En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

umekille skrev: 22 apr 2021, 20:53 original stänklappar fattas än ju...och varselljusen. men det kommer väl?
Nja sånt kallas prioritera vissa saker får vänta till efter lack...

Idag i alla fall Ytterligare en bit gjord på säsongens rullande renovering...

Å nu kan vänster tröskeln se sig som "färdig" eller i alla fall fram till lackförberedelser..

Men en bit intryckt tröskel och golv fixat.
98.jpg
Vart lite klurigare rikta än jag planerat ändå vart plåten friskare än jag trodde.
Men efter en lyckad kombination av arbete med rörtång, polygrip, hammare, mothåll så vart det till sist riktigt bra.
99.jpg
Sen vart det bara lägga i en bit yttre tröskel också slipa svetsar och lägga dit lite tillfällig färg.
100.jpg
Ja passade på slipa färdigt övriga svetsar från tidigare i veckan.
101.jpg
Totalt sett vart det en hel del med att få till tröskeln men turligt nog är andra tröskeln bra mycket bättre.
Såg ju lite rost i hjulhuset, när bakre delen av tröskeln svetsades. Blir säkert ytterligare lite när det knackas över lite noggrannare.
Ska försöka ta det idag också förutsatt om gasen räcker?? Men får se hur det blir måste äta och få lite kaffe nu i alla fall sen får vi se vad lusten säger..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Brukar inte göra så mycket bilskruvande på barnveckor men hoppas fortsätta svetsa lite i morgon ändå..

ändå en kvalitativ vecka fick tag i lås till ventilationsrutor samt ett extra främre avgasrör och första burk inga fel på de jag har men får man tillfälle och fyndpris så dumt missa nått som säkert kommer till användning förr eller senare ändå.

Sen traderades det hem fyra centrum kåpor tänkte kombinera dem med kromade mutterkåpor i plast tror det gör sig med fälgarna.
107.jpg
Sen fick jag hem ett fynd i form av bra gummimattor. Fortfarande förvånad hitta friska sådana till en såpass vanlig veteran som 140 på bildelsbasen.
Sotiga sot-skadade var de och troligen därför de ännu fanns kvar osålda Ja kanske i kombination med att frammattorna inte var "original" utan "bara" märkesanpassade tillbehörs Rensimattor.. Ändå mer än nöjd för friska mattor svårfunna idag
sotiga och fula var det ändå när bilden synades sågs de vara i bra skick så konstigt de fortfarande fanns kvar..
sotiga och fula var det ändå när bilden synades sågs de vara i bra skick så konstigt de fortfarande fanns kvar..
102.jpg (17.47 KiB) Visad 1530 gånger
men vart dugliga efter en omgång med skurborste. Går ju få bättre om man önskar gnugga en gång till. Men vad tusan ska ha skorna på dom så duger gott.
104.jpg
Gillar extra mina djupa Rensi mattorna fram där det alltid samlas skit i drivor. Såg även att de klurat till det och satt extra slitskydd för gasfoten borgar ju för många fler års användning.
106.jpg
Får se om det finns möjlighet svetsa lite i morgon trots barnvecka vore skönt hunnit en bit till..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Jobbat på en hel del med Greger. Så sakta men säkert ger det resultat...

Nu fått svetsat färdigt vänster sidan! Japp vart bra mycket mer där än önskvärt så hjulhus fick sig ett nytt domkraftfäste och en hel del mer plåt.
Baljan vart ingen höjdare den heller. Å borde väl varit bytt sen vart det ett nytt stänkläppsfäste på det..
140.jpg
141.jpg
När jag ändå höll på fick det bli ett par nya fjädrar också si så där 15 gummimellanlägg skvallrade rejält om att det var på tiden..
142.jpg
Ändå utöver svetsjobb har de vart lite halvintressanta broms bekymmer.
Har tjutit riktigt ljudligt om vä bak broms. Insåg att det satt ate sprintar och de hängde på trekvart halvvägts ute knackade tillbaksdem för att se att den insmalnande delen inte satt som den skulle.. Jaja tänkte det är väl fel monteringssats och beställde till girling i stället.
Ja de smalare Girling-sprintarna passade än mindre. Insåg att det var Ate ok som någon gång fått uppborrade hål till sprintarna..
138.jpg
Så fick lösa problemet det vart en liten mix av delar.. Belägg ATE samt fjäder kombinerat med sprintar från girling men till framok... Ja kan ju korta sprintarna men känns inte så viktigt funktion finns belägg sitter bra fast och tjutande upphört..
139.jpg
Hade bara fått ordning på tjutet bak när det började skrapa höger fram i stället... Så plockade bort framdäcken och kikade lite...
Såg att det stämde ena backen gick på stålet och den andra var rejält snedsliten typ 2mm belägg på ena sidan och slipad som en kniv till typ 5mm på andra sidan. Tänkte fan här lär minst en kolv sitta utav helsike.. Döm av min förvåning satt inte det minsta kunde pressa tillbaks kolvar med handkraft och enbart de gamla backarna som hävert.. Dock lämnade damasker mycket att önska så en ok-renovering kommer men ett klart senare bekymmer. Jaja nya klossar och bromsen vart perfekt..

Sen fick jag fatt i ett par dimljus som fixades till med lite rengöring och Kromfärg på reflektorer vart klart trevliga funderar dock på montera 5w lampor och använda dem som positionsljus i stället för varselljus. Hur som blir väl monterade vart det lider..
132.jpg
Nästa del till upphittad vart en ny framruta fabriksny och blåtonad sådan och nix inga repor bara skyddsplast i skabbigt skick..
144.jpg
Men utöver slit har det vart en hel del mil bakom ratten också trevligare åkfordon än Greger är svårt att finna blir lika förvårnad varje gång jag hoppar ur bilen att något som går så trevligt ser så "patinerat" ut haha..
143 (2).JPG
Jaja i med den är rolig och trevlig att köra så tänkte jag åka hämta 4a dörrar i helgen sen monterar jag de sämsta och renoverar de bästa vid sidan om.. Hålla bilen rullande så mycket som möjligt.. Idag ska bakre kofångare loss och syna rost i bakdelen finns en del där och ytterligare lite misstänkta lagningar i bättre eller sämre skick??
143 (10).JPG
Bakluckan i alla fall körd och fått tag i en fabriksny att byta med. Turligt nog verkar det inte vara mycket rost alls på högersidan utan en liten lagning i hjulhus och ytterligare en i tröskeln samt en i golvet. När det är avklarat bara rost i bakre sidorutor sen är svetsandet avklara och dags för lackförberedelser... Men samma grej där blir bit för bit först ut huv framskärmar samt motorrum och front men lär säkert bli någon uppdatering innan det kommit så lång..
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Lolalola »

Gud så vacker! slider_score.gif
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av umekille »

blir bra de slider_score.gif
besikta min mörkröda 744-88 efter att den varit sakdelsförråd
och bortglömd i 5-år med trasig ruta förardörr efter 1-dags omvårdnad
och ny ruta...men allt fungerade men inte avgaserna som var 9,9.
sökte fel men...tillslut sa en polare på tele att kolla diagnosverkyget
fick larm lamda(mager blandning) men det som orsakat var en luft
massemätare som höll på att somna in...fick det larmet och låna
den från min 945 då gick bilen sen utan larm...nu drar den 0,8 mot
typ 20L på 5mil. Slutbesikta idag med 0,0co värde(lite etanol i tanken)
så nu går den i 2-år innan nästa fadäs.
Skoj det här med att återuppliva gammalt järn...det ger en så skön känsla
då man lyckas... mistick_yes.gif
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Nja allt är knappast vackert... Visst har jag vetat om att rosten baktill vart allt annat än rolig men ytterligare en detalj att ta tag i...
Som hela bilen gäller vänster är värst så även baktill...
Så kofångare som drag måste bort naturligtvis jäklades det och kofångare fick skäras bort för att lättare kunna jobba med bultar.
148.jpg
Sen vägen via gör det själv tvätten för kunna syna skador och möjliggöra arbete...
147.jpg
146.jpg
Ja stor skillnad mellan vänster och höger sida
men bara bita i det sura och ge sig i kast med det värsta...
149.jpg
Bit för bit tagit hela lördagen även om det inkluderar en längre paus för värmeslag. Men jäkligt nöjd över det som gjorts.
Råkade dock på lite tennspackel vilket gjorde ett stort jobb något större även insett att även höger sida har en äldre tennad skada.
Men jämför man jobb och jobb så blir högersidan en barnlek... Hoppas hinna med högersidan i morgon men en hel del andra måsten åxå..
150.jpg
151.jpg
Jaja lite smink på detta i form av spackel och slip så känns det lovande. I alla fall fått tag i en ersättningskofångare redan men den kommer inte på innan bilen är lackad så kul är det inte skruva av på detaljer... Känns i alla fall tryggt att veta att jag efter renovering vågar använda draget.
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av umekille »

annars bruk he ju va högern som rutten först. :?
Ja alltså på bilar inte i politiken :scooter:
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Nja min erfarenhet säger att oftast vänstersidan som tar mest stryk på bilar tror det kan ha att göra med mötande trafik skvätter ner den sidan med mer saltvatten vintertid..

Men idag inte mycket gjort på bilfronten vart väl en bit svets och en bit bättre än ingen bit...
153.jpg
Men typiskt nog när man monterat av draget då får man tips om ett lyftbord.. Så fick ta vinterbilen och "sommar stand-by" smutsig som attan då den stått i tre månader och pollen som vägdamm lagt sig som ett tjockt täcke. Ja inte ens fått tumme ur och bytt till sommardäck. Så fick min "Gudrun" göra aktiv tjänst på "sommaren" vilket inte hör till vanligheterna..
cccc.jpg
Jaja lyftbord hemma ytterligare en sak att fixa med..
ccccc.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Då förra veckan vart lite väl mycket jobb 77h lång så vart inte mycket tid över så har lagt ett par kvällar i denna veckan i stället och blir väl ytterligare lite i helgen... Så i små steg framåt har jag fått dela ut lite kärlek i form av byta rost mot plåt.. Hade siktat på hinna färdigt bakänden i kväll men ögonen ville inte hänga med däremot ville myggen det så en liten retlig lapp kvarstår.
får bli morgondagens bekymmer
får bli morgondagens bekymmer
Så efter vänster sida vart det dags för höger sida.
145.jpg
Ja även högersidan hade lite rost även en gammal tennlagning som dolde en del och fanns mer av rost bakom lampan..
157.jpg
Så reparationen vart visserligen bra mycket mindre än vä sidan men innehöll mer jobb än jag trodde och vart lite småkluriga lagningar där också.
159.jpg
158.jpg
Jaja även om en liten lapp återstår så vart det bra mycket bättre
162.jpg
161.jpg
Men i morgon ska bakänden och helst höger bakre hjulhus bli klart dock har jag ytterligare några dagars svetsande innnan det blir dags för lite kuligare arbete och förhoppningsvis lite roligare bilder än rost rost och rost..
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av SS440-80 »

Du är duktig :thumb: Kämpa på (med alla dina fordon) slider_score.gif

Men ååååh vad jag INTE längtar efter att rostlaga gamla bilar igen.... :flush:
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

SS440-80 skrev: 18 jun 2021, 21:54 Du är duktig :thumb: Kämpa på (med alla dina fordon) slider_score.gif

Men ååååh vad jag INTE längtar efter att rostlaga gamla bilar igen.... :flush:
Ja rostjobb är inte kul och tror detta blir den sista veteranbilen jag gör något "större" jobb på. Man har inte blivit rörligare med åren och varje svetsloppa påminner en om att man är lite dum i huvudet. Men men, tror livet blir lite intressantare med en lagom dos dumhet. Skaparglädje är ändå en stark drivmotor som ger mycket tillbaks..

Men nu sista hålet(baktill) fixat och med lite grund och vit body på det..
163.jpg
Lampa återmonterad och bilen tillbaks på marken. Helt klart dugligt resultat! På nått som ändå knappt syns under kofångare och bakom krok å dessutom på en bruksbil...

Nu tar denna gubben lite siesta hett till tusen ute efter en dusch blir det ytterligare ett veteranbilsjobb i form av en glassrunda... ett tufft mer standard betonat jobb, men de måste göras de åxå..
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av umekille »

Hett? Här i norrland hurves vi när vi öppnar fönstret...
Blev backslag för oss me sommarvärmen :cold:
+12 och mulet i vilhelmina.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

umekille skrev: 19 jun 2021, 12:04 Hett? Här i norrland hurves vi när vi öppnar fönstret...
Blev backslag för oss me sommarvärmen :cold:
+12 och mulet i vilhelmina.
tja här har det varit så hett att det vart inte svetsat igen förrän halv åtta förvarnat grannen att jag påbörjar tidigare i morgon...
men alla fall fått färdigt höger hjulhus men den behövde bara en lagning...
164.jpg
så morgondagens fortsatta bekymmer blir hål i tröskelns ovankant.
165.jpg
Lustigt nog stor riktigt stor skillnad i rost mellan höger och vänster sida högersidan enbart ett hål även om det är halvknepigt så bara ett.
de samma gällde bakre hjulhus så hoppas hinna med tröskel plus ett hål i golvet samt fixa fäste till bakre stänkläpp..
166.jpg
Som det känns bör det finnas chans få på lite färg på om inte hela så i alla fall lite delar redan på semestern...
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Kan stolt medela att färdigsvetsat eller färdigt och färdigt blir lite under rutor när renoveringen når dit..
Positivt har troligen fått fatt i 4a rostfria dörrar och ny lucka har jag sedan tidigare liggande så vem vet finns tid lust kan
renoveringen ta märkbart snabb fart.

Men nu barnvecka så "Gregor" i aktiv tjänst nu packad och klar får bli ett kvällsdopp...
169.jpg
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av umekille »

Men vi har ju en Gregor som sommarjobbare i år :lol:
Väntar på svar om en vit 164 hur bra eller dålig den är...
Är den körbar o besiktad så...annars får nån annan meka med den.
Skriv svar