deux chevaux och andra kultbilar
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är Citroën 2CV chassit med den originella hjulupphängningen och de ovanligt långa vinklade och koniskt runda bärarmarna. Men hur är det med fjädringen? Finns den som torsionsstavar i de tvärgående rören som förbinder bärarmarna för varje axel eller är fjädringen i de runda behållarna längs sidorna? Hur som helst är axlarna kopplade till varandra vilket märks när man lastar bilen.
Vad är det för lodräta flaskliknande runda mojänger som sitter innanför framhjulen?
Det har jag faktiskt ingen aning om.
Det är saker jag kan ordna som lösa säten, dörrar som kärvar, justera dörrlåsar och en massa andra liknande småplock.... <!-- </EdIndex> --></div>
Vad är det för lodräta flaskliknande runda mojänger som sitter innanför framhjulen?
Det har jag faktiskt ingen aning om.
Det är saker jag kan ordna som lösa säten, dörrar som kärvar, justera dörrlåsar och en massa andra liknande småplock.... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den var i skåne...såg den när den lagts ut...såld inom någon timme.
Minns en rätt snygg lärarvikarie hade en 2cv dä jag gick i högstadiet.
Några pojkar lyfte den mellan 2-motorvärmarstolpar så den stod fast
liksom ,hur den kom loss sen vet jag inte. <!-- </EdIndex> --></div>
Minns en rätt snygg lärarvikarie hade en 2cv dä jag gick i högstadiet.
Några pojkar lyfte den mellan 2-motorvärmarstolpar så den stod fast
liksom ,hur den kom loss sen vet jag inte. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
taket satt om jag minns rätt fast i resten av karossen me 6 (ev skruvar.
sedan kunde man ställa det kvar på parkeringen.
kardantunneln var tillverkad i formpressad masonite.
det jag minns bäst frå den jag hade en gång i tiden var att den hade endast två säkringar. plaserade i skuffen en på var sida, säkrade lamporna i bakljusen . jag blev alldrig klok på om det var orginal eller om någon använt hängsäkringar i stället för kabelskarv. resten av elsystemet var helt osäkrat.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Hela den karossen var väl hopskruvad i sektioner. iden bakom bilen var att göra en bil som skulle vara så billig som möjlig att reparera.56:an skrev:
Triumph Herald minns jag. Var det inte dom man kunde lyfta av taket på?
taket satt om jag minns rätt fast i resten av karossen me 6 (ev skruvar.
sedan kunde man ställa det kvar på parkeringen.
kardantunneln var tillverkad i formpressad masonite.
det jag minns bäst frå den jag hade en gång i tiden var att den hade endast två säkringar. plaserade i skuffen en på var sida, säkrade lamporna i bakljusen . jag blev alldrig klok på om det var orginal eller om någon använt hängsäkringar i stället för kabelskarv. resten av elsystemet var helt osäkrat.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Den där tror jag hamnade i Kolbäck <!-- </EdIndex> --></div>umekille skrev:blocket idag
Citroen 2cv mehari 9,500:-
http://www.blocket.se/bastad/Citroen_2cv_mehari_39793503.htm?ca=2&w=3
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Vem är det som har köpt den? är det pälle eller jimmys granne? <!-- </EdIndex> --></div>Braxmatte skrev:Den där tror jag hamnade i Kolbäckumekille skrev:blocket idag
Citroen 2cv mehari 9,500:-
http://www.blocket.se/bastad/Citroen_2cv_mehari_39793503.htm?ca=2&w=3
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
han köpte ju nyss en renå 4laban sen har han ju morrisen från "klassiker"tidningen..
http://www.klassiker.nu/projektbilar/ny-projektbil-morris-minor-1000-2243 m.m. <!-- </EdIndex> --></div>
Pelle och Jimmys granne , han verkar ju samla på udda bilmodellerWiklund skrev:Vem är det som har köpt den? är det pälle eller jimmys granne?Braxmatte skrev:Den där tror jag hamnade i Kolbäckumekille skrev:blocket idag
Citroen 2cv mehari 9,500:-
http://www.blocket.se/bastad/Citroen_2cv_mehari_39793503.htm?ca=2&w=3
han köpte ju nyss en renå 4laban sen har han ju morrisen från "klassiker"tidningen..
http://www.klassiker.nu/projektbilar/ny-projektbil-morris-minor-1000-2243 m.m. <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
-
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 21 jun 2009, 23:00
- Ort: Göteborg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det är stötdämparna eller kontraviktsdämpare. De innehåller en vikt som ska motverka svängning. https://www.google.se/search?hl=sv&q=kontraviktsd%C3%A4mpare <!-- </EdIndex> --></div>56:an skrev: Vad är det för lodräta flaskliknande runda mojänger som sitter innanför framhjulen?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
71, så då sitter inget huvemblem. Jag ogillade den där färgen när jag var yngre, men nu är den charmig på nåt vis. Och Mags passar ju utmärkt på en 140 <!-- </EdIndex> --></div>Patrik skrev:Såg den här igår:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/529696_407851282568243_100000301251475_1398414_2045236597_n.jpg
Lång spak och inget huvemblem.
/ P