Militärmotorcylar.

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Militärmotorcylar.

Inlägg av HSE »

Jag träffade en kille som körde en Jawa fd militärmotorcykel för en vecka sedan. Det fick mig att minnas när jag var MC ordonans under en övning. Bakgrunden var att jag skulle vara signalist under denna övning men första dagen körde vår MC ordenans omkull och skadade sig. Förfrågan utgick om det fanns någon som var van MC förare i kompaniet och jag ställde upp. Jag hade faktiskt haft en Blue Arrow som detta i princip var.http://home.swipnet.se/dick-n/sida2.htm . Som väl var inte en Jawa, enda erfarenheten jag har av dem är att de alltid krånglade, vi hade en på en repmånad som fick åka lastbil hela tiden då ingen fick tändningen att fungera, inte ens verkstadsgruppen men de var förmodligen mer vana med bilmotorer. Men Monarken hade tagit stryk av vurpan, styret var snett, jag fick riktat det någotsånär men kopplingen slirade också vid hård belastning så jag fick undvika att axa fullt, en besvikelse! Om det berodde på vurpan eller varit så innan vet jag inte men justering hjälpte inte, jag fick leva med detta. En stor del av jobbet visade sig vara att diegera kompaniet vid förflyttningarna, jag fick fördvägen utprickad på karta, sedan fick jag köra i förväg och stå i vägkorsningar och visa vägen och se till att inen körde fel. När alla passerat kickade jag igång cykeln och drog om hela kompaniet till nästa vägskäl, ett drömjobb för en gasglad yngling! Men så var det de där med kopplingen, det blev ett eldöverfall på vägen som sinkade halva kompaniet medan resten fortsatte, en löjtnat hoppade upp där bak och beordnade mig att köra i fatt resten av truppen så han kunde ta befälet över dem. Men med den extra vikten blev slirningsproblemen akuta och ifattkörningen gick i snigeltempo, mycket pinsamt...Annars gillade jag jobbet men det var tur att jag kunde läsa kartan!