"Baklykta" till vad?

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Roos
Inlägg: 676
Blev medlem: 27 feb 2011, 00:00
Ort: Kilafors

"Baklykta" till vad?

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köpte en NV-JB från 1949 förra helgen, eftersom den varit isärplockad sedan långt tillbaka så låg alla delarna i kartonger.

Men när jag sorterat alla delarna så hittade jag en del saker som inte hörde till motorcykeln, bland annat den här:
Bild
Bild

Har dragit slutsatsen att det är en baklykta av något slag, men har ingen aning om vad den passar till.
Men någon av alla experter här på forumet kanske vet? :) <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror det är en baklykta till en lättviktsmotorcykel. Den rektangulära öppningen med celluoidfönstret ska vara riktad nedåt för belysning av nummerplåten.

Ska du inte ha den kan du lägga ut den på Tradera veteranmotorcykeldelar. Kan bli en hyffsad slant den ser NOS ut.

Jag har en begagnad dito här jag ska lägga ut åt en bekant vad det lider... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är rätt säker på att den där är till en Monark Albin m/42 <!-- </EdIndex> --></div>
Roos
Inlägg: 676
Blev medlem: 27 feb 2011, 00:00
Ort: Kilafors

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->56:an: Jag har funderat på det. Kanske finns någon som har bättre användning för den än vad jag har :)

Hasse: Har precis kollat igenom bilder på Monark Albin m/42 och det verkar stämma perfekt, tackar :) <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hasse har säkert rätt. Färgen på lyktan är den gamla militärgrå. Jag har en (1) m/42 cykel i den färgen, alla dom andra är ommålade i militärgrönt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De där baklyktorna brukar gå på minst 500 spänn begagnade <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det ska snart provas.... :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Roos
Inlägg: 676
Blev medlem: 27 feb 2011, 00:00
Ort: Kilafors

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var ju inte dåligt :shock:
Blir nog till att sälja den något tag i sådana fall :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur gick det med auktionen? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har inte kommit igång än men det bara måste göras snart. Den här kalla snöiga vintern sugit kraften ur mig totalt... :( <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar