Irriterande motorfel Ford Sierra

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Irriterande motorfel Ford Sierra

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ett litet irriterande fel på min sierra.
när man startat den kall, och kört ca 1 km så börjar den gå orent/misstända ev gå på tre cylindrar.
efter ca 300m börjar den gå klockrent igen.
fenomenet finns även om jag startar bilen och låter den stå på tomgång.då är det precis så att den orkar gå. det är ljudet och gången då som gör att jag betvivlar att det bara är en cylinder som faller bort.
och döm om min förvåning när jag släpade hem en sierra till fär nån vecka sen med exakt samma fenomen.

mina misstankar är, i nämd ordning.

1. temgivaren som ger motortemp till styrboxen
2. lamdasonden ger fel värde till styrboxen. lambdavärdet var precis på gränsen till för högt förra bes. högt lambdavärde = mycket oförbränt syre kvar i avgaserna = magert med bränsle = svårtänd bränsle/luftblandning.
3. lägesgivaren på spjällaxeln. vanligt fel på sierra med DOHCmotorn men det brukar ge dålig gång och "feta" avgaser. det vill säga lågt lambdavärde ocheller högt co.

Är det någom som hållit på med seriösa felsökningar på den genertionen av styrsystem är jag tacksam för tips.

bilarna är: 91a serra 2,0 DOHC manuell och 90a sierra 2,0 DOHC automat.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad är det för styrsystem på dom? LH-jetronic av nån variant?
Det finns ingen diagnostikutläsning på den ( med byglar o lampa el koppla till dator)?

Om den går magert (vilket den verkar göra omän inte så farigt magert) skulle jag kolla upp tempsignal, att systemet luras att motorn är varmare än den är, eller lambda. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja jag har för mig att det är någon form av LH-jetronik på den.
och någon form av diagnosutgång/felmeddelande brukar det gå att få fram.
jag har har inte behövt läsa på och lära mig hur man gör förut.
jag har inte stört mig tillräckligt på det. men nu tänkte jag göra ett försök att hitta felet.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har tyvärr bara hållit på med äldre Ford med Mekanisk insprutning o förgasare), men Volvo har jag hållit på med, och har du LH så borde du ha nån felkodsläsare, Volvo har en box med en bygel/stift som man sätter i dom olika systemens kontakter (Bränsle, tändning, abs, o.s.v) och man får svar av en diod i form av blinkningar i tre omgångar, t.ex 1-1-1 så är allt ok.

Borde finnas liknande med tanke på årsmodell. Är guld värt vid felsökning. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oj, oj, oj,.... Det här är något helt annat än det jag lärde mig på fordonsmek. Jag har läst lite om modern motorstyrning på webben men att lära sig det gör man inte på en kväll och så behövs praktik och utrustning.

Jag lånade en modern Volvo, S70 tror jag..., till Målilla mopedrally och veteranmarknad för någon vecka sedan. Vid ett tillfälle började bilen misstända och hacka och jag blev genast stel av skräck både av maktlöshet av att inte kunna göra någonting och även hotet av en 10.000 kronors räkning från någon bilverkstad....

Nu ska jag ut och fixa med lillcittran. Håller på med avgasröret och det är svart av sot inuti och luktar äckel päckel. Att det beror på dålig förbränning förstår jag men jag vågar påstå att jag kan fixa allt mekaniskt på den bilen och det är faktiskt värt en del. Det är säkert en natursabbare men en liten sådan i så fall....
  • :mutt:
<!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar