Honda Dreambike 2012 125cc

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
umekille
Inlägg: 1511
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Honda Dreambike 2012 125cc

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild
Skyteams svar på den ljuva 60-talshojjen är här, en riktikt fin glidarhoj som väcker uppmärksamhet och ögonfröjd,Pris: 19 995:-
http://www.blocket.se/stockholm/HONDA_DREAMBIKE_2012_125cc_39949006.htm?ca=2&w=3

Något för Jossan sukta efter... :drewl: <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja den må vara snygg men frågan är hur kvalite´n är på såna där kina maskiner?? <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag gillar den men tror att det inte är så bra kvalitet, om man kör lite så räcker den nog :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Södåb
Inlägg: 154
Blev medlem: 15 jun 2009, 23:00
Ort: Långsele

Inlägg av Södåb »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:Ja den må vara snygg men frågan är hur kvalite´n är på såna där kina maskiner??
Tror att det är väldigt olika. Jag har en Kina maskin, TMS offroad 200cc -07 som tidigare hette Qingqi.
Som jag har piskat denna maskin i skog och mark, och pendlat till jobbet den går visserligen bara ca 110 km/h men som sagt jag har inte varit snäll med den bara bytt olja ofta, bytt däck och dragit åt några bultar.
Trodde själv inte att den skulle överleva i så många mil men nu har den gått 600 mil och i lördags så var det första besiktning på den och det blev 2 st bra veta, kedjan dålig "det visste jag" och diffus ljusbild.
Nu får man köra 2 år till med den och hoppas att den håller.
Är mycket nöjd med den hur rolig som helst till en mycket billig penning 16000:- kostade den ny. <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->skyteam har gjort ett x antal crossar, o motorerna är honda, ihopsatta av nån honda replica verkstad nånting. går skitbra. håller för det mesta med 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter att ha både skruvat för egen och andras del med kinamaskiner så kan jag säga att kvalitén är inte så illa som många tror.

Vad många dock glömmer är att det är en 4taktare, även om det är en liten maskin. Och dessa maskiner kräver oljebyte!

Instruktionsboken till motorn jag hade på min Etanoldrivna 4taktsförsedda Yamaha, förespråkar 300mils bytesintervaller. P.g.a att Etanol är något aggresivare och har lite lättare än bensin för att ta sig ner i oljan så halverade jag dessa. Och åkte problemfritt.

Flera gånger har jag hjälpt kompisar att justera ventiler på både fiddysar och moppar, och hittat ett mindre asfaltsupplag under ventilkåpan. Varför? Jo när man frågar ägaren om oljebyte, så tittar dom på en som om man kom från en annan planet.

vad gäller hojen så är jag inget fan av Honda, men en Dreambike är något av det fränaste som finns i mina ögon!! <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nymans2013 skrev:Efter att ha både skruvat för egen och andras del med kinamaskiner så kan jag säga att kvalitén är inte så illa som många tror.
Har jobbat med service/reparation på huvudsakligen kinamoppar, och min åsikt är väl snarare att det är så illa som många tror. Motorer som inte går ens 300 mil (serviceintervallen) innan dom slutar fungera för att ventilspelet är åt h-e är resultatet av att man använder ventiler och ventilsäten av trolldeg, jämför det med en Volvo B21 från 1975 som kan ha tuffat omkring 50 000 mil utan att ventilerna någonsin justerats. Ramlagerhaverier är vanliga efter runt 600 mil trots att oljebyten sköts, knappast ett tecken på att lagren som används håller tillräcklig kvalité.
Kuggrens på växeldrev, avgången växellådsaxel (inte relaterat) och en ventil som tappat ventiltallrik och därmed orsakat generalras är några andra nämnvärda haverier på fiddymotorer som jag skruvat med.

Dessa små lekfordon och moppar har förvisso knappast de bästa motorer kineserna klarar att tillverka, men det är dessa motorer de flesta kommer i kontakt med. Vad jag tycker att kinesmotorerna är värda? Det beror på hur bra skroten betalar för blandskrot just den dagen, rör sig väl om knappt en krona kilot tror jag... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:
Nymans2013 skrev:Efter att ha både skruvat för egen och andras del med kinamaskiner så kan jag säga att kvalitén är inte så illa som många tror.
Har jobbat med service/reparation på huvudsakligen kinamoppar, och min åsikt är väl snarare att det är så illa som många tror. Motorer som inte går ens 300 mil (serviceintervallen) innan dom slutar fungera för att ventilspelet är åt h-e är resultatet av att man använder ventiler och ventilsäten av trolldeg, jämför det med en Volvo B21 från 1975 som kan ha tuffat omkring 50 000 mil utan att ventilerna någonsin justerats. Ramlagerhaverier är vanliga efter runt 600 mil trots att oljebyten sköts, knappast ett tecken på att lagren som används håller tillräcklig kvalité.
Kuggrens på växeldrev, avgången växellådsaxel (inte relaterat) och en ventil som tappat ventiltallrik och därmed orsakat generalras är några andra nämnvärda haverier på fiddymotorer som jag skruvat med.

Dessa små lekfordon och moppar har förvisso knappast de bästa motorer kineserna klarar att tillverka, men det är dessa motorer de flesta kommer i kontakt med. Vad jag tycker att kinesmotorerna är värda? Det beror på hur bra skroten betalar för blandskrot just den dagen, rör sig väl om knappt en krona kilot tror jag... 8)
min åsikt är densamma som din G-son. ne inte fasen vill ja ha kina skit som ett tu tre bara stendör pga ventilproblem. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:
Nymans2013 skrev:Efter att ha både skruvat för egen och andras del med kinamaskiner så kan jag säga att kvalitén är inte så illa som många tror.
Har jobbat med service/reparation på huvudsakligen kinamoppar, och min åsikt är väl snarare att det är så illa som många tror. Motorer som inte går ens 300 mil (serviceintervallen) innan dom slutar fungera för att ventilspelet är åt h-e är resultatet av att man använder ventiler och ventilsäten av trolldeg, jämför det med en Volvo B21 från 1975 som kan ha tuffat omkring 50 000 mil utan att ventilerna någonsin justerats. Ramlagerhaverier är vanliga efter runt 600 mil trots att oljebyten sköts, knappast ett tecken på att lagren som används håller tillräcklig kvalité.
Kuggrens på växeldrev, avgången växellådsaxel (inte relaterat) och en ventil som tappat ventiltallrik och därmed orsakat generalras är några andra nämnvärda haverier på fiddymotorer som jag skruvat med.

Dessa små lekfordon och moppar har förvisso knappast de bästa motorer kineserna klarar att tillverka, men det är dessa motorer de flesta kommer i kontakt med. Vad jag tycker att kinesmotorerna är värda? Det beror på hur bra skroten betalar för blandskrot just den dagen, rör sig väl om knappt en krona kilot tror jag... 8)
glömde inte tilllägga att din systerson är gasglad med :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Skriv svar