vindrutespolare krav på veteranbilar? finns det någon lag på

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

vindrutespolare krav på veteranbilar? finns det någon lag på

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hörde en kille nämna att det fanns en åldersgräns på det likt på
bilbälten. Någon här som vet?
(finns den monterad orginal skall den då fungera eller kollas den inte?)'
Fick en 2-a på Forden för den var trasig. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->FInns vindruta så ska det finnas vindrutetorkare.
Undantag är om bilen är årsmodell -55 (tagits i bruk innan 1 juli 1955) eller äldre och aldrig var utrustad med det då, då behövs det inte nu heller, men satt det där då så ska det sitta där nu också.

Och den ska vara funktionell. <!-- </EdIndex> --></div>
Roos
Inlägg: 676
Blev medlem: 27 feb 2011, 00:00
Ort: Kilafors

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I normala fall så kollar de ju att vindrutespolaren fungerar
( http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf/content.xsp/Bilprovningen/Privat/Kontrollbesiktning/Vad+vi+kontrollerar/C/72AB09F7E7BFB858C12578D200266638 ).

Men när jag besiktigade min Bubbla (1967) för någon månad sedan så testade de i alla fall inte vindrutespolningen,
personer jag har pratat med har sagt att kravet för vindrutespolare kom först ~1971, men jag är som sagt inte helt säker. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ahh, jag läste ju tokfel, läste det som Torkare, men det var ju spolare.

Där är kravet att det inte finns nåt krav på bil av årsmodell 1970 och äldre :) Bara att Torkare ska finnas.

Och lagen ska ju tolkas som att om det inte står nåt, då finns det inte. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->med andra säkerhetsdetaljer är det så att om det sitter på bilen så ska det fungera. men det är ok att ta bort det helt.
på riktigt gmla bilar är det t.ex. bara krav på ett baklyse, men sitter det två så ska båda funka.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aha Typ sitter det där skall det fungera...
Eller om du satt 4-baklysen där det var 2
skall alla 4 lysa. hmm...vet en volvo400 serien
som hade glapp kräng-stag bak...bes mannen sa
-skruva loss det så har jag inget besiktiga där...
så det hänger löst på den bilen...
Bubblan hade ju spolare som tillbehör och tog drivning
via reservhjulet så oftast då dem fick punka var reserven
tom :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Roos
Inlägg: 676
Blev medlem: 27 feb 2011, 00:00
Ort: Kilafors

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:med andra säkerhetsdetaljer är det så att om det sitter på bilen så ska det fungera. men det är ok att ta bort det helt.
på riktigt gmla bilar är det t.ex. bara krav på ett baklyse, men sitter det två så ska båda funka.

erlan
Precis, det är ju precis som med bälteskravet i tillräckligt gamla bilar.
Man behöver inte ha bilbälte monterat i dem, men om det sitter monterat så ska det både fungera och användas :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar