade bort framdäcken och kikade lite...
Såg att det stämde ena backen gick på stålet och den andra var rejält snedsliten typ 2mm belägg på ena sidan och slipad som en kniv till typ 5mm på andra sidan. Tänkte fan här lär minst en kolv sitta utav helsike.. Döm av min förvåning satt inte det minsta kunde pressa tillbaks kolvar med handkraft och enbart de gamla backarna som hävert.. Dock lämnade damasker mycket att önska så en ok-renovering kommer men ett klart senare bekymmer. Jaja nya klossar och bromsen vart perfekt..
Sen fick jag fatt i ett par dimljus som fixades till med lite rengöring och Kromfärg på reflektorer vart klart trevliga funderar dock på montera 5w lampor och använda dem som positionsljus i stället för varselljus. Hur som blir väl monterade vart det lider..
Nästa del till upphittad vart en ny framruta fabriksny och blåtonad sådan och nix inga repor bara skyddsplast i skabbigt skick..
Men utöver slit har det vart en hel del mil bakom ratten också trevligare åkfordon än Greger är svårt att finna blir lika förvårnad varje gång jag hoppar ur bilen att något som går så trevligt ser så "patinerat" ut haha..
Jaja i med den är rolig och trevlig att köra så tänkte jag åka hämta 4a dörrar i helgen sen monterar jag de sämsta och renoverar de bästa vid sidan om.. Hålla bilen rullande så mycket som möjligt.. Idag ska bakre kofångare loss och syna rost i bakdelen finns en del där och ytterligare lite misstänkta lagningar i bättre eller sämre skick??
Bakluckan i alla fall körd och fått tag i en fabriksny att byta med. Turligt nog verkar det inte vara mycket rost alls på högersidan utan en liten lagning i hjulhus och ytterligare en i tröskeln samt en i golvet. När det är avklarat bara rost i bakre sidorutor sen är svetsandet avklara och dags för lackförberedelser... Men samma grej där blir bit för bit först ut huv framskärmar samt motorrum och front men lär säkert bli någon uppdatering innan det kommit så lång..