Peter goes rod...

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Lolalola »

Härlig läsning! :thumb:
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Spännande köra "ny" bil...

Igår tog jag en snabb sväng till Borås tänkte hämtat hem ett nytt kyl och fixat med idag... Nu fick jag söndags fixande ändå. Så gjorde inte så mycket att lagersaldot inte stämde och tilltänkt kyl inte fanns..(ja egentligen bara bra kom på att jag har ett kyl som kan gå få in)
Men några km hemmåt small de till rejält under huven... Hela generatorfästet gått av.. Ja nu var de utav tveksam funktion och rem linade inte som den skulle heller. Men fick bli bogsering hem.

Så idag ägnat ett par timmar åt tillverka bättre färsten så nu linar remmar och sitter stabilt gör det också. Nått positivt upptäckte vid bogsering att vad jag trodde var en dåligt balanserad kardan troligen bara är ovala eller fel balanserade däck..

Men hittills lite småspännande bilägande ett läckande kyl en lös generator en punktering följt av ett trasigt generatorfäste...
Jaja modifieras för nytt kyl i veckan och efter kollat att mags går på dags börja leta lämpliga däck också... Småjobb med samtidig körande och klämma ut de bästa av sensommaren gäller...
r30.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Japp inspekterat ett kyl jag haft liggandes och konstaterar att kylet från en Toyota Camry
Kommer gå plats. Än mer positivt kyl komplett även övre fästen till den som expansionskärl och med en fungerande
elfläkt. Så kommer bli dubbel fläkt en fast och en elektrisk får kika på om jag även kan få till en termostatstyrning?
Men ombygge kommer inte bli överdrivet svårt eller tidskrävande. Tur de vill ha i glykol igen så snabbt som möjligt.
r37.jpg
Troligen från samma Toyota hittade jag spolarvätskebehållare med pump.
Men även en smidig värmekran som om den kombineras med en chokevire kan bli en smidig reglering till värmepaketet.
Utöver det lyckats hitta ett gäng "pinestripedekaler" som jag beställt från Wish som visserligen kommer lämnas till
Dekaltrim för att "kopieras" till rätt storlek för att passa på bilen...
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

ett par exempel på dekaler jag köpt... köpte ett gäng!
r38.jpg
r38.jpg (55.1 KiB) Visad 1005 gånger
r39.jpg
r39.jpg (78.03 KiB) Visad 1005 gånger
Sen får vi se vilka som förstoras och används återstår att se?
Resten blir nog till nått lämpligt mopedprojekt... Lutar i alla fall till ta dem i silver.
Men som alla projekt hitta rätt detaljer är tufft dags börja leta lämpliga brytare och reglage för instrumentpanel..
Jobb finns i drivor men detta objekt extra kul gillar bilen och kan göra som jag vill..
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Peter goes rod...

Inlägg av ESGEE »

Klart rolig läsning :D Låter som radom rod oavsett 30 tal eller 50 tal 8)
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av umekille »

Själv skulle jag ge bilen en vit tuck,n roll inredning röd flake/mirralack och
röda fälgar med diagonaler med vit sida... men det är mitt tycke...
annars är väl det man sett en bil för svår originalrenovera tillbaks...
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Vart snudd på minusgrader igår morse.. Å från fredag kl 04 till sen söndag bokad för Skottlandsresa.
Så fick bli lite onsdagskvälls skruvande i form av få in ett bättre passande Toyota kyl.
Lättskruvad bil i alla fall hela grillen lossades med en enda vingmutter. Bökigast var väl att få in kylet på plats
Men väl där lär de kyla bra täcker in bra hela vägen och all fartvind genom "gapet" lär behöva passera kylen.
r41.jpg
Ville väl egentligen få in den nya tutans alla horn också igår men det får vänta till efter Skottland. Vart sent och mörkt nog montera dit kylen.
Fick även monterat ett tillhörande expansionskärl i motorrummet.
r40.jpg
Å med detta blir allt som blir gjort denna veckan med bilen i kväll först lite bowling med barnen sedan packa och sova lite för iväg mot flygplats.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Lolalola »

Jag läser allt med stort intresse! :thumb:
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Överlevde Skottland dock haft sviter till i kväll man är onekligen inte lika ung längre...
skott.jpg
Väl hemkommen så har i alla fall några paket kommit och väntar ytterligare några som bör komma i morgon.
men nya centrumkåpor till shelby slotsmags.. saknar dock bara en originalkapsel men verkar svårfunna så fick bli
nya medans jag håller koll efter en original.
r44.jpg
Men tror dessa universal duger när de även dekaltrimmas lite med en omgång "klistermärken" om nu inte rätt kåpa infinner sig.
r43.jpg
r43.jpg (130.89 KiB) Visad 881 gånger
Igår vart de Motorträff i Fritsla vilken jag fortfarande vart för sliten så hoppade den. Vilket visade sig vara en miss då det dök upp
en visserligen Ford men i snarlikt stuk som jag tänkt mig.
r42.jpg
Synd jag missade den! Extra kul att se att han har likadana dekaler som jag köpt, ett gäng olika av. Å kan säga att min ide trycka fram nya
i anpassad "rätt" storlek kommer bli riktigt lyckat. För precis som jag tänkte är dekalerna för små för bli riktigt perfekt enligt min smak..

I helgen ska jag i alla fall besöka "sömmerskan" och planera inredning... Insett att ribban läggs rätt högt nu och listan utökas av ska bara rätt snabbt vart efter nya detaljer upptäcks. Å andra sidan skippar helt och hållet riktig tidsplan i bygget men ny lack blir vårens jobb.
Konstaterar krasst att invändigt blir en hel del som ska göras och byggas.. Klurar för fullt på lösningar på redan upptäckta problem och hittar ännu nya
detaljer som kräver bättre lösningar oavsett om det är ventilation en bättre gaspedal para ihop gammal 6volt med ny 12v så finns pyssel i överflöd.
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Peter goes rod...

Inlägg av ESGEE »

Klart roliga updates. Att konstaterat att man ej är lika ung längre har nog många upptäckt :D
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Jourveckan över och ledig måndag..

Eftersom jag är duktig på att ändra mig fram till en viss punkt..
Så vart det en sista ändring på även dekaler gick från silver till vita för starkare kontrast mot det mattsvarta.
Efter dekaltrim fått trolla med mina dekalförslag har jag nu fått de som jag vill ha de. Så nu får jag leva med det å andra sidan
finns ju möjlighet trycka om nya i annan färg om de ser illa ut.
r54.jpg
r54.jpg (88.33 KiB) Visad 544 gånger
I alla fall fått beställt dekal för baklucka motorhuv samt ovanför framlampor och i dubbel upplaga för säkerhets skull.

Igår fick jag köpt en omgång 850 plåtfälgar med riktigt bra sommardäck som tillsammans med moonkapslar snobbringar och 4cm vita däcksidor
kommer bli de "slutgiltiga valet.
r55.jpg
Ska dock modifiera och svetsa dit tre grova låssprintar per fälg för hålla kapslar säkert på plats.
Bra placering på svetsfog bör lämna tillräckligt med flexibitet för säker fastsättning
r56.jpg
Har även kvar en skvätt röd färg från när jag renoverade Romet:en så de lilla som syns av fälgar lär få den nyansen.
r108.jpg
I övrigt fått beställt speglar och de där kepsarna Rasmus ville ha till framlampor
r58.jpg
r58.jpg (148.61 KiB) Visad 544 gånger
r57.jpg
r57.jpg (37.37 KiB) Visad 544 gånger
På tisdag är det säsongens sista motorträff i Fritsla. Sen får jag väl börja med lite vinterarbete finns en hel del som ska pysslas med.
Först ut blir få ut inredning lägga igen lite små hål efter gammalt pedalställ och genomföringar som inte används.
Största jobbet blir bättre kardantunnel men måste först lyckas få tag i en kardantunnel från långspakad 140/amazon pv duett..
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av umekille »

Hej vid tidens...då borrade man fast kapslar(moondisc) med plåtskruv...
kanske går bra med baby moon oxå.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Nja blir det moon så Svetsar jag hellre klämfästen än skruvar.... Å andra sidan testade en 240 kapsel de gjorde sig riktigt bra de åxå och det blir mer röd plåtfälg vid sidan om är ju bara klistra över "V" märket på centrumkapseln eller kanske montera en bakifrån skruvad "spinner" sånna detaljer kommer jag klura på till det blir dags..
r61.jpg
I alla fall fått tips på en möjlig kardantunnel att skära ut och flytta till min bil blir en utflykt i helgen och kika om det "vraket" har kvar tunneln..

Men ögonlock kommit och monterats så Rasmus nöjd nu.
r60.jpg
r59.jpg
Tyvärr gick det inte få på backspeglarna eller rättare sagt för bra passform för sätta dem över kanten.
Det blir till modifiera och skruva fast dem men de får vänta tills "gangsterkeps" år på plats så inga detaljer krockar
eller placering ser illa ut..

Dekaler i alla fall betalda och det kostar ligga på topp visst nu tog jag dubbel upplaga men 3500kr för klisterdekaler
svider lite i snåltarmen. Men unikt och smakar det så kostar det och fått bra hjälp och service med att ta fram dem.
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av umekille »

den koppen man sate för att skruva fast den lilla runda volvo140 lyxfälgarna?
Bild
Bild
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Peter goes rod...

Inlägg av ESGEE »

En hotrod ska ju inte ha navkappslar ändå :D Ska vara Moon eller i såna fall...
Moon kapslar.png
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Skriv svar