Sommarbilen som jag köpte med 1800 mil på mätaren 2009 och har kvar än och behåller. Den går bra med Bilstein PSS1O chassi och ger knappt 450 hp men med bra vridmoment 650 Nm i början på växlarna utan att tappa mycket till nästa växel läggs i. Det är en 3 L dubbelturbo med metanolinsprut som har körts mycket i Europa på semestrar och ett par gånger på Nurburgring. Mätarställningen är ca 7000 mil nu och den är i bra skick, som ny invändigt och med bra lack genom att den handtvättas och inte körs på vintern. Den är stark till toppfart som är ca 280 km/h GPS och kör ifrån de flesta hojar i 200 och uppåt genom att hojar har mycket sämre CW-värde 0.5+ mot bilens CW 0.3.
Bilen är den blå BMWn till höger i bild. Dynokurvan är ett svep på 3an och 4an och bilen är 6vx. Växellådan behöver inte vara tätstegad på slutet genom att motorn har bra vridmoment och orkar fint på 5an och 6an utan att mattas av.
Bilagor
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Bruksbilen sedan många år är en gammal 2005 BMW X3 3.0i (231 hp bensinsexa). Praktisk och bekväm men inget fartmonster. Den är också i bra skick och vårdas för att hänga med så länge som möjligt, Den har gått ca 19000 mil nu men känns skaplig fräsch än. Man tar sig fram nästan överallt utan risk för att bli stående med 4WD och den är bra att köra hem moppar m.m. med
Bilagor
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018