En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

i kväll fick jag lagt på ett lager california på dörrarna...
Blankt nu, men gissar kvällskylan bleka den en del.
274.jpg
Spelar ingen större roll...
275.jpg
För ser detta lagret mest som en sista fin slipgrund....

I morgon ett jobb i Borås sedan hem för "middag" eller snarare våtslip och lägga ett sista lager!! Där jag tar lite extra förtunning för undvika apelsin i mesta möjliga mån...
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av HSE »

Jag har ju en moped som jag funderade på att lacka igår när det var varmt och fint, men hade ju en del kvar på målningen av mitt hus så det blev färdig målat i stället :? Svår prioritering men skönt att ha huset färdigt! Tur jag inte har anlag för yrsel, stå högt upp på en stege och försöka komma åt varje fläck där det ser ojämnt ut är lite nerv påfrestande :shock:
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Jopp där sa du det de handlar om prioritera... I kombination med orka åxå.
Nu hade jag bestämt mig för detta projekt men man ska hinna. Vi kan säga gräsmattan har tidvis vuxit riktigt hög denna sommaren.
Å helt ärligt rätt nöjd att det inom kort blir en paus stressar på rejält nu och de känns i gubben.
Men vart hemma som planerat en snabbis på lunchen och fick lagt topplack på dörrar vart mycket nöjd lacken snudd på perfekt däremot finns ett par missar i underarbetet i form av ett par små bucklor men bilen ska ändå bara bli i bruksskick.
278.jpg
Tyvärr vart det övertid och ett rejält tungt avslutande jobb idag. Så middag vart sent och med nödvändig handling och hämta paket hanns det bara med plocka av dörrar idag... Får satsa lite hårdare i morgon...
276.jpg
Vill fått förberett för lack och maskerat då sen får det bli nattpyssel pussla isär gamla och ihop nya dörrar. Men även där blir de lite småstressigt.
Ledig måndag men måste till VP då och handla det som saknas till dörrarna vet i nuläget om att det saknas 2 skraplister samt i alla fall förardörrens gummilist(och de är slut suck) sen gissar jag det är osäkert om jag får ihop samtliga hisskenor men det vet jag inom kort..

Hoppas lite på få ihop bilen igen på måndag sen blir det lite tvätt och vax och njuta av bilen i minst ett par veckor innan det blir våtslip och polering..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

då så hunnit med såväl grund som californiavit...
282.jpg
283.jpg
hur mycket mer som kan göras i veckan återstår att se för jourhelg och trillat in en hel del jobb och med restider börjar det bli trångt om fritid tyvärr..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

1a dörren så klar den kan bli.
285.jpg
Bara låscylinder som saknas.

Men vid förardörr stötte jag på patrull, i form av ingen bra hisskena. Men problem är till för lösas och ibland får man göra saker man inte trodde man skulle göra på denna sidan 25års strecket...
284.jpg
Konvertera en hisskena jodå det var länge sedan jag gjorde det...

Men till mitt försvar vill få ihop så mycket av dörrarna jag kan idag.. Så med lite grund på roststopp hänger den konverterade skenan med ett tag till och blir en sparad 500ing åxå...

Lär bli dyrt nog i morgon för tre nya tätlister samt två skraplister och ett par låscylindrar på det.(om inget ytterligare tillkommer)
286.jpg
286.jpg (74.37 KiB) Visad 1517 gånger
Sen har jag nog allt för att Gregor efter 6 dagars stillestånd åter kan brumma igen...
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Fått gjort lite i alla fall fått färdigt och monterat framdörrar...
288.jpg
Igår råkade jag snubbla över en ny i kartong Equalizer Booster. Hade en likadan i min första bil som fick hänga med även i bil nummer 2 och 3..
Så vet att den har valbar låg eller högnivå ingångar och med rätt högtalare kommer ge ett hyffsat bra ljud åxå. Sen att den var ny i kartong var ju
lite roligt också och kommer matcha stereon riktigt bra..
287.jpg
Tack vare de inköpet får jag ju fyra utgångar så blir väl ett par lådhögtalare i skuffen vart det lider.

Ja sen vart det en sväng till Fristad och även förbi skene järn några tusenlappar fattigare men har allt som behövs för få ihop dörrar,
samt renovera takräcke och montera smutsavvisare och det är väl planen att hinna denna veckan inkl en ordentlig tvätt.

Har haft tuffare planer än så tidigare så denna känns rätt "lätt" genomförbar.
Men tror detta blir sista uppdateringen innan just den planen är utförd..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Ja fått fatt i ytterligare lite ljuddetaljer i form av ett par gamla men nya lådhögtalare jag tänkte montera i skuffen..
299.jpg
Kostade 71kr på tradera

Fick igår även traderat hem ett par passande dörrhögtalare i samma storlek som hålen som redan är där..
ett par 5,25"" budades hem för 80kr. Även de vart nya i kartong..
298.jpg
Så komplett nos ljudanläggning för 601kr känns fyndigt hur bra ljud det blir återstår väl se men räknar med överträffa väg och motorljud vilket räcker mer än väl.

Men i morgon ägt Greger i 6månader och denna regntunga mulna söndag fick det tillfixade takräcket återmonteras.
Blir liksom lite kronan på verket ja sex månaders verk alltså..
IMG_8985.JPG
IMG_8982.JPG
IMG_8986.JPG
IMG_8979.JPG
IMG_8978.JPG
IMG_8975.JPG
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av umekille »

slider_score.gif
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Ibland går det snabbt mina lådhögtalare dök upp idag...
Lika bra montera in dem så sagt och gjort.
302.jpg
Tycker de gjorde sig riktigt bra i bagage och ljudet vart helt ok speciellt med tanke på att de nu tillfälligt bara drivs med Kassettradion..
301.jpg
Tror de främre dyker upp i morgon men de får nog vänta någon dag på montering. Tänkte besöka en bilträff på kvällen sen gissar jag vinterbilen bör bli klar för hämtning efter inför vintersäsongens rekond också så i morgon fullt upp ändå.

Men siktar på få in främre högtalare och Eq-booster innan lördag för då blir det en tripp till Varberg och en Volvo/saab träff inför den tänkte jag slänga på Dynamind-grillen jag menar kul grej och alltid retar det någon...
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Onsdagskvällens bilträff i fritsla avklarad dock utan några bilder då batteriet vart slut i telefonen.
Sen fått installerat främre högtalare och boostern... Vart ett ordentligt bra ljud mer än nöjd.
306.jpg
305.jpg
Även fått snyggat till Gudrun lite inför vintern så tillfälligt är både vinter som sommarbilar riktigt acceptabla.
IMG_8993.JPG
IMG_8991.JPG
IMG_8988.JPG
Idag tog jag och barnen och besökte en Saab/Volvo-träff i Varberg många trevliga bilar och en Greger.
Dock vart 145 en udda fågel fanns en hel del 142 och 144or men bara 2st 145or Greger och en 74a såg även en express men osäker om det var besökare eller deltagare som inte kom plats?? Såg den enbart körandes men såg fin ut.
308.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Onsdagskvällens bilträff i fritsla avklarad dock utan några bilder då batteriet vart slut i telefonen.
Sen fått installerat främre högtalare och boostern... Vart ett ordentligt bra ljud mer än nöjd.
306.jpg
En trevlig sak med bruksskick man kan låta funktion gå före form så det vart ett snabbt ihopknåpat fäste men funktionen finns
En trevlig sak med bruksskick man kan låta funktion gå före form så det vart ett snabbt ihopknåpat fäste men funktionen finns
Även fått snyggat till Gudrun lite inför vintern så tillfälligt är både vinter som sommarbilar riktigt acceptabla.
IMG_8993.JPG
IMG_8991.JPG
mitt mellan vinter och sommar(bil)
mitt mellan vinter och sommar(bil)
Idag tog jag och barnen och besökte en Saab/Volvo-träff i Varberg många trevliga bilar och en Greger.
Dock vart 145 en udda fågel fanns en hel del 142 och 144or men bara 2st 145or Greger och en 74a såg även en express men osäker om det var besökare eller deltagare som inte kom plats?? Såg den enbart körandes men såg fin ut.
308.jpg
309.jpg
310.jpg
312.jpg
313.jpg
Men i morgon enbart brukskörning på agendan ska väl rösta och för tillfället är båda startredo...
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Fick ena vinterkänslor idag och funderade på om man skulle ge sig på fixa till någon moped i vinter också...
Kanske något som kunde bli ett matchande ekipage till 145an... Har ju en skvätt California vit till övers.
Så funderade på va jag hade för objekt som står väntar på inspiration...

En skoterett vit sådan skulle lätt kunna bli en perfekt kandidat.. Men lustigt nog jag som egentligen ogillar patina råkar älska den i det orörda skick den är så kändes inte lockande alls att ha som utgångsmaterial till en renovering orörd och otrimmad är och förblir min skoterett..
7b.jpg
Ja så även om den vore passande och hyfsat tidsenlig så hoppar jag renovera den..

Nästa kandidat det är merparten av en compact som en dag bara stod i carporten tillsammans med tre motorer.. Men känns inte riktigt som en moped som passar till 145an.. Så den får tas en annan gång..
7c.jpg
Sista objektet förutom en Suzuki OR är en Casal köpte en tappad sug... Men de mopederna känns för "sportiga" för bli någon bra matchning och sen är Casalen redan lackerad och ett riktigt bra jobb känns lite onödigt byta färg på den..
cas1.jpg
Så dilemat kvarstår vad tusan ska jag fixa till tips på lämpliga modeller att hålla utkik efter som ska fungera fint ihop med 145an... Inte något sportigt limpsadlar går bort mer något robust halvtråkigt bruksmaskin från sent 60 tidigt 70 som passar i Californiavit o gärna lite udda svag för udda mopeder.. Tar gärna lite modelltips svårt hitta något när man inte riktigt vet vad man ska söka...
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av HVA59 »

Nån 60-tals Husqvarna hade ju suttit som en smäck till den bilen :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

HVA59 skrev: 24 sep 2021, 21:02 Nån 60-tals Husqvarna hade ju suttit som en smäck till den bilen :)
Japp verkligen är inne på samma spår kanske något med skottsäker flintamotor?? Men finns lite olika att välja på och inte särskilt duktig på de modellerna...
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Ok det blir tydligen en kreidler florett tycker den verkar vara lite småfräck modell som jag tror jag kan snygga till hyfsat lätt och kan göra sig snygg i californiavit.... Inte riktigt bestämt ännu exakt hur jag ska kombinera färger.. Men brukar i alla fall bli bättre när man fixar till något...
kr2.jpg
Nu har jag inte riktigt säker på att den matchar bilen som planerat för hade egentligen tänkt mig något helt annat... Men så var det de där med att gilla lite udda mopeder...
Skriv svar