Peter goes rod...

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Intressant veckoavslut..

I fredags åkte jag och Rasmus till Pizza Hut Borås för lite buffe pizza. Med magen fullproppad på väg hemåt tänkte jag passa på tanka.
I morgon rusar ju priset 1,30kr litern.. Sitter just och funderar på om jag skulle tanka i borås eller hemma funderar lite hur många mil har
jag egentligen kört?? Hinner bara tänka tanken då bilen hostar till och dör... Ja kunde inte haft mer tur i klantigheten frikopplar rullar fram och igenom hedvigsborgsrondellen ända fram till pump på Cirkle K.. Vart full tank och efter en del malande startade bilen och vi fortsatte hemåt..

Vilket fick mig börja ta tag i problematiken med instrumenthus så i kväll vart detta avmonterat.
r66.jpg
r67.jpg
Nöjt konstaterades att hastighetsmätaren fungerar. Hur väl den fungerar mot m40-lådan återstår att se men finns ju lite olika kugg att välja på.
oavsett kommer den i alla fall röra sig får väl gradera om skalan om den missvisar för mycket. Behöver bara tillverka en adaptergänga till Volvo-viren.

Blir lite huvudbry men får bli en kombination av 6volt och 12 volt i instrumentet. 6v till tank/temp. Amperemätaren får ge plats för en enkel röd 12v laddlampa (gissar amperemätaren inte kommer gilla 12v) samt en blå 12v helljusindikator och peugeot märket får ge plats för en 12v oljetryckslampa.
Körriktningslampan kan bli vilket som kör ju 12v lampor och 6v till körpilar.

Tankmätaren vart det största bekymret efter inte blivit 100 på hur den skulle kopplas fick jag googlat fram ett elschema. Visade sig tankmätare vara med 2-kabels anslutning. Så nu fått beställt en från frankrike vi får se vilka modifikationer som ska till för få dit den i tanken bara.
Utöver lyckats hitta nya strålkastare och en bättre begagnad kromring till framlampa. Även fått tag i original tempgivare. Så få till fungerande instrumentering känns hoppfullt..
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Peter goes rod...

Inlägg av HSE »

Svårt att vara utan bensinmätare! Jag vet för jag körde folkvagnar på den tiden de saknade bensinmätare, istället hade de en reservkran som på en moped som satt med ett reglage nere vid fötterna. När motorn hostade så vred man om reglaget och hade 5 liter att leta upp en tapp på. Om man kom ihåg att vrida tillbaka spaken när man tankat :o Jag är/var tankspridd och glömde det ibland... Så efter blivit stående på motorvägen till Göteborg två gånger på två veckor började jag ha en reservdunk som extra reserv :) WV införde till slut bränslemätare på bubblan, inte en dag för tidigt enligt mig.


Jag byggde om en Ford från 6 till 12v en gång i tiden men jag minns inte vad jag gjorde med bränslemätaren :? Går ju att löda in ett motstånd men har inget minne av det, allt fungerade ju i alla fall efter byte av alla glödlampor och blinkers relä.
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Skåning »

Amperemätaren bör inte påverkas om den ansluts mot ett 6 eller 12 Volts system.

Tankmätaren kommer antingen att visa dubbelt eller hälften av verklig nivå vid 12 Volt, bör gå att "kalibrera rätt" med en lämplig potentiometer i serie med signalledningen.

Kontrollampor och inst.belysningen fixar du antingen med att hänga en glödlampa med samma Volt och Watt styrka i serie bakom instrumentet eller lite seriösare så sätter du ett motstånd med samma resistans (och minst samma effekttålighet) där istället.

Ett sådant fint kombiinstrument är helt klart värt att få ha kvar sitt org. utseende och funktion! :D
Andreas.
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Peter goes rod...

Inlägg av ESGEE »

Håller med föregående inlägg :D
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Nja lite modifiering blir det men inga större. Är ju i slutänden en custombil amperemätaren kommer försvinna . Inte mycket lönt ha kvar den även om den skulle fungera på 12v... Den går ju bara till 20amp och skulle konstant stå över max. Ändring blir dock modest bara bort med den fysiska mätaren svartmåla graderingen och stoppa in en laddlampa. Sen har jag ännu inte fått min nya tankgivare och kunnat prova tankmätaren men skulle den inte fungera blir det annan mätare men samma tavla. Blir i alla fall sista veckan bilen rullar innan renovering tar fart. En hel del som planeras för vintern..
Tyvärr börjas det med tråkiga men nödvändiga arbeten ut med säten och inredning fixa med golv ventilation el... Kuligare jobb med utsidan kommer till våren...
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av umekille »

tankgivaren ger ju bara genomsläpp 0-100% efter nivån i tanken
så en bakdel i instrumenttavlan typ från en saabv4 eller liknande
bör fungera om inte originalet hänger med...då tar man bara o byter armatur
mot originalskalan. röda lampor som gen-lampa finns i ofantliga utseenden
på internet.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

jopp så fungerar de vanligtvis men original tankmätaren är lite annorlunda och har två spolar i sig inte en aning hur den fungerar ännu inte den från frankrike
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Peter goes rod...

Inlägg av HSE »

Kan tillägga att jag först inte bytte blinkers relä, det fungerade ju på 12v men blinkade fortare...Men när jag besiktigade så var det en nitisk bilprovare som tog fram ett stoppur och räknade antalet blinkningar per minut, fanns en regel på det :o Och det blev underkänt för för många blink/minut :(

Så byta fick jag göra till sist. Start motorn fanns nu i en 12v version för senare årsmodeller så den bytte jag ju, det problemet har ju inte du. Jag har varit med om motsatta problemet, en kille som satte i en B18 motor med 12v system i en Amazon som haft en B16 motor och av någon anledning behöll han 6volt systemet på bilen. Det gav honom stora problem med startmotorn...
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av umekille »

https://swe.grandado.com/products/12v-2 ... TYxMjMyOTI

Funderar starkt på denna till min glesa traktorhytt med en kran på anslutningsslangen.
Bild
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Vart troligen årets sista åktur medbilen i dag vart en tripp till Varberg... Får se de som vinter retar mig bara att jag inte hittat någon kardantunnel.
Då det var vad jag helst skulle velat börja med. Men 2 ordentliga kraftfulla 12-6v adapters på väg tillsammans med tankarmatur få tag i ett par kraftfullare relän så får jag väl kasta om turordningen på arbetet och börja med elen även om det känns som fel turordning.

I alla fall fått tag i ytterligare en viktig detalj en helt oanvänd gangsterkeps dock saknas fästen. Men med tanke på fyndpris och att jag säkert ändå
skulle behövt modifiera fästen för att bli bra så riktigt nöjd med över den affären.
r68.jpg
Samlat på mig lite detaljer men viktigast hittat en Fransk firma som tillhandahåller en hel del delar till denna modellen saker som rutlister strålkastare kromringar till lampor o en del lite av varje... Känns lovande då kanske man slipper lite special special och sparar lite tid..
Nästa vecka måste byta vattenpump på "Gudrun" samt serva henne (snart besiktningsdags) och få på Vinterdäck på bilarna. Men även göra plats för Peugot så arbetet kan ta fart..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

så jäkla skönt kunde varit 800 bortkastade kronor men de franska företaget levererade å idag kom en st original tankarmatur..
Visst faran inte över vet ju inte om tankmätaren fungerar så fick ihop lite testkablar och provat och fungerar utmärkt..
r69.jpg
Lustigt nog fungerar armaturen perfekt över hela skalan och det är mer än man kan säga om eftermarknads armaturer till gamla Volvo-bilar..
r71.jpg
Å ytterligare en bra sak den firman har många andra modell och märkesberoende saker som jag behöver..
Har ju både strålkastare som gummidetaljer och en del inredningsdetaljer så lär bli ytterligare lite beställningar från Frankrike vad de lider..
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Lolalola »

:thumb:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Peter goes rod...

Inlägg av erlan »

Amperemätaren är inget problem.
du byglar mellan anslutningarna med en klen kabel. 0.75 mm2 brukar bli bra.
annars får du pröva dig fram. bara se till så den ger lagom stort utslag.
Den är ett väldigt bra instrument att håla koll på laddningen med.
visar direkt om det går ström till eller ifrån batteriet.

erlan
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Ja vinterns "viktigaste" del funnen.. Å bara den anländer kan bygget äntligen ta fart.
Hittade en PV för demontering och de var villiga skära ut kardantunneln åt mig.
r72.jpg
Ja som sagt klart viktigaste biten som behövs för att börja jobba första detaljen fixa till golv runt växelspak lägga igen lite hål efter gammalt
pedalställ sen kan jobbet ta fart med allt annat förlustigt nog finns massor som planeras men man måste börja i rätt ände och PV:ns "offer-plåt"
blir legobit ett. I övrigt letat delar och fått fatt i ett peugeot 404 jaeger instrumenthus där 12v tempmätare ser ut att lätt kunna passa i mitt mätarhus.
ett par rejälare och vattensäkra 12-6v step-down är på väg och kommer nyttjas för att få ihop elen och som planerat 6v till tankmätare och blinkerspilar samt vindrutetorkare. Även fått tag i ett vattenskadat PV instrumenthus där hastighetsmätaruttag slaktats och blir en adapter till Peugeotens mätarhus. Å med det behövs bara en ny hastighetsmätarvire till pv/amazon vdo så är även problem hastighetsmätare löst. Med det är alla problemen med instrumenthus färdigklurat på nu ska det bara göras åxå..

Men känner mig nu sjukt taggad att få börja ska bli ett riktigt kul projekt..
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Peter goes rod...

Inlägg av umekille »

Den pv-n såg skadlig ut slakta...men cocos_acc.gif
Skriv svar