Söndagsfrågan övrig motor 17 mars 2013 (vikariat)

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:Härlga bilder på en gammal Volvo B18A motor
Är det bilder som du tagit själv nyligen eller har du lånat dom?
Mina bilder och min motor.

Motorn sitter i en plåtlåda med fyra hjul under och namnet på hela härligheten är latin och lär betyda *jag rullar* 8)

Och det gjorde den idag för jag har hämtat ved 200 meter längre bort...

Jag har haft *jag rullar* sedan november och hittills lyckats köra upp c:a fem liter bensin men det blir väl nåt mer när sommaren väl kommer....

*jag rullar* har rullat 18.000 mil men det senaste tio åren knappt rullat nåt alls. Alla besiktningspapper finns sen den första besiktningen så det är lätt att se hur mycket den rullat totalt och även år från år. Mest rullade den på 1970-talet. :wink:

Förra ägaren liksom jag cyklar hellre om det finns möjlighet. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riktigt bra söndagsfråga 56:an :clapping: <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en till på gång men sen måste jag fundera... :hmm: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Inlägg av Frolzon »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
Frolzon skrev:Men jag har en gång i tiden haft två st. 1974 Volvo 140 med aluminiumfördelare UTAN vaccumklocka som original.
Hmm.... :hmm: Det borde vara en sån där motor med trottelförgasare.... Och jag har för mig det var likadant på Amazon Sport och 123 GT:n

När jag tänker efter är jag lite osäker på om det analoga vacuumsystemet kan fungera bra på en förgasare med både trottel och spjäll men jag vill också minnas det fanns båda utförandena.
Jag får komplettera min tidigare kommentar lite.
1974 var väl enda året som fördelaren var i aluminium?
Det var B-20F motorer med mekanisk insprutning i båda, en 144:a och en 145:a.
Automatväxlade, A/C, servostyrning, stora bromsservot, GT-instrument och ratt m.m. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar