Trycktesta bromsoken på volvo 140?

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Trycktesta bromsoken på volvo 140?

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! Nu är det så att jag har tagit isär bromsoken bak på min 142:a och dom läcker vid packningen som är mellan ok halvorna. Jag skulle vilja veta hur man får dom täta då det inte var något fel på packningen i sig. Är det så att man kan få halvorna fel då man skruvar ihop dom? Det är ju ett spel mellan skruvhålen och skruvarna. Är det så att man måste ha någon form av apparat som skapar ett tryck för att man ska lyckas med att få oken helt tätt?

Kom nu med kloka förslag era volvo freaks därute :) <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oj glömde att svara på ditt PM :(

Iaf, en sak jag lärt mig är att alltid byta en tätning/packning även om den ser ok ut.

Tyvärr är just det här nåt jag bara gjort nån gång, och det var 20 år sen, har aldrig behövt ta isär ett ok sedan dess, (det fungerade iaf efteråt), så mer hjälp är jag inte. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Trycktesta bromsoken på volvo 140?

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NRoos skrev:Hej! Nu är det så att jag har tagit isär bromsoken bak på min 142:a och dom läcker vid packningen som är mellan ok halvorna. Jag skulle vilja veta hur man får dom täta då det inte var något fel på packningen i sig. Är det så att man kan få halvorna fel då man skruvar ihop dom? Det är ju ett spel mellan skruvhålen och skruvarna. Är det så att man måste ha någon form av apparat som skapar ett tryck för att man ska lyckas med att få oken helt tätt?

Kom nu med kloka förslag era volvo freaks därute :)
Kolla att packningarna är ovan delnings planet, sticker upp lite så att dessa kan täta. Man kanske måste byta dessa
packningar vid de-montering då dom kan vara förhårda + hoptryckat. Sen är det noga vid montering och att dragningen
verkligen blir jämn med rätt moment plus att allt är super rent å jämt innan montering...:idea:

Normalt så skall man inte dela bromsok har jag fått lära mig, fast jag har gjort det & fått dessa tät utan större problem.. 8)
Trycktesta skulle jag göra med bromsoken monterade på plats....å bara bromsa så hårt man orkar med motor igång så
får hjälp av bromsservot en länger stund..sjunker bromspedal är nåt fel..!!. PS med båda fötterna om du är svag. .. 8) <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du är mekaniker Billy det hörs ju direkt... thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tänkte mera att trycktesta dom när dom inte satt på bilen för att enkelt kunna få dom täta. Läcker gör dom. Om man pumpar med bromsen så sprutar det ut bromsvätska från skarven där packningen är.

Självklart ska man byta alla packningar när man renoverar men jag har inte sett några nya packningar att köpa. Finns de ens? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kolla bromsrenoveringsfirmor eller ta med gamla tätningen till momentum.

sista utväg: köp "automatlåderenovering på burk" dvs sån här tillsats som mjukar upp tätningar och kan fixa inre läkage i automtlådor. t.ex omega917
(hoppas jag minns numret rätt)

sen lägger du tätningarna direkt i koncentratet och skruvar på locket.
skall även göra underverk på ventiltätninger till udda motorer som är svåra att få tag på.
var noga med att hålla locket stängt, för dom verksamma kemikalierna dunstar mycket lätt.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lasses bromsservice i Borlänge är en man som har allt möjligt i bromsväg. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Inlägg av HSE »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Själva trycktestningen är enkel, lägg en träkloss i oket så kolvarna inte kan poppa ut och trycksätt oket med luft från kompressorn. Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Doppa sedan hela härligheten i en hink vatten och se om det bubblar... :mutt: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ungefär hur länge tar det innan en packning som inte tål bromsvätska blir förstörd? Jag tror jag har sett något snarlika packningar på jobbet och tänkte kolla om det vara samma oringar. Man kan ju testa och doppa packningen i en burk bromsvätska men måste man vänta 100 år innan det blir några defekter på packningen? Jag vill veta om den tål bromsvätska eller inte. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det kan du nog utgå ifrån att moderna gummitätningar tål bromsvätska.
bromsvätska är liksom tänkt att vara i kontakt med gummi.
däremot blir bromstätningar som regel förstörda av petroleumprodukter.
t.ex. t-grön och liknande avfettningsmedel.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej det räcker att vänta ett par tre år. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:det kan du nog utgå ifrån att moderna gummitätningar tål bromsvätska.
bromsvätska är liksom tänkt att vara i kontakt med gummi.
däremot blir bromstätningar som regel förstörda av petroleumprodukter.
t.ex. t-grön och liknande avfettningsmedel.

erlan
Låter bra det. Jag får nog ta isär och kolla om det är samma. Om det nu är liknande så vore det kalas. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmmm fundresam då du måste testa bromsoken löst... :!:

Gör du verkligen rent & drar åt rätt så ska det inte läcka.. :?:

Jag vet ej vad du kan om detta men jag har alldrig nåsin hört att man provtycker broms oken lösa... :shock:

Sen en till sak tryckluften (ca. 10bar max kommer inte ens nära rätt tryck som du får vid montering av bromoken.
Trycket med olja. Skall jag gissa trycket på bromsoljan så minst 10grr högre = minst 100bar kanske 200bar eller mer!

Så vill du pysa lite med tryckluft så går väl det bra, men då ska man veta skillnaden på tryck å pys.
Det svaret fick jag när jag pratade med en hyrdalmontör...å har själv provtrycket med 1800bar,
du får man stänga av en hel våning, ingen får vara nära, inte ens vi som provtrycker.. 8)

Kan kan berätta att en man dog när jag var i Oskarsham, hydraldragaren gick sönder.
Vissa bultar drog man/vi med 1600bar tryck....röda markering gick vid 1800bar.... :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hittade felet! Och jag hade ju delvis rätt angående felet. :P

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag har nog brukat för mycket våld då jag försökte få dit kolvarna efter det att jag satt in packningarna. Kolvarna är svåra att få ner även då det inte finns nån packning. Den här modellen av ok med en pinna i sig och en fjäder i kolven är enligt mig helt värdelöst och jag undrar om man kanske kan ta och dra bort styrpinnen i oket och sätta dit vanliga kolvar. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar