Tändinställning stroboskoplampa

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
CG
Inlägg: 38
Blev medlem: 28 nov 2009, 00:00

Tändinställning stroboskoplampa

Inlägg av CG »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hittade en gammal tändinställningsapparat i garaget (stroboskoplampa)
Vill fråga hur man går tillväga för att använda den. Inkoppling o hur man ställer in tändningen har en gammal folkvagn. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På dom gamla folkvagnarna ställde man in tändningen med en vanlig provlampa kopplad till kabeln mellan tändspole och fördelare. Sedan fanns det ett litet "hack" i remskivan och en klack på vevhuset där man hade skarven mellan vevhushalvorna som riktmärke. När märkningarna var mitt för varandra skulle lampan tändas. Det var enkelt och blev aldrig fel. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Inlägg av tompas11 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så gjorde jag också som 56:an beskriver när det begav sig.

En stroboskoplampa har minst tre kablar och ibland fyra.
En för + (spänning) ansluts t.ex. på batteriplus eller på tändspolens plusanslutning.
En för - (jord) ansluts t.ex. på batteriminus eller gods.
En kabel som är lite grövre än de andra och som ansluts till 1:ans tändkabel.
Denna grövre kabel brukar ha en klämma (induktiv pickup) som läggs
runt tändkabeln. Brukar finnas en markering på den så att man vänder den åt rätt håll.
Finns det en fjärde kabel så ansluts den till - på tändspolen. Denna kabel är till för att kunna mäta varvtal och kamvinkel (brytaravstånd).

När alla kablar är anslutna så är det bara att starta motorn.
Låt motorn gå på tomgång och tryck in avtryckaren på stroboskolampan
samt rikta lampan mot vevaxelremskivan. Det lilla hacket på den roterande remskivan ser då ut att stå still när det belyses av stroboskoplampan. Hacket på remskivan ska stå mitt för vevhusskarven när tändningen är rätt inställd. Ett tips är att fylla i det lilla hacket på remskivan med tippex eller lite vit färg så syns det bättre. Står inte hacket
mitt för vevhusskarven så lossar man skruven som håller fördelaren och vrider densamma så att hack och skarv sammanfaller. Dra därefter åt skruven som håller fördelaren. Klart! <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Zündapp for ever
Inlägg: 67
Blev medlem: 24 jul 2011, 23:00
Ort: Sollerön
Kontakt:

Inlägg av Zündapp for ever »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För att direkt besvara frågan:
Stroboskoplampan bör ha anslutningar för + och - samt en större ``klämma``som skall sitta runt ettans tändkabel.
När motorn står på tomgång aktiverar du Stroboskoplampan och ``skjuter``mot ovansidan på vevaxelns remskiva med blockets delningsplan som bakgrund.Då ser du förhoppningsvis piggen på remskivan.Den SKALL vara mitt för skarven mellan blockhalvorna.OM INTE: lossa fördelaren och vrid på den under gång tills de båda märkena ligger som beskrivet.
:P

Jaha,någon annan gav dig svar medans jag satt och skrev :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor
Inlägg: 553
Blev medlem: 03 feb 2008, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av jorhul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20090718/stall-tandningen-med-stroboskop

Ojdå....Jag läste inte ditt inlägg ordentligt. :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
OutbackJack
Forumsponsor
Inlägg: 311
Blev medlem: 10 jul 2008, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av OutbackJack »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Zündapp for ever skrev:Jaha,någon annan gav dig svar medans jag satt och skrev :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
... vakuumförställningen, om det finns en sån, skall rätt ofta vara urkopplad :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Inlägg av tompas11 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->... och rätt brytaravstånd (kamvinkel) ska också vara rätt injusterat innan tändinställning sker. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
OutbackJack skrev:
Zündapp for ever skrev:Jaha,någon annan gav dig svar medans jag satt och skrev :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
... vakuumförställningen, om det finns en sån, skall rätt ofta vara urkopplad :lol:
gamla folkvagnar har bara vakumförställning.det är väl det som gör dom som bara mekat med modernare bilar lite förvånade.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och på gammla lampor skall man sätta ettans tändhatt på lampan och andra kabeln på stiftet. Pluss och minus förståss. På en del kunde man läsa kamvinkeln på instrmentet.
Fast på baggen med flera. brukade jag sätta på tändningen och ta av fördelarlocket och vrida motorn tills gnistan kom på brytaren, till ettans cylinder. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
CG
Inlägg: 38
Blev medlem: 28 nov 2009, 00:00

Tändinställning stroboskoplampa

Inlägg av CG »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack alla för anvisningarna.

Bravo! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar