funderingar vid luftning av enkrets bromsar.

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

funderingar vid luftning av enkrets bromsar.

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->monterade tillbaka huvudcylindern ikväll i min kära vauxhall. tog lite hjäpl av min bror med att se om vi snabbt kunde lufta. testade att lufta matarledningen mellan huvudcylindern och bromsservot. men de verka ej räcka. borde de inte räcka då ja inte öppnat systemet någon mer stans! den rök dessutom lite vid uppstart precis som den fick i sig lite bromsvätska via vacuumet till servot när vi testade lufta lite. men ja körde en försiktig tur o de upphörde med rykandet. det ja nu undrar är om de krävs att ja luftar av vid hjulen för att de skall bli korrekt eller vad kan ha blivit fel? huvudcylindern har nya tätningar som e korrekt monterade. man kan dubbeltrampa och få pedalen att ta högre vilket ja tycker tyder på luftficka någonstans? tacksam för alla tips. kan säga också att huvudcylinder och servo ej sitter ihop på samma plats i motorrummet! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
scoiattolo
Inlägg: 80
Blev medlem: 22 aug 2010, 23:00
Ort: Lund

Inlägg av scoiattolo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Någon detaljkunskap om just din bil har jag inte men generellt så ger vacuumluftning bästa resultat.

En annan, väl så bra, metod är att trycka in bromsvätska underifrån, dvs genom luftnipplarna. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
scoiattolo skrev:Någon detaljkunskap om just din bil har jag inte men generellt så ger vacuumluftning bästa resultat.

En annan, väl så bra, metod är att trycka in bromsvätska underifrån, dvs genom luftnipplarna.
vaccumluftning vet ja inte hur ja ska gå till väga med då ja inte har saker till det. blir väl o ta slang o ha i vätska o sen öppna nippel o pumpa ut luften. hoppas iaf att de e luft bara som är orsaken, <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är inte ovanligt att vid andra pedaltrycket, kommer pedalen högre upp. Om det är luft i systemet fjädrar pedalen. Prova utan att ha motorn igång. pedalen skall vara stumm. Ja lite fjädra för bromsslangarna är inte stumma. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Det är inte ovanligt att vid andra pedaltrycket, kommer pedalen högre upp. Om det är luft i systemet fjädrar pedalen. Prova utan att ha motorn igång. pedalen skall vara stumm. Ja lite fjädra för bromsslangarna är inte stumma.
ja nog har pedalen lite tendens att fjädra. den går onormalt långt ner mot tidigare och blir gögre vid tramp 2 och 3. skall justera banden bak lite om de behövs men ja tror på luft för den tog högre innan ja skruva isär även om cylidern läckte lite utåt tidigare. får göra ett gott försök att lufta på alla möjliga sätt. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
scoiattolo
Inlägg: 80
Blev medlem: 22 aug 2010, 23:00
Ort: Lund

Inlägg av scoiattolo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vacuumluftning fordrar en vacuumpump medan fyllning underifrån är enklare. Jag brukar använda en oljesug av det slag som ofta används vid oljebyte på gräsklippare mm. När den fyllts med bromsvätska ansluts den till en luftnippel. Fysikens lagar gör att man då slipper luft i systemet. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar