Söndagstävlingsfrågan övriga fordon vad är detta?

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Merca 170 ? <!-- </EdIndex> --></div>
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bigge skrev:
56:an skrev:
bigge skrev:bubbla?:O
Nämen bigge... bubblan är på en platta. Det här är en rätt stor bil :D
haha ojdå :wink:
ganska stor bil folkabuss fast den ramen ser la inte ut så :wink:
du märker att jag inte kan dessa bilar HÖHÖ

den har u balkprofil på sitt chassi :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hasse skrev:Merca 170 ?
Mycke nära men nära är ingen träff :mrgreen: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Inlägg av tompas11 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mercedes 300SL. <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aha... måsvingen... :idea:

Nej, någon sådan hade inte Karl-Erik vad jag vet men den här hade han och det är en sådan ramen är till
  • Bild

Bilen renoverade han på sjuttiotalet då jag lärde känna honom.

Sedan fanns 4 mercor till men det återkommer jag till i en annan tråd + massor av bilder + auktionspriser för det har varit sterbhusauktion här i stan efter en gammal samlare som jag känt sedan länge men vi umgicks inte särskilt mycket. Han köpte men sålde knappt aldrig något och det kan ju ha viss inverkan på hur ofta man tar kontakt. :lol:


Nere i vänstra hörnet på bilden skymtar en annan bil. Bilen var i kanonskick men såldes för knappt skrotvärdet. :shock:

Vad kan det vara för bil då? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Inlägg av tompas11 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Merca. 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stämmer! :D

För Kalle var det endast Mercedes som räknades. Det var kvalitet och komfort enligt honom.

Bilen som skymtar nere i vänstra hörnet var en sån här:

http://www.flickr.com/photos/ward-a-mercy/3594029961/in/set-72157619224048960/lightbox/


.... ungefär samma skick som den på bilden och slutbudet blev 2.000 kronor :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Inlägg av tompas11 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->2000 :!:
Du skulle ha slagit till på den. Då hade du ju kunnat skrota Audin. :D
Annars så var ju MB 220 av årsmodell -52 fin. Vad gick den för månntro? <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jodu... När det regnar manna från himlen har den fattige ingen sked brukar dom säga...

Jag lyckades skrapa ihop sjuhundrakronor före auktionen och sexhundra satte jag sprätt på men den sista hundringen var jag tvungen att spara till mat på söndagen. Jag fick också en blackout på eftermiddagen och blev yr och mådde illa och fick gå och sätta mig i en hörna så det var ett par fyndlådor jag missade som jag velat haft. Annars hade sista hundringen rykt också... Men jag är nöjd ändå för jag fick mycket för de få pengar jag hade. Största ropet jag gjorde var 150 kronor och det var lådan med mopeddelar. Jag var beredd att gå till 300 men dom andra spekulanterna släppte vid 150 tack och lov.... :mrgreen: Ett sprillans nytt Magura 2-växlat handtag, fyra mopedfuggar, tre NOS gasrullar m.m.

Det går undan på auktioner när utropare, objekt samt spekulanter samlas i en klunga. Man måste vara med varenda sekund och fatta snabba beslut annars kan man lika gärna gå därifrån.

Det är ytterst sällan jag är på auktioner nuförtiden men den här ville jag bara inte missa för jag visste ungefär vad det var för grejer.

MB 220 -52 gick för 120.000 kronor och det var auktionens i särklass högsta bud men det var nog för att en förmögen f.d. ägare till en stor nöjespark på Öland bjöd emot en annan spekulant och förmodligen en bilsamlare. Hade någon av dessa uteblivit kanske budet stannat på 50.000 eller nåt i den stilen.... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Inlägg av tompas11 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kanske måste äta och dricka lite mer så du inte drabbas av blackouts. :?
Själv var jag till skroten i dag och köpte 43kg järnskrot och 1kg aluminium för tillsammans 455kr. Ska tillverka ett litet skruvstäd till fräsen är det tänkt. <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, det var ovanligt varmt i lördags för att vara den här sommaren. Jag dricker vatten och vätska men mindre nu sedan jag slutade snusa för ettochetthalvtår sedan. Auktioner är så intensiva så kanske jag missade och drack för lite där i värmen. Annars kom jag direkt från en IKEA-frukost och den är inte fel. En tallrik äggröra, en youghurt i ett glas, vatten samt kaffe med påtår och allt för 22 kronor. Frukost serveras till elva och då är det ganska lugnt så man kan sitta där och gotta sig en stund även lördag som söndag. 8)

Ska du tillverka ett maskinskruvstycke?

Kalle hade ingen fräs, i.a.f. ingen sån man fräser metall med... :lol: men han hade en Myford bänksvarv och den gick för 2.500 med tillbehör på auktionen. Han hade köpt den för samma pris av en annan jag känner vars far hade köpt den ny på Hj. Runelandhs Maskinbyrå i Kalmar i början av sextiotalet. Det var en av de större typerna av bänksvarv och den kostade då ny fyra tusen kronor.

Här är den
  • Bild
Kalle var elektriker till yrket och det kan man nästan se på den vita lådan under för han har säkert gjort både den och stativet svarven står på... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Verkar ha varit en mycket prisvärd auktion. Sälj ett Maguraväxelhamdtag på Tradera och du har tillbaks vad du gav för lådan. :D
Ett tips förutom vätska: Använd hatt/keps! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Inlägg av tompas11 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Maskinskruvstycke var ordet.
2500 för den svarven var verkligen inget överpris, faktiskt ett riktigt kap.
Är du stammis på IKEA? <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, tack för tipset. Vinter är det mössa på och sommaren alltid keps. Utan nåt på huvudet känns tomt, i alla fall om jag är ute.


Jag är ofta på IKEA och har sån jättefin cykelväg dit över Skälby gård. Det är en gammal gård som idag används som fritids- natur- lekpark, djurpark och strövområde. Tyvärr är det par huvudvägar som måste korsas men man får var försiktig där. Sträckan är 2-3 km vilket jag tycker är precis lagom. Här är en frukost men den är från förra sommaren. I dag har jag rationaliserat bort bacon, bröden, smöret och pålägget.
  • Bild

Men det är är den varmare årstiden, dec. - mars brukar jag göra uppehåll.

Har man IKEA Family kort ingår kaffet i priset men jag betalar hellre kaffet och slipper bli uppkollad och registrerad där dom får en exakt statistik på vad jag köpt. :wink:

Kaffet är heller inte dyrt. Det kostar fem kronor och då ingår bulle men bullen har jag skippat för jag tycker det är alldeles för mycket socker i dom. Man vet inte heller om det är riktigt socker, det kan vara uppblandat med något annat också framställt på industriell väg. Men kaffet är riktigt gott. Jag brukar köpa kaffe där i påsar för dom har en livsmedelshörna bredvid bistron utanför kassorna. Det står ekologiskt kaffe på påsen och smakar riktigt gott tycker jag.

I går var mjukglassmaskinen trasig där. :( <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Inlägg av tompas11 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där såg ju riktigt smarrigt ut. :)
Kan ju förstå att du gärna intar frukost på Ingvars place.
Men bacon är ju gott och en söt liten bulle till fikat är ju inte heller helt fel.
Lite fett och socker höjer kolesterolvärdena till en angenäm nivå. :lol:
Men är det inte dags att du byter springare till något som brummar och smattrar nu när det är sommar och allt. <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Skriv svar