Volvo 245 V8:a musköchrister
Volvo 245 V8:a musköchrister
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tro att det är en kille på detta forum som har byggt denna volvo
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Christer Erikssons Volvo lurade ganska många i början när den kom ut på gatan . Endast fälgarna bak fick en att reagera . Men med en Chevrolet 350 cu in Motor under huven !! Nedfrästa Stroker kolvar ger 10,9:1 i kompression , Stakarna är BRC 585 , Brownfield aluminium Topplock med 2,02 " / 1,60 " Ventiler , med jessel vippor , Crower kam med runt 0,600 tums lyft , Morosos 5liters Torrsump , och dubbla Holley 1050 cfm förgasare . Bakaxeln är en Chrysler 8 3/4 " med utväxling 5,38:1 . Med förare så väger inte bilen mer än 1200 kg . Det gör 9,3 sekunder på kvartsmilen och 232 km/tim . Det är omkring 500 Hästar !
Bilder Ur Wheels 1984 <!-- </EdIndex> --></div>
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Christer Erikssons Volvo lurade ganska många i början när den kom ut på gatan . Endast fälgarna bak fick en att reagera . Men med en Chevrolet 350 cu in Motor under huven !! Nedfrästa Stroker kolvar ger 10,9:1 i kompression , Stakarna är BRC 585 , Brownfield aluminium Topplock med 2,02 " / 1,60 " Ventiler , med jessel vippor , Crower kam med runt 0,600 tums lyft , Morosos 5liters Torrsump , och dubbla Holley 1050 cfm förgasare . Bakaxeln är en Chrysler 8 3/4 " med utväxling 5,38:1 . Med förare så väger inte bilen mer än 1200 kg . Det gör 9,3 sekunder på kvartsmilen och 232 km/tim . Det är omkring 500 Hästar !
Bilder Ur Wheels 1984 <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 1512
- Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->he he här grabbar har ni en bild på Muskö o med ett grymt skägg
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Superballt!
Den första artikeln läste jag många gånger eftersom den fanns i en av de första Wheels jag köpte som 10-åring.
Minns att bakdäcken fascinerade mig nåt oerhört
Gällande det röda utförandet så funderar jag på varför såna enormt höga framdäck? Känns mer traktor än race.... <!-- </EdIndex> --></div>
Den första artikeln läste jag många gånger eftersom den fanns i en av de första Wheels jag köpte som 10-åring.
Minns att bakdäcken fascinerade mig nåt oerhört
Gällande det röda utförandet så funderar jag på varför såna enormt höga framdäck? Känns mer traktor än race.... <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 1512
- Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Christer, jag hörde att du och Mathias Stenström hade en del att snacka om när han köpte YZ prylar av dig.
Du körde väl med 245:an samtidigt som vi sladdade runt med den gamla "Metall Volvon" ? <!-- </EdIndex> --></div>
Du körde väl med 245:an samtidigt som vi sladdade runt med den gamla "Metall Volvon" ? <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
-
- Inlägg: 3236
- Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
- Ort: SMEBACKEN
- Kontakt:
-
- Inlägg: 1512
- Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->stämmer nog bra det, man kuskade runt både i sverige och santa pod england. mora var man nära gånger, åkte tow-bar efter 245:a. blev ju stoppad några gånger,det var ju inte så vanligt då på tidigt 80-tal.fick aldrig nå böter för det.men dom sa att det gick nog alldeles för fort,men dom visste inte om det räknades som bogsering.i första skedet när den var röd satt det dragkrok på den. då åkte man till mantorp med husvagn efter,och ibland vart det lastbil hem,men kul hade vi <!-- </EdIndex> --></div>
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige