En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av TolvNollNio »

Kreidler var väl orsaken till att Volvo Amazon inte fick heta Amazon?
Så där har du kopplingen till California-vit :wink:
Ratt i bakelit, California-vit.. var det väl någon som sjöng :D
Blå/vit Monark 1209
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Lustigt sånt där att strul brukar komma i svep..

Lånade ut 245an i söndags och har nu en Renault ståendes i Carporten som inväntar lite delar..
IMG_8994.JPG
Ändå påpekade jag att påbörja reparera en bil på en Söndag alltid är en dålig ide... Ja delarna ännu inte kommit och jag har åter Jourvecka så osäkert om det hinns skruvas något i helgen.. Å där vart två strulande men räknar med tre...

Å jodå det kom som ett brev på posten redan på måndagen uppmärksammade jag hål i avgassystem. En närmare titt mellanrör som rykt av mellan främre och bakre burken. Jaja rörbiten kostar 90kr och burkar ser oväntat friska ut o rören hänger riktigt bra på plats.
316.jpg
316.jpg (16.1 KiB) Visad 1525 gånger
Så ingen panik där riktigt...

Men igår kväll behövdes lite mjölk så iväg mot Willys halvvägs dit tappade motorn kraft och ville bara gå på tomgång. Så i svindlande hastigheter som en A-traktor vände jag hemåt för undersöka vad som jäklades... Misstänkte bränslepump men den fungerade fint plockades ändå isär och konstaterade inga problem där i. Så gick vidare kollade gnista ok men stift slitna bytte stift skulle ändå göras men i vinter. Bytte även kondensator vilken det skulle kunna vara men problem kvarstod... Lånade en tändspole lite snabbt men fel kvarstod..

Testade för säkerhetsskull med att koppla på en båttank för skulle kunnat varit skit i tanken som ställde till det men inte då heller försvann felet.. Härnäst dags kika i förgasaren.. Membran vart sladdrigt och svullet skulle omöjligen gå återmontera så ett nytt sådant.. Men däremot vart de rikligt med skit i förgasaren...
315.jpg
Typ ett par matskedar i flottörhus som nålventilfilter rensades ut. Väl återmonterad förgasare och nu med ett filter före som efter bränslepump gick bilen åter att varva men jösses vad förgasaren flödade...

Så den åkte av och justerade lite på flottören. Efter det fungerade åter Greger som han ska. Ingen flödande förgasare o normal gång om än lite mer brummande än vanligt ja lite bonus nu sitter förgasaren med fyra muttrar vilket är två mer än när jag påbörjade. Jaja får jag bara hem 245an igen ska jag ta tag i en större service samt fixa ljuddämparen i alla fall skönt detta strul kom i oktober och inte i april maj.

Så lite gott av ont ändå.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

jupp gammal bil ger bekymmer men små sådana...
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av umekille »

Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Fått bara njutit av Greger i flera veckor men till sist vart det dags för lite skruvande. Mellanröret på ljuddämparen har väl läckt lite ett par veckor men inte det som tvingade mig börja skruva däremot kylaren lämnade plötsligt ett par matskedar kylarvätska varje gång bilen parkerats..

Efter synat lite mer noga verkar det läcka i en cell högst upp. Dock var lameller riktigt usla tar man i dem faller de bort lustigt nog har bilen inte haft några temperaturproblem. Men ingen ide försöka laga krasst nog 52år gammalt och får bytas(hmm trodde volvo var en premiumbil)
Jaja kikade runt fann inget bra begagnat så kikade på nya. Valet föll på ett aluminiumkyl från KL-Racing Falköping. Dels hade jag vägen förbi på väg till jobb så slapp riskera transportskada sen ska väl aluminiumkyl kyla lite bättre.
318.jpg
Sen tyckte jag det såg snyggt ut och skulle vara modellanpassad såg ut att passa riktigt bra på bilder.
Men bild är bild och passformen vart Kinesisk.

För i verkliga verkligheten visade det sig ha en hel del avvikelser...

Infästningshål för smala, kylaren tjockare. Slanganslutningar smalare samt saknade fäste för expansionskärl..
Så passform och modellanpassad gissar allt är relativt..

Fick monterat med lite grövre självborrande plåtskruvar och med ett par muttrar som distanser.
321.jpg
Återanvände det gamla fästet till expansionskärl.
322.jpg
Vilket fästes med ytterligare ett par självgängande.
323.jpg
Slanganslutningar där lät jag bara "transport/smutsskydd" sitta kvar skar bara ur botten och monterade slangar över dem
.
Egentligen var väl jobben i sig inget märkvärdiga (se bara på reservdelar till mopeder och deras passform)

Men ärligt trodde faktiskt det skulle passa bättre från början.

Men nog tusan verkar det kyla några grader bättre än innan möjligt jag åker på byta till lite varmare termostat.
Men får väl provköra lite mer innan detta bestäms..
324.jpg
Jaja i morgon åker dubbdäcken på och där vågar jag garantera passform och att inget kräver modifieras.
Sen borde jag väl ta tag i mellanröret men inte hunnit köpa nytt än och fått fixat till bromsar på en Renault så jag kan få tillbaks min 245a som just nu varit utlånad i några veckor...
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av umekille »

Saab 900 elfläkt och givare...hade jag på min 144...en brytare bredvis huvöppnaren i bilen
gjorde att man kunde köra fläkten extra vid behov...varm kylare...snöig bil...på med fläkten
hela frontdelen plåtren på ett kick :wink:
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av HSE »

Det där med passform...Jag köpte fyra begagnade fälgar till en Golf på skroten en gång och lade på vinterdäck på dem. Började skruva dit den där bak och när jag kom till första framhjulet så small det till när jag drog år skruvarna, broms skivan hade spruckit :? Närmare koll visade att fälgarna tog i skivorna fram. Åkte tillbaka till skroten och reklamerade, träffade chefen denna gång och han sade"de fälgarna har du inte köpt hos oss". Ändrade sig snabbt när jag tog fram kvittot, sade att fälgarna var till en Polo och jag fick pengarna tillbaka. Men inget för trasig broms skiva och plocka på och av däcken! Köpte aldrig något av honom igen...
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av billykid »

Peter Holbrant skrev: 21 aug 2021, 07:55 Jodå sitter en extra spolare och pump i höger balja.. Min pump saknas dock gissar som man alltid gjorde snodde den för sätta fram när pumpen havererade där.. Nu å andra sidan fungerar inte torkarmotorn heller. Konstaterade detta härom dagen när jag drog el i och till luckan. Vem vet möjligt jag fixar detta vad det lider om man nån gång råkar ha för mycket fritid. Men ligger rätt långt ner på listan "Gregers rullande renovering" i alla fall... Sådana smådetaljer lär hinnas med om absolut först två säsongers fixande..

Insåg i går efter farit omkring för klippa mig köpa skjorta och handla presenter lite mat tankat bilen med mera att renoveringen nått den fas att de behövdes en förtydligande text för att slippa onödiga frågor... Men snabbt fixat med en vattenfast tuschpenna..
263.jpg
Har en fråga ? Var inget rost på under kanten för bakluckan på bilen (ej luckan) som måste lagas... :?:
Vore om tipps & glad hur du löste det, jag vet att det är ett problem med massa plåtar/vek som går i hop där.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

billykid skrev: 23 nov 2021, 06:59
Peter Holbrant skrev: 21 aug 2021, 07:55 Jodå sitter en extra spolare och pump i höger balja.. Min pump saknas dock gissar som man alltid gjorde snodde den för sätta fram när pumpen havererade där.. Nu å andra sidan fungerar inte torkarmotorn heller. Konstaterade detta härom dagen när jag drog el i och till luckan. Vem vet möjligt jag fixar detta vad det lider om man nån gång råkar ha för mycket fritid. Men ligger rätt långt ner på listan "Gregers rullande renovering" i alla fall... Sådana smådetaljer lär hinnas med om absolut först två säsongers fixande..

Insåg i går efter farit omkring för klippa mig köpa skjorta och handla presenter lite mat tankat bilen med mera att renoveringen nått den fas att de behövdes en förtydligande text för att slippa onödiga frågor... Men snabbt fixat med en vattenfast tuschpenna..
263.jpg
Har en fråga ? Var inget rost på under kanten för bakluckan på bilen (ej luckan) som måste lagas... :?:
Vore om tipps & glad hur du löste det, jag vet att det är ett problem med massa plåtar/vek som går i hop där.
Åjo nog fanns de rost där..
149.jpg
Tja under luckan vart de inte så svårt 3plåtar mest eftersom min bil inte är tänkt bli en utställningsbil.. Men däremot vill jag ju gärna draget ska sitta ordentligt på plats och vara trafiksäkert... Original kan du tänka dig plåten som ett +(plus) en plåt innifrån som sticker ut och bildar falsen där övre och nedre plåten fogas ihop som ett L uppifrån och ett upp och ner vänt L nerifrån blir alltså en trippel plåt som bildar kanten..

Jag fuskade lite skar bort kanten helt och hållet fick då ett öppet hål lagade den innreplåten lät den sticka ut men märkte upp och skar bort hela utsticket (fick det inte rakt nog för bli en bra kant)... Svetsade sen ihop övre och nedre del kloss ann med inre plåten. Sen punktade jag ihop inre plåten med yttre plåten så min lagning vart inget +(plus) utan mer ett liggande T.... Ja sen tillverkade jag själva kanten bara som en kosmetisk läpp hade sett tomt ut annars..

Fusk eller fusk? Det vart inte original! Men hållbarhet den samma. Sist naturligtvis lite rostskydd..
Lagningen vart i alla fall pysslig har för mig jag höll på med den i 3 dagar men sidokanter neråt vart jäkligare laga än kant under luckan. Men de berodde mest på gammal lagning där att ta bort först..

Idag fick jag inhandlat lite prylar ny värmekran kom med posten och en resa till Kinnarumma där "ny" topp inhandlades och lite bra att ha på köpet.
328.jpg
Så bara vädret blir bättre är tanken att fortsätta. Blir nog även monterat en D-kam vart de lider lite mer vrid skadar inte men januari en bra månad samla på sig lite delar inför kommande arbete rent allmänt.

Visst januari nu men går fort till April..
327.jpg
Mycket att göra som sagt denna säsongen också. Har även Kreidler moped som ska fixas innan första maj är planen men som de ser ut nu riskerar ju
Covid rasera ytterligare en säsong så ska man ändå skruva så tror jag denna säsongen passar utmärkt..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Se där ja idag vart jag äntligen lite produktiv igen... Började med lördag morgon hyffsat pigg och barnfri vecka. Så på agendan lite egentid och en loppisrunda var tanken... Efter tredjekoppen kaffe åkte rocken som skor på och ut genom dörren...

Kyligt och en något blek men strålande sol sken mot mig och fåglarna kvittrade.. Känsla av vår i antågande var för första gången kännbar. Konstaterade kommer bli en underbar dag men måste skrapa rutorna på bilen innan avfärd. Då fick jag syn på Greger i carporten och inser på 145an där behöver jag minsann inte skrapa några rutor. Jaja synd bara att jag måste få bytt den läckande värmekranen innan det blir aktuellt.

Vart ett par steg mot Nissan innan jag vände om tillbaks in bytte jacka och skor på med en mössa och letade fram min nya värmekran och ut igen..
Kranen gick snabbt att byta men en av slangarna vart även den tvungen att bytas hade inte läckt hittills men de vart nog bara tur för slangen gick att bryta av haha..

Jaja satt en slangbit av modell grövre orange vattenslang säkert inte menad vare sig för miljön eller ändamålet och har säkert gjort ett bra arbete under många år ändå nu. Men fick hittat mig en lämpligare ersättningsslang av lite bättre kvalisort. Sen bara till att toppfylla kylaren och starta... Något segt men igång gick den. Brummandet påminde mig om att jag måste byta mellanrör också... Men inte nu nu vill jag bara köra. Men lät den stå och varmgå medans jag kikade efter läckor som lyckligtvis uteblev.

In tog en kaffe sedan första turen sedan september. Ja ni kan gissa vart. Resan gick mot gör det själv tvätten och spola av dammlagret som helt ofrånkomligt kommer när den står i Carport jämte grusväg. Sedan vart de loppisrunda med 50+årig 145a nu snackar vi kvalitativ egentid av högsta klass ren njutning..
333.jpg
331.jpg
332.jpg
329.jpg
330.jpg
Egentligen lustigt att en timmes jobb ska vara så svårt att få tummen ur till att göra. Men å andra sidan inte vare sig haft lust eller behov till att göra innan idag heller. Men med dagens lilla rundtur anser jag Gregors säsongstart två vara igång på riktigt och även denna säsong lär bli intressant många måsten som ska göras där i bland renovera bromsar och de sista i rostväg samt fixa avgasläckage och även ta vägen via en besiktning för att kolla sånt som är lite svårt kolla själv är tanken..
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av umekille »

https://www.240.se/litteratur/514011.pdf
lite rolig läsning hur det var förr...med varsel.
minns hur det lät ventilknack om dessa B20 då
man startade dem efter lång vila :D
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av ESGEE »

Ser bra ut ändå, sen är ju gamla Volvo särskilt med B20 dvs tank gegget, och rengörning av gasare i tid och otid :D
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Så solen sken idag! Torrt i carport och jag har fått lite meklust.
Finns ju fortfarande lite svetsjobb som medvetet hoppades över förra säsongen.
Den som spar han har så att säga. Golvet har i stort varit mycket bra men finns hål under passagerarsäte/golv.
Vilket jag faktiskt tror är de enda hålet i hela golvet.
337.jpg
Ja dock är det en hyfsat krångligt hål att laga blir i en trepunktsskarv delvis under sätet.
När man satt igen dräneringshål med nått siliconmassa är de inte konstigt att de rostar.
Rostat rätt ordentligt upp i förhöjningen för baksäte.
Å andra sidan för enkelhetens skull brukar jag kapa upp för att komma åt bäst men denna gången får jag även byta lite plåt uppåt.
Men naturligtvis tog de stopp gasen vart slut. Ja så lagom kul då jag bara svetsat nån liten lagning med den tuben och vart övertygad den var full inför säsongen. Men inte tänkt på hur mycket "plast"-pojk lånat svetsen.
336.jpg
Sen gick resten av kvällen till att leta fram en tub som tur var hade en bekant en halvfull tub att låna ut.
Så fortsättning i morgon då jag hoppas hinna klart med svetsandet.
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av umekille »

Visst kan ekonomiplåt från en 240 passa?
Strongt jobbat... slider_score.gif
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Ja och nej finns gemsamma nämnare men en hel del skiljer dock har 74an hyfsat mycket gemensamt där är ju bilen nästan samma från torpedväggen och bakåt..

I dag i alla fall nya tag tappade sugen i går när jag hittade lite mer rost dold under karosserikitt..
Så fick kapa upp lite mer av plåten under sätet och fixa de också. Dock bättre nu än senare..
338.jpg
338.jpg (71.81 KiB) Visad 793 gånger
När rosten väl vart avklarad bara återställa sätesplåten vilken i och för sig även hade rostat och fick bytas lite plåt i.
339.jpg
Men nu bara lite torktid sen kan sätet återmonteras härnäst sista hålet o bagage fixa bakre upphängning av avgasrör sen blir de bromsjobb på tur
men den fortsättningen får bli en annan dag för rätt sliten nu...
Skriv svar