deux chevaux och andra kultbilar

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Klart jag dyker upp :) Jag är rätt så Volvotokig, men är öppen för det mesta, men liiite rätt har du nog, jag ha rnog lite skygglappar :wink: Är främst Volvo, men även gamla Saab och Vw står högt hos mig.

Just en CV2 drömde jag om när jag var yngre, men dom är på tok för dyra och ovanliga, och ska ja ha en sån ska det vara med Soltak, det är just en sån jag minns sedan jag var liten.
Har dock aldrig kört en sån, inte åkt heller. O just franska bilar har liksom aldrig tilltalat mig, enda Franska jag ägt är en Peugeot 504 från mitten av 70-talet, den var ioförsig bra. Föredrar Svenskt eller Tyskt, o liiite engelskt.

hehe, man kanske inte åker på 0,45l/mil med en Duett, men ojojoj vad mycket mer man får med sig i en Duett :)

(och jag gillar dom flesta äldre fordon, med förkärlek till just Volvo på bil, Monark på Moppe, Scania på lastbil, Nuffield på Traktor, Sno-Tric på snöskoter, MC har jag haft för få av, men där tror jag Monark eller hva är dom som står mig närmast) <!-- </EdIndex> --></div>
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->folka bussar är också bra att lasta saker i. väljer en foka buss alla dagar framför en duett, även en baybuss. stil.



annars är ju roligt att kolla lite mer öststats bilar från mitt idol land.
http://englishrussia.com/2012/03/21/favorite-car-of-the-soviet-union/ <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nä 56 nog finns det säkert alternativ å jag har verkligen försökt att jämföra men det faller alltid på ngt. tex. är cittran som jag gärna skulle vilja ha tyvärr svindyr i inköp, svår i reservdelar, har pissvärme (nämnde du själv), klen å orkar knappast dra 1500kg tål ej heller en last på ca 500kg å rostbenägenhet vet jag inte. väghållningen vet jag inte heller men får intrycket att den kränger rätt rejält å framhjulsdriften gör den till en utmärkt dragare ..eller..??
Nä tacka vettja diffaxeln på Duetten.
När det gäller folkabussen så har jag en sån, men eftersom det är en upphöjning där motorn sitter så går det knappt in en moppe på diagonalen ska man lasta blir det från sidan annars ett marklyft på dryga metern. folka pickisen (har en sån med) tål ju enorm last men även där är flaket högt upp rätt vanskligt att putta upp en knarr efter en lång ramp utan att ha en trappa bredvid! Kupe'n är mikroskopisk på enkelhyttarna, en dubbelhytt som jag har är ju större men tar inte en moped i hytten & det går inte att fälla bort soffan å när hytten blir större blir värmen näst intill obefintlig man kan ju starta en bensinvärmare men då blir soppaförbrukningen högre än den redan är på dom bilarna. motorerna är inte speciellt starka å karosserna föga aerodynamiska så det är hyffsad förbrukning redan när man kör dom olastade.
dessutom är dom bilarna rätt dyra i inköp numera. Jag är absolut inte märkesfixerad skulle nog aldrig sätta mig i en 245 tex den har ju för lågt till tak för att funka som laståsna för mig. Jag har bara kommit till denna slutsats pga. erfarenhet
Å det finns fler.. Jag har kört mkt Duett i mina dagar å än har jag inte hört ngt negativt av folk som kommit fram, bara positiva minnen å historier. tror du kan nämna vilket veteranbilmärke som helst så är jag beredd att utmana dig 56.an
kom igen :D <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Första gången jag upptäckte framhjulsdrift på bilar var på en Ford 15M jag hade en sommar. Jag hade bara kört bakhjulsdrivet innan och lärt mig vara försiktig med gasen i kurvorna för att inte få sladd (om man nu inte ville det). Med Ford 15M:en var det precis tvärt om. Det gick och gasa genom kurvorna helt enkelt....

Med en Volvo 144 samt någon jänkare emellan blev det sedan en Fiat 128 som jag hade i arton år och körde 28.000 mil med. Jag gillade den bilen och det är den i särklass bästa (och mest ekonomiska) bil jag haft. Med framhjulsdrift blev jag heller aldrig sittande fast någonstans, inte ens med tungt lastat släp efter (köpte ny dragkrok och hann och slita ned kulan så den inte blev godkänd). Sedan blev det en Volvo 343 som jag också gillade men var tyvärr långt värre rostburk än Fiaten så det blev bara 5 år med den. Nu har jag en Audi 100 CC -87 men mina känslor är blandade för den. Den är jätteskön och köra men dyr i skatt och försäkring samt tillkrånglad med "finesser". Egentligen är det inte en bil för mig men jag bara råkade bli erbjuden den för ett synnerligen rimligt pris. Just nu är den avreggad och trasig och står som ett förråd att ha grejer i....

Visst ja, i början av nittiotalet hade jag en Daihatsu Charade något halvår parallellt med Fiaten. Medans Citroën 2CV är något mellan NMV Shopper och "vanlig bil" var Daihatsun mer fullvuxen fastän båda i stort sett lika bränslesnåla. 8)

Jo, bensinförbrukningen är ganska viktig för mig och den är faktiskt låg på Audin med tanke på det är så stor bil och med 136 hästar stark motor.

2CV:n vet jag inte hästarna på men jag gissar mellan 15 och 20.

Kanske är det som det stod i aftonblaskan att 2CV:n är en bil som "rör upp känslor" :roll: , så välkommen igen dr novolette :D <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag vet inte riktigt vad ja ska komma igen på.. jag tänkte att du skulle komma med ngn veteranbil som spöar en Duett i praktisk användning men ist kom det en krönika om olika bilar som du haft :roll:

Men det är kanske dina förslag så jag provar väl jämföra..
Nu är ju inte Duetten världens bästa bil för alla men iaf för mig.

Cittran: har jag redan sagt på vilket sätt jag tycker den är sämre ur brukssynpunkt.
Fiat: har vi haft en herrans massa år men den är som alla andra kombibilar för låg till tak å svårare att hitta delar till så den går bort dessutom är den ful som stryk, ser ut som en VAZ.. (har för mig att det var ngt samarbete där å VAZ har jag haft å kallade den törstiga Torsten..)
Audi: Jag vet inte men jag kör ju Audi 80 som bruksis den är bra i soppa men är ju ingen veteran så då äter skatten å försäkringen upp kakan iaf. Sämre dragbil får man leta efter! Jag står alltid å skäms med slirande framhjul i varenda korsning fastän jag lastat hyffsat rätt och så fort man lägger lite prylar i den minimala osymetriska skitskuffen där inte ens golvet är plant så blir det samma fenomen. Men det säger sig själv att det är svårt att få en bil att svänga å driva samtidigt som den är nedlastad. Så hellre en konrollerad sladd än rakt fram med snedställda hjul om vi säger så..
Ford 15M : rymmer inga prylar å är svårare dyrare i delar än Duetten har för mig att dom rostar rätt friskt å är dyra i inköp om man överhuvudtaget hittar en fräsch.
Volvo 140: för lågt kombiutrymme å redan här kom en lite törstigare motor med sämre gång.
Jänkare ---soppa dyr i allt. men cool!
Daihatsu = microbil rymmer på sin höjd 2 arslen med ryggsäck som blir rejält mosade vid en kollision.

Så dina förslag till bättre bruksveteraner funkar inte för mig iaf.
fler förslag :D <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ändrat rubriken så den mer motsvarar trådens mening och innehåll. :idea:

I kväll har jag pratat med bilens ägare, som varit språklärare, och bilen är inte till salu (barnen står i kö för den).

Rätt uttal ska vara något i stil med: dö' shvåå

En halv liter milen landsväg och 0,7 i stan sa han om bensinförbrukningen.

Har också lånat en bibba verkstadshandböcker jag ska läsa in mig på för jag har numera märkt att det tjänar man på när man väl ska göra jobbet.

Själva bilen är byggd på en rektangulär platta som man satt en kaross på. Det liknar till viss mån gamla VW 1200. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->åkeej :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Anglia59 skrev:Citroën 2cv är en....

-"Direkt tändning" (ingen fördelare, cylindrarna har en varsin tändspole)

.......några av dom sakerna som jag blev imponerad av på en sådan "enkel" bil

:)
  • Bild

Jaha, nu vet jag hur tändningen funkar :research: , enklare än så kan det väl inte bli?
  • :mutt:
<!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:Jag vet inte riktigt vad ja ska komma igen på.. jag tänkte att du skulle komma med ngn veteranbil som spöar en Duett i praktisk användning men ist kom det en krönika om olika bilar som du haft :roll: .....................................

................... Så dina förslag till bättre bruksveteraner funkar inte för mig iaf.
fler förslag :D
Liksom andra gamla Volvobilar utmärker sig även Duetten för den totala avsaknaden av intressanta tekniska lösningar vilket retade gallfeber på dåtidens motorjournalister. Resultatet blev Volvobilar = tråkiga.

Jag har inte velat ställa upp på din "utmaning" helt enkelt därför jämförelsen inte är möjlig. Det finns så många andra faktorer som spelar in. Åtminstone som jag ser det.

Jag har heller inget emot Volvo Duetten. Tvärtom gillar jag den för vad den är. I det ingår att det inte finns mycket så mycket att säga om den. Den är som den är helt enkelt. Konventionell från framände till bakände. Det kan man knappast säga om Citroën 2CV för där verkar det finnas precis hur mycket spännande som helst.

Eller vad sägs om den här brandbilen gjord för att byta färdriktning utan att vända?
  • Bild
<!-- </EdIndex> --></div>
bigge
Inlägg: 1183
Blev medlem: 09 jan 2011, 00:00
Ort: kungälv

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
dr.novolette skrev:.

Eller vad sägs om den här brandbilen gjord för att byta färdriktning utan att vända?
  • Bild
en motor i varje ändå också? blir lite jobbigt att köra fort på baken om den einte e rem-driven :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Anglia59
Inlägg: 152
Blev medlem: 17 apr 2010, 23:00
Ort: Östersund

Inlägg av Anglia59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den här är säkert praktisk :lol:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Citroën skåpbilen är också en sån där kul säregen bil tycker jag. Tyvärr är den nog väldigt svår att få tag i men det är inget för mig i alla fall. Den är för stor helt enkelt.

Triumph Herald minns jag. Var det inte dom man kunde lyfta av taket på?

Ford Anglia 105E är jag uppväxt med. Mina föräldrar hade en sådan i princip under hela min tonårstid. Solexförgasaren och luftrenaren finns kvar i källaren som ett minne.... :P Förgasaren har en annorlunda konstruktion då den helt saknar accpump.

Hela motorn var ovanlig på sin tid därför den hade starkt överkvadratisk motor. Det var typ 80 i cyl diam och kanske 48 i slaglängd. Kolvhastigheten minskar då och motorn får bättre livslängd.

Bilen var också mycket bensinsnål men som andra engelska bilar var den mycket benägen att rosta i trösklar, hjulhus m.m. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej taket kunde man inte lyfta på men däremot kunde man fälla fram hela fronten inklusive framskärmarna. Detta gjorde den lättmekad och servicevänlig. Herald fanns dock som Cab också.
Det fanns också en version, Vitesse, med 6-cyl motor och dubbla strålkastare, lite i vinkel, fräckt.
Triumph Spitfire hade samma möjlighet att fälla fram hela fronten. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
umekille
Inlägg: 1511
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->blocket idag
Bild
Citroen 2cv mehari 9,500:-
http://www.blocket.se/bastad/Citroen_2cv_mehari_39793503.htm?ca=2&w=3 <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar