En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Skåning

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Skåning »

En vettigt trimmad och rätt inställd motor ska MINST ge samma effekt vid lågvarv som en original. Allt annat minskar körbarheten, inte minst på gatan och hör mest hemma i en dynobänk...

Kul projekt du håller på med, gillar "förbättrade brukisar" även om bilmek och Volvo inte direkt är något av mina stora intresse. :D
Andreas.
HSE

Inlägg av HSE »

Träffade på en väldigt fin Volvo 140 i dag. Länge sedan sist...
6BE26B56-47E2-4A2F-A011-3E411E0F9409.jpeg
Peter Holbrant
Forumsponsor

Inlägg av Peter Holbrant »

Skulle till och med våga säga att oavsett skick är 140 idag en ovanlig syn att se på våra vägar.
Numer rullar allt färre 140is som bruksbilar och fina ex syns oftast enbart på mer sällsynta söndagsturer glassresor
eller till och från någon träff utställning. Kör mycket i jobbet och i vardagstrafiken är 140 en jäkligt ovanlig syn.
Märkte det senast i går vart tvungen åka köpa kattmat på midsommarafton ilade iväg till en av få öppna affärer.
Väl där bland några få sista minuten inköpare av grädde glass blommor ja och så jag med min kattmat..
Betalade ilar ut mot bil för snabbt hem och byta om. Då står ett par och lurpassar vid Gregor och undrar om han är till salu.

Men sen sist fått firat midsommar men även monterat chokewirar. Samt även den brytarlösa tändningen som snabbt vart monterad.
Dock stämde inte hålbild till låsskruven så fick fila upp hålet lite.
Mätte spolen och nu tror jag inte min fluke är 100% pålitlig för den brukar visa 2ohm helt utan last och när
jag mätte spolen pendlade värdet mellan 6 och 7 ohm så stämmer de blir de ju i alla fall 4ohm och tändmodul
skulle fungera från 3. Så ska inte vålla probem. Ja vart även nya ett snäpp kallare stift monterade, osäkert om de är ett måste.
Bilen startade direkt med ny tändning och stift och går fint. Så känns som en vettig investering allt beroende på hållbarhet.
Gissar och de inte svårt på Kinatillverkning så kommer åka med den gamla kondensatorn och brytare i handskfack ett tag för säkerhets skull.
414.jpg
Insåg att byta kickvire skulle kräva mer än bara montera justera en vire. Lådans oljetråg måste av.
Nu gråter jag inte floder över att samtidigt få bytt olja och gjort rent filten i den gamla lådan. Hade inte riktigt koll på detta
så fick med hjälp av lite kontakter fatt i en packning så att detta ska kunna göras i helgen om jag orkar. Blir troligen inte idag i alla fall.
Men ska en sväng och åker då förbi en bekant med lyft så blir kanske gjort ändå?? Tar i alla fall med mig viren och packning för säkerhets skull
ett jobb klart lättare från lyft än med domkraft.
Skriv svar