Historien om en -57´a BelAir...

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Historien om en -57´a BelAir...

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade tidigare en svensksåld 1957´a Bel Air, numera ägd av Rexxy´s svåger.
Bilen saknade klarlagd historik då jag köpte den så jag lade många timmar på att leta upp vad som hänt och detta är en del av vad jag hittade, ni som inte är intresserade kan ju sluta läsa nu.

När jag hade bilen såg den ut såhär:
Bild

Historien var så att den byggdes i Köpenhamn i början av 1957, blev skickad till Stockholm, förmodligen som demobil, det var en fyrdörrars hardtop vilket inte var så vanligt i Sverige, motorn var en rak sexa och växellådan treväxlad manuell med rattspak.
Inte förrän den 18/3 1958 blev den såld, då till en man, Olof Ögren, som bodde på Lidingö, han var exportchef för Findus som ligger i Bjuv några mil från Helsingborg.
Somrarna tillbringade familjen i sommarstuga i Viken, strax norr om Helsingborg, fadern arbetade på fabriken i tre månader och familjen bodde då i sommaridyllen.

1963 byttes bilen in mot en ny 63´a Impala, därefter fick den en ny ägare, en yrkesmekaniker vid Muskö marinbas, Bengt Larsson.

1965 gjorde en ung man, Erik Lindholm, lumpen på denna basen och han lärde känna mekanikern som då fungerade som lärare för mekarna.

1967 hade Erik fortfarande kontakt med Bengt och Erik fick köpa bilen för 1600 kronor, dock var den ganska sliten efter nio år på vägarna året om, Erik fick byta skärmar och lackerade om hela bilen i originalfärg, så här såg den ut efter Eriks renovering hösten-vintern -68/-69:

Bild
Bild
Tjejen hette Anita och blev senare Eriks fru.

Erik körde till Leksand till Midsommar och här kommer en bit som triggar mitt intresse, i Augusti 1968 körde han till Anderstorp för att titta på en ny motorsport i landet kallad dragracing, bilen fanns alltså på "The first Go"!!!

Till Påsk 1969 skulle Erik och Anita köra till hennes föräldrar i Edsele men när dom var strax innan Sandviken kolliderade dom med en VW och bilen blev bärgad till en GM-verkstad i Sandviken, Fröberg&Sjöberg, för reparation, smällen hade tagit höger skärm och hjulupphängning.
Erik ville ha bilen bärgad till Stockholm så att han kunde reparera den själv och inledde förhandlingar med sitt försäkringsbolag om transport och ersättning, detta drog ut på tiden och motorintresserade grabbar i trakterna fick syn på den ovanliga bilen som stod innanför ett staket.

Flera av dom ville köpa loss bilen men den var ju inte bilfrmans och Erik fanns inte tillgänglig.
När Erik var överrens med försäkringsbolaget skickade dom en biltransport men då visade det sig att bara dagarna innan hade någon kommit och hämtat ut bilen och uppgivit att dom hade polisman den-och-dens tillstånd att hämta bilen, lyft upp den på en transport och kört därifrån, bilen blev helt enkelt stulen!

Från denna punkt utelämnar jag efternamnen då det finns ett mått av osäkerhet om vad som egentigen är vitt, svart och grått.

Mellan våren 1969 till sommaren 1970 vet jag inte var bilen fanns men då fick Ralf L tag på bilen, här är en bild då den stod hos en kompis till honom:
Bild

Notera att grabbarna hade modifierat grillen och satt på ett lågt scoop, förmodligen för att maskera den en smula.
Ingen registreringsplåt fanns, den kördes nog bara i skogen och på nätterna.

Bilen var nerkörd och i ett trist skick och tack vare att den inte var "ren" var den inte mycket värd, Ralf bytte bort bilen till sin syster och svåger, priset var en sjuttiofemma brännvin och ett par hundralappar...

Nästa ägare hade plockat ut röda interimsskyltarna och kunde köra med bilen men han mindes inte mer än att den bara var körbar, dock stannade han och en kompis på en mack och köpte ett antal orange sprayburkar och genomförde en smakfull customlack i vägkanten...
Bild

Därefter passerade en tid av många ägare, den följande ägaren Kent L bytte bilen till sig mot en Simca 1000 men körde aldrig med den då den saknade motor och växellåda, han hade bilen i ett halvår.

Nästa ägare, Kent H, bytte till sig bilen mot en 61´a Chrysler New Yorker och började fixa till den, lade i en 283´a och automatlåda samt lackade den klargul med vitt tak, inga bilder från den gula tiden har hittats.

Därefter följde täta ägarbyten och allt har inte gått att kartlägga, bilen saknade fortfarande papper och minnet hos de inblandade har inte varit helt klart, kanske vill man inte minnas allt eftersom det ingår lite fuffens?

Omkring 1976 hamnade den hos en man i Östersund, Bernt Kandel, som en del i en byteshandel, han ställde den i trädgården där den fick stå i ett antal år.
Hösten 1984 blev Bernt arbetslös och han drog igång renoveringen av den gamla bilen, rev ner allt och lyfte karossen från ramen.
Han konstaterade att framvagnen var bristfälligt lagad efter smällen 1969 och han monterade dit en frisk framvagnsbalk från en -55´a och lagade upp innerskärmarna bak.
Först här blev bilen registrerad med sitt nya registeringsnummer, hur dom klarade ursprungskontrollen vet jag inte men bilen fick en ny identitet.

Efter renoveringen lackerade Bernt bilen svart med svart tak och körde en sommar innan han sålde bilen vidare.
Denna bilden är tagen av Thomas Sjölander på parkeringen till Power Big Meet 1985 då han nyligen köpt bilen.
Bild

Vintern efter lade Thomas på den lack som ännu, såvitt jag vet, finns på bilen.

Historien efter det är enklare att följa, dock mindre spännande.

Jag köpte bilen i Maj 2009 och ringde upp Bernt Kandel som renoverat bilen 25 år innan, presenterade mig och undrade om jag fick ställa lite frågor vilket var OK.
En bit in i samtalet avbröt Bernt mig och sa att han hade hittat trimtagen som tillhörde bilen, bara någon vecka tidigare!
Trimtagen som beskriver originalutrustning, lack och inredning, sitter nitad på brandväggen, Bernt hade plockat bort den innan lack och sedan kom den aldrig på plats igen.
Naturligtvis skickade han den till mig i ett kuvert, jag monterade inte tillbaka den då originalplaceringen inte går att komma åt med en V8.

Jag fortsatte att forska i det tidsmässiga glappet och kom i kontakt med diverse kul typer, bland annat fick jag ett handskrivet kvitto på att Erik Lindholm sålde bilen till Anders E för 300 kronor, kvittor innehöll det gamla regnumret.
Erik hävdar att det är ett fejkat kvitto, det får vara hur det vill med det men jag fick tack vare detta kvitto fatt på det gamla registreringsnummret så jag kunde börja kartlägga hela historien.

En höjdare var i Augsti 2010 då jag träffade Claes, sonen till första ägaren i Viken där han nu bor, Claes byggde en villa på samma tomt där familjen hade sin sommarstuga i slutet av femtiotalet!
Claes, född 1955, mindes bilen svagt men de gamla familjealbumen finns hos systern på Lidingö och jag fick aldrig henne att leta efter gamla fotografier med bilen.

Hoppas att detta roar någon, det roade mig att forska i historiken i alla fall. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
henrik123
Inlägg: 210
Blev medlem: 12 maj 2011, 23:00
Ort: bebbens stad.

Inlägg av henrik123 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riktigt rolig läsning. Bra grävt! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sådant här kan man läsa hur mycket om som helst :D Riktigt roligt, och vilket detektivarbete du lagt ned :shock:

TACK !! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Såhär ser bilen ut idag.
Men ny ägaren längs till vänster om bilden. Syrrans pojkvän/gammal klasskompis till mig.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag tycker det skulle vara roligare att ha dom svenska "säkerhetslocken" i huven i stället för "bombsiktena". för att visa att det är en gammal svensksåld bil.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul att du tog dig tid att skriva allt. Riktigt intressant läsning :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ughla
Inlägg: 570
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: den hodestadt

Inlägg av ughla »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snygg bil, trevlig läsning och ack ty så bedårande fälgar :) såna skulle man ha! <!-- </EdIndex> --></div>
NV 1127
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev:Sådant här kan man läsa hur mycket om som helst :D Riktigt roligt, och vilket detektivarbete du lagt ned :shock:

TACK !! :wink:
Själva forskningen var ett kul men utdraget projekt som tog nästan ett år att komma igenom.

Jag ringde mååååånga samtal och tröttade säkert ut många också, detta för att söka efter fotografier eller annat som kunde ge det gamla registreringsnummret för att komma fram till ursprunget.

En knut var Anders E som verkade vara en av dom tidiga ägarna i Sundsvallstrakten, jag fick kontakt med honom via andras tips.
Vid ett samtal sa han att han trodde att han hade kvar kvittot från då han köpte bilen, han visste bara inte var, detta var i september eller oktober 2009.
Han lovade att gå igenom de där lådorna med gamla papper så fort han fick tid...

Sedan ringde jag en gång i månaden för att kolla läget och för att påminna honom och jag hörde varje gång jag ringde att det blev mer och mer besvärat men jag kunde ju inte släppa min enda ledtråd tillbaka i tiden...

När jag ringde till Anders i Januari 2010 så hörde jag hur besvärligt det var så jag var beredd att konstatera att det nog alsdrig skulle gå att få något klart besked från Anders men en dag tre veckor senare ringde han och berättade att han letat och hittat kvittot på bilen daterat till sommaren 1969 och där stod det gamla registreringsnumret, bingo till slut alltså!!!

När jag väl fick det gamla A-nummret kunde jag lätt få ut alla kopior på registreringshandlingarna från Länsarkivet i Stockholm och få namnet på första ägaren.

Väl där så visade det sig att första ägaren stod enbart med namn och adress, personnummer fanns ju inte så hur skulle jag hitta farbror Ögren, fanns han kvar och hade han några barn?

Jag sökte hjälp av en man som är van vid släktforskning men han kunde inte hjälpa mig att fastslå vem farbrorn var och om han levde med bara ett namn och en gammal adress.

Av en händelse fick jag ett tips om en efterlysningssida i Hemmets Veckojournal så jag skickade in frågan "Finns det någon som känner till något om Olof Ögren som bodde på Lidingö i slutet av femtiotalet?"

Det var tyst i många veckor men en dag kom ett mail från någon som undrade vem jag var som frågade om hennes far?
Jag skickade tillbaka ett mail och förklarade mitt ärende, i första hand få reda på lite med om bilen och kanske få tag på några bilder, hon svarade aldrig på mina mail så hon var nog inte så intresserad.

Dock hade hon en epostadress som baserades på förnamn&efternamn så jag använde hennes förnamn och frågade släktforskaren om han kunde hitta någon Olof Ögren som hade en dotter som hette Birgitta och där fick han träff och jag kunde komma vidare och söka upp sonen Claes.

Nästa knut var att leta upp Bengt Larsson men det gav jag strax upp, utan ålder så fanns det alldeles för många med det namnet att söka på.

För att hitta den tredje ägaren Erik Lindholm, där gjorde jag en sökning på www.ratsit.se och hittade ett mindre antal personer med det namnet.
Gjorde en bedömning av åldern och började ringa runt och på det tredje samtalet där jag ställde frågan "jag undrar om ni någon gång ägt en Chevrolet Bel Air från 1957?" så hittade jag rätt person, jag fick tag på Erik som krockade bilen 1969 och som sedan blev av med den!

Erik hävdar att han aldrig sålt bilen, den stals där på bilfirman i Sundsvall, kvittot som Anders hittat är förfalskat enligt honom.

De jag pratade med om bilen har varit vänliga och hjälpsamma, jag har fått och lånat många fotografier, har skickat tillbaka dom alla om ägaren önskat.

Som sagt, det var både kul och utmanande att hitta vägarna vidare tillbaka i tiden. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ughla skrev:Snygg bil, trevlig läsning och ack ty så bedårande fälgar :) såna skulle man ha!
Beträffande fälgarna saknades centrumkopparna vid köpet.

På ebay hittade jag en säljare som sålde nya centrumkåpor som jag köpte av honom.

I vår kontakt ställde jag honom frågan kände till något om Wolfrace-fälgarna så visade det sig att han jobbat på fabriken som tillverkade dessa hjul så via hans kunskap och gjutmärkningen kunde jag konstatera att hjulen var tillverkade 1973 och -74, helt rätt för denna bilen och dess lite busiga stuk alltså!

Wolfrace-hjulen tillverkades för övrigt i England. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var kul läsning... Gamla jänkebilar liksom katter tycks ha nio liv :D

Jag ser på bilderna att bilen har sommardäck även på vinterbilderna och jag minns det var så ibland. Någon raggar/jänkebil med vinterdäck såg jag aldrig då i mitten och slutet av sjuttiotalet. :lol: Man körde sakta, sakta, sakta istället... Det skulle aldrig funka i dagens trafik med bilar som har motorer i formelklass och väghållning ljusår bättre än sjuttiotalets rallybilar. Jag försöker köra så fort jag bara vågar men det är fler än gång jag fått rutan igenmurad med ävja och fått spana in ett uppsträckt långfinger när vindrutetorkaren svept bort det värsta... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar